סגור

הבית הלבן: מוכנים להקטין את היקף תוכנית התשתיות ל-1.7 טריליון דולר

הקטנת התוכנית, שהיקפה המקורי עמד על 2.3 טריליון דולר, באה בתגובה לתוכנית המצומצמת שהציעו מחוקקים רפובליקאים; דוברת הבית הלבן: "מוכנים לוותר בכמה נושאים החשובים לנשיא"

הבית הלבן הודיע היום כי צמצם את תוכנית הענק להשקעה בתשתיות, מ-2.25 טריליון דולר ל-1.7 טריליון דולר. זאת בתגובה לתוכנית המצומצמת שאותה הציעו מחוקקים רפובליקאים.


לפי הבית הלבן, מהתוכנית המקורית הוסרו כמה חלקים, ובהם השקעה במחקר ופיתוח, שעשויים לעבור במסגרות אחרות.
ההצעה החדשה גם מפחיתה את ההשקעה בכבישים, בגשרים ובפרויקטים אחרים.

1 צפייה בגלריה
סלילת כביש מהיר קליפורניה תשתיות ביידן 1
סלילת כביש מהיר קליפורניה תשתיות ביידן 1
סלילת כביש בקליפורניה
(צילום: בלומברג)

ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן, אמרה הערב: "אנו מוכנים לוותר בכמה נושאים החשובים לנשיא, ולעומת זאת מותירים בעינן את התוכניות בתחומים שהם הקריטיים ביותר לבניית התשתיות והתעשיות שלנו".
לדבריה, מאחר שהעלות הכוללת של החבילה הופחתה, ירד גם הצורך במקורות תקציביים; היא הוסיפה כי הנשיא ג'ו ביידן נותר מחויב לעמדתו שלא להעלות מסים לאנשים המרוויחים פחות מ-400 אלף דולר בשנה.
התוכנית המקורית כוללת בין היתר הקצאת 115 מיליארד דולר לחידוש ולשדרוג 32 אלף ק"מ של כבישים מהירים ורחובות ראשיים ותיקון רבבות גשרים. 170 מיליארד דולר יוזרמו לשיקום מערכת התחבורה הציבורית ולתיקון או החלפת אלפי ק"מ של מסילות רכבת, 24 אלף אוטובוסים, 5,000 קרונות ויותר מ-200 תחנות. סכום נוסף יושקע בחיבור שכונות מוחלשות למרכזיים עירוניים, חברתיים וכלכליים. עוד כוללת התוכנית הזרמה של 174 מיליארד דולר להמרצת שוק הרכבים החשמליים המקומי, הוזלת עלותם ופריסת אלפי תחנות טעינה.
100 מיליארד דולר יושקעו בתחזוקת רשת החשמל, 42 מיליארד דולר בשדרוג שדות התעופה והנמלים, 61 מיליארד דולר בשיקום מערכות מי השתייה והחלפת כל צינורות העופרת. בבנייה ובשימור של כ-2 מיליון מבנים ציבוריים ובתי מגורים עבור בעלי הכנסה בינונית ונמוכה יושקעו 231 מיליארד דולר. כל ההוצאות צפויות, לפי התוכנית, להתקזז במשך 15 שנה על ידי העלאת המס על תאגידים.