סגור

ארה"ב: מוכנים לשיחות עם איראן. טהרן: נתנגד

דובר מחלקת המדינה הודה שארה"ב לא מצפה לפריצת דרך בפסגה שתיערך בווינה ביום שלישי, אך אמר שבוושינגטון מוכנים לשיחות ישירות ועקיפות עם הנציגים מאיראן. הערוץ הממלכתי Press Tv דיווח כי בהתאם להנחיית המנהיג הרוחני העליון לא יתקיימו מגעים עם האמריקאים - ושום מתווה הדרגתי להסרת סנקציות לא יתקבל מצד האיראנים

אחרי שסוכם לקיים פגישה ראשונה לחידוש הסכם הגרעין מאז פרישתה של ארצות הברית בתקופת טראמפ, ארצות הברית מאשרת שבכוונתה לנהל שיחות עם האיראנים באמצעות מתווכים - אך לפי כלי התקשורת באיראן, טהרן עדיין לא מוכנה לכך.


"איראן מתנגדת לשיחות עקיפות עם ארצות הברית", דווח בערוץ הממלכתי Press Tv. "בהנחיית המנהיג העליון, כל מתווה שיכלול הסרה הדרגתית של הסנקציות לא יתקבל". במקביל, דובר מחלקת המדינה האמריקאית נד פרייס הודה כי בארצות הברית לא מצפים לפריצת דרך. "הקשיים עוד לפנינו, אבל אנחנו מאמינים שזהו צעד נכון בתור התחלה", נכתב בהצהרה שפורסמה מטעמו.
בינתיים, מסתמן שהאמריקאים עדיין נערכים לשינוי כיוון במדיניות כלפי איראן. גורם אמריקאי אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ארצות הברית לא מתכוונת להשתמש בסנקציות כמנוף לחץ על איראן, מאחר שמדיניות ה"מקסימום לחץ" של טראמפ נכשלה, כלשונו. "ננסה למצוא את הדרך לגיבוש הצעדים שיחזירו את איראן להתחייבויותיה - ואותנו להסרת הסנקציות", אמר הגורם האמריקאי.

2 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני ב בושאר איראן
מתקן גרעיני ב בושאר איראן
מתקן גרעיני בבושאר, איראן
(צילום: אי פי איי)

השבוע דיווח אתר החדשות האמריקאי "פוליטיקו" כי ארה"ב מתכוונת להגיש לאיראנים הצעה חדשה בניסיון להביאה לשיחות ישירות. לפי הדיווח, ארה"ב תציע לאיראן לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, כמו הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות והעשרת האורניום ל-20%, ובתמורה ארה"ב תקל בחלק מהעיצומים שהוטלו על איראן. אחד הגורמים ששוחחו עם "פוליטיקו" הדגיש כי פרטי ההצעה החדשה עדיין מתגבשים.
מאז תחילת כהונתו חיפש ממשל ביידן דרכים לפתוח במגעים עם איראן על חזרה הדדית לתנאי ההסכם שנחתם ב-2015. במסגרת ההסכם אז הוסרו עיצומים שהוטלו על הרפובליקה האיסלאמית בתמורה לבלימת התקדמות תוכנית הגרעין של איראן. בתום פגישה וירטואלית של נציגי איראן והמעצמות הוחלט להיפגש בווינה ביום שלישי הקרוב - אך האמריקאים והאיראנים לא ישוחחו ישירות, אלא דרך מתווכים. "אם לא נפתור את זה בחודשיים הקרובים, אלה חדשות רעות", אמר גורם אירופי בכיר.

2 צפייה בגלריה
מימין נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מימין נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מימין נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילומים: איי אף פי, איי פי)

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כתב בטוויטר כי "המטרה היא להסכים במהירות על הסרת העיצומים והצעדים הגרעיניים, שלאחריהם איראן תפסיק את צעדי התיקון שלה". זריף הדגיש כי אין נחיצות בפגישה עם האמריקאים, וסגנו הוסיף כי טהרן מתכוונת להשהות את צעדיה ברגע שהסנקציות יוסרו.
שר החוץ הגרמני הייקו מאס בירך על ההסכמה האיראנית להיפגש ואמר: "אין לנו זמן לבזבז. הסכם שיכובד במלואו יוסיף לתחושת הביטחון ויהווה בסיס לשיחות נוספות על היציבות האזורית". שליח רוסיה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מיכאיל אוליינוב, הוסיף כי "הדברים הולכים בדרך הנכונה, אבל היא לא תהיה קלה ותדרוש מאמצים".