סגור

ארה"ב: האינפלציה עלתה באפריל בקצב המהיר מזה כמעט 13 שנה

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש שחלף ב-4.2% לעומת התקופה המקבילה ב-2020 - מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 3.6%; עם זאת בכירים בבנק הפדרלי וכלכלנים רבים נוטים להתייחס בערבון מוגבל לנתונים הנוכחיים, תוך ציפייה שהאינפלציה תעמוד השנה על כ-2% - היעד שקבע הפד

האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל בקצב המהיר ביותר מזה כמעט 13 שנה, ועקפה את הציפיות, ברקע ההתאוששות הכלכלית והזינוק במחירי האנרגיה. כך דיווח היום משרד העבודה האמריקאי.


מדד המחירים לצרכן, שמודד מחירים של סל סחורות, כולל עלויות אנרגיה ודיור, עלה ב-4.2% באפריל ביחס לאפריל 2020. בשוק ציפו לעלייה מתונה יותר של 3.6%, אחרי עלייה של 2.6% שנרשמה במרץ.
בחישוב חודשי, מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.8% בחודש החולף, מעל התחזיות שהעריכו עלייה של 0.2% ולאחר עלייה של 0.6% בחודש מרץ.
מדד הליבה - שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה שנחשבים לתנודתיים, עלה ב-3% בחישוב שנתי וב-0.9% בחישוב חודשי. מעל הציפיות לעלייה של 2.3% ו-0.3% בהתאמה. זו העלייה החדה ביותר מאז ספטמבר 2008.
מחירי האנרגיה קפצו ב-25% לעומת 2020. מחיר הדלק לצרכני הקצה, שירד ב-1.4% באפריל, חזר לעלות במאי - ועמד בממוצע על יותר מ-3 דולרים לגלון, לראשונה מאז ספטמבר 2014.

1 צפייה בגלריה
סניף של וולמארט בארקנסו בבלאק פריידיי
סניף של וולמארט בארקנסו בבלאק פריידיי
סניף של וולמארט
(צילום: Gunnar Rathbun)

מחירי המכוניות והמשאיות המשומשות, שמהווים בד"כ חיווי מהימן לשיעור האינפלציה, עלו ב-21% לעומת 2020, וב-10% באפריל לבדו.
סעיף המגורים, שמהווה גורם מרכזי נוסף במדד, עלו באפריל ב-0.4% וב-2.1% ב-2020.
אחת הסיבות המרכזיות לעליית המחירים הגבוהה השנה היא שיעור אינפלציה נמוך יחסית בתקופה המקבילה של 2020, אז הביאה מגפת הקורונה לסגירה נרחבת של כלכלת ארה"ב.
פקידים בבנק הפדרלי וכלכלנים רבים נוטים להתייחס בעירבון מוגבל לנתונים הנוכחיים, תוך ציפייה שהאינפלציה תעמוד השנה על כ-2% - היעד שקבע הפד.
עליות המחירים נגרמו גם ע"י צוואר הבקבוק הלוגיסטי שנוצר בשל המשבר בתעשיית המוליכים למחצה העולמית וחסימת תעלת סואץ ע"י ספינת המשא אבר גיבן במרץ.