סגור

המתכת היקרה שמזנקת בעקבות המהומות בקזחסטן, והקשר לכורים גרעיניים

המדינה במרכז אסיה היא היצרנית הגדולה בעולם של אורניום, ומספקת כ-40% מהביקוש העולמי לחומר. רוסיה כבר מואשמת על ידי פוליטיקאים באירופה ביצירת משבר האנרגיה באזור על ידי צמצום האספקה

מחירי האורניום זינקו בשבוע האחרון על רקע המחאות האלימות בקזחסטן, שעוררו חשש לגבי אבטחת המלאי של החומר הרדיואקטיבי המשמש להפעלת כורים גרעיניים.
המתכת התעוררה לחיים בשנה האחרונה ומחירה עלה ביותר מ-30%, לאחר שהמשקיעים הימרו שאנרגיה גרעינית תהפוך לחלק מרכזי במעבר של הכלכלה העולמית מדלקים מאובנים לטכנולוגיות המשתמשות בחשמל כמקור האנרגיה המרכזי.
מחיר האורניום עלה בשבוע שעבר ביותר מ-8% ל-45.65 דולר לפאונד (100.63 דולר לקילו), כך לפי הערכות של חברת המחקר UxC, המתמחה בתחום הדלקים הגרעיניים. עליית המחירים נבעה מהגעתם של כוחות רוסיים לקזחסטן במטרה לסייע לבלום את המפגינים. עשרות נהרגו עד כה בהתנגשויות עם המשטרה.
3 צפייה בגלריה
כוחות צבא בעיר אלמטי ב קזחסטן מהומות מפגינים נהרגו
כוחות צבא בעיר אלמטי ב קזחסטן מהומות מפגינים נהרגו
כוחות צבא בעיר אלמטי בקזחסטן
(רויטרס)
קזחסטן היא היצרנית הגדולה בעולם של אורניום, המוכר גם בשם "עוגה צהובה" (yellowcake), ומספקת כ-40% מהביקוש העולמי לחומר באמצעות מכרות שבשליטת חברת קזטומפרום (Kazatomprom) שבבעלות ממשלתית. עמדתה הדומיננטית של המדינה בשוק האורניום זהה לזה של קרטל אופ"ק בשוק הנפט. קזטומפרום אמנם ממשיכה לפעול כרגיל, אך להערכתה של האנליסטית קייטי לשאפל מקנקורד ג'ניוטי, הבעיות במדינה העשירה במשאבים במרכז אסיה מהוות "תזכורת לריכוזיות של אספקת האורניום ולחשיבות של אבטחת המלאי. אנחנו מעריכים שחברות התשתיות יהיו בכוננות גבוהה ככל שהמצב ילך ויתפתח".
חברות התשתיות כיום צורכות 81.6 מיליון ק"ג של אורניום בכל שנה, בעיקר באמצעות חוזי אספקה ארוכי טווח עם חברות הכרייה. אולם 56.7 מיליון ק"ג בלבד של אורניום נכרים, בין השאר בשל היעדר השקעות במאגרים חדשים. פירוש הדבר הוא שהעתודות ומלאי משני כמו ראשי נפץ צבאיים משמשים לצמצום הפער.
טוקטאר טורבאי (Toktar Turbay) מחברת הייעוץ CRU גרופ הסביר כי מכרות האורניום של קזחסטן נמצאים באזור טורקיסטן המרוחק, שכמעט ולא הושפע מהמחאות. עם זאת, ציין כי עלולים להתגלות מכשולים לוגיסטיים במשלוח האורניום לסין, שרוכשת מחצית מהתפוקה של המדינה, זאת משום שנתיבי היצוא המרכזיים עוברים דרך אזור העיר אלמטי, שם היו מחאות אלימות.
"קרוב לוודאי שתיווצר אי נוחות קלה, אך לא משהו מעבר לכך. בעשור האחרון סין צברה מלאי גדול של אורניום שיכול לכסות 12-11 שנים של ביקושים לאורניום", הסביר. בכל זאת הסוחרים מעריכים כי השוק ככל הנראה יישאר לחוץ בהתחשב במעורבות הפוטנציאלית של רוסיה במאמצים להשבת השקט לקזחסטן. הממשלה הרוסית כבר מואשמת על ידי פוליטיקאים באירופה ביצירת משבר האנרגיה באזור על ידי צמצום האספקה.
3 צפייה בגלריה
אלמטי קזחסטן
אלמטי קזחסטן
בניין שרוף בעיר אלמטי קזחסטן
(רויטרס)
לפי לשאפל, מראש ההערכה היתה כי אספקת האורניום מקזחסטן תתכווץ השנה לאחר שבקזטומפרום דיווחו על בעיות בשרשרת האספקה הקשורות למגפה.
המניות של החברה, הנסחרות בלונדון, נפלו ב-12% מאז החלו המחאות באלמטי – העיר הגדולה ביותר במדינה, והמשקיעים העדיפו לעבור ליצרניות אורניום קנדיות כמו קאמקו.
הגדיר אנרגיה גרעינית כ"פעילות ירוקה"
העלייה האחרונה במחירי האורניום הגיעה במקביל לחזרתה לשוק של קרן האורניום הפיזית הגדולה בעולם לראשונה מאז דצמבר. היא רכשה ביום רביעי מעל 180 אלף ק"ג (400 אלף פאונד).
מאז השקתה בקיץ שעבר, קרן האורניום המנוהלת על ידי חברת ניהול הנכסים ספרוט (Sprott Asset Management) רכשה קרוב ל-10.6 מיליון ק"ג של אורניום, וכעת בבעלותה מלאי בשווי של כמעט 1.9 מיליארד דולר. הרכישות הללו סייעו להעלות את המחירים ועוררו את החשש להטיית מחירים בשוק האורניום.
בשנה החולפת אורניום הפך לחלק מהשיח לגבי המעבר של הכלכלה העולמית מדלקים מאובנים למשאבים המבוססים על חשמל, כשאנרגיה גרעינית נתפסת כמקור מהימן לאנרגיה עם פליטת פחמן נמוכה.
מוקדם יותר החודש חשף מסמך שהודלף כי באיחוד האירופי מעוניינים להגדיר אנרגיה גרעינית כ"פעילות ירוקה" במסגרת תוכנית חדשה לסיווג אנרגיות ירוקות שמטרתה לסייע למשקיעים להחליט מה נחשב להשקעה בת קיימא.
אם המהלך יאושר, הוא יסלול את הדרך להשקעות חדשות בכורים גרעיניים, שלא פולטים גזי חממה אך כן מייצרים פסולת רעילה שיש להיפטר ממנה בצורה בטוחה.
בהודעה שפרסמה קזטומפרום ביום שישי בלילה היא טענה כי המכרות שלה ממשיכים אמנם לפעול כרגיל על אף שיבושים והשהיה חלקית של שירותי הרכבות בחלק מהמדינה, אך "ממשיך להיות סיכון גבוה לשיבושים בשרשראות האספקה, שעלולים להיתרגם לגישה מוגבלת לחומרים מרכזיים".