סגור

קליפורניה: החל המשפט של טבע ושלוש חברות נוספות בפרשת האופיואידים

טבע, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אנדו אינטרנשיונל ואלרגן, מואשמות באחריות לפרשת ההתמכרות שלפי הערכות הממשל האמריקאי הובילה לכ-500 אלף מקרים של מוות ממנת יתר בשני העשורים האחרונים

בקליפורניה החל אתמול (ב') המשפט של טבע ושלוש חברות תרופות נוספות המואשמות שגרמו למגפת האופיואידים בארה"ב בכך ששיווקו בצורה מטעה את התרופות וגרמו להתמכרות.

המשפט מתנהל מטעם כמה מחוזות בקליפורניה, ביניהן סנטה קלרה, לוס אנג'לס, אורנג' ואוקלנד, והנאשמות כוללות גם את ג'ונסון אנד ג'ונסון, אנדו אינטרנשיונל ואלרגן.
הטענה היא כי החברות אחראיות למשבר ההתמכרות שלפי הערכות הממשל האמריקאי הוביל לכ-500 אלף מקרים של מוות ממנת יתר בשני העשורים האחרונים.

2 צפייה בגלריה
מיצג מחאה של משפחות קורבנות האופיאטים
מיצג מחאה של משפחות קורבנות האופיאטים
מיצג מחאה של משפחות הקורבנות בפרשת האופיואידים
(צילום: איי פי)

התובעים דורשים כי אם החברות יורשעו יהיה עליהן לשלם מעל 50 מיליארד דולר לכיסוי העלות של המגפה שהן יצרו ועוד קנסות.
התובעת הראשית, פידלמה פיצפטריק, טענה בנאום הפתיחה שלה כי המשפט עוסק ב"מורשת" של קידום משככי כאבים אופיואידים לטיפול בכאבים כרוניים, שהובילה ל"הר" של כדורים ממכרים שהציפו את המדינה והמחוזות. "ההוכחות יראו שכל אחת מהחברות הללו וכולן ביחד, ידעו מה יקרה, שהאופיואידים שלהן יגרמו להתמכרות, מנות יתר ומוות שתושבי קליפורניה חוו", אמרה.
מנגד, הסנגורים טענו כי התרופות של החברות המדוברות היו חלק קטן בלבד מכלל שוק האופיואידים, וכי הרופאים קיבלו אזהרות לגבי הסיכונים והמחוזות לא יכולים להוכיח שהם גרמו למשבר הבריאות.

2 צפייה בגלריה
מטה חברת טבע תרופות
מטה חברת טבע תרופות
מטה חברת טבע
(צילום: EPA )
"לא תשמעו רופא אחד שיעיד שהוליכו אותו שולל", אמר עו"ד קולי ג'יימס, שמייצג את טבע. בנוסף, עו"ד מייק יודר, שמייצג את ג'ונסון אנד ג'ונסון אמר כי משככי הכאבים, שהחברה הפסיקה כבר לשווק, כמעט ולא נוצלו לרעה. "הם לא גרמו לשום משבר אופיואידים, ולא גרמו לשום נזק ציבורי", הדגיש.
מעל 3,300 תביעות דומות הקשורות למשבר האופיואידים הוגשו ברחבי ארה"ב. ב-2019 התקיים המשפט הראשון בנושא באוקלהומה, ובסופו הוטל על ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם 465 מיליון דולר. החברה מערערת על גזר הדין. משפטים נוספים צפויים לצאת לדרך בחודשים הקרובים, מה שמחזק את הלחץ המופעל על החברות להשיג הסדרים.