סגור

התפרצות קורונה נוספת בדרום סין מחמירה את המשבר בתעשיית המשלוחים העולמית

במחוז גואנגדונג נרשמה עלייה במספר הנדבקים בנגיף, ובתגובה סגרו הרשויות אזורים ועסקים שונים; לפי דיווח ב-CNBC, הצעדים הללו גורמים לעיכובים במשלוחים בנמלים הגדולים בסין, ומובילים לעלייה נוספת במחירי השילוח. המשבר הנוכחי מגיע על רקע מחסור עולמי במכולות בשל הזינוק בהזמנות מאז הוסרו חלק מהגבלות הקורונה, ואירוע החסימה בתעלת סואץ לפני כ-3 חודשים

עסקים וצרכנים ברחבי העולם מצפים למשבר נוסף בתעשיית המשלוחים על רקע התפרצות קורונה בדרום סין, שמשבשת את שירותי הנמל באזור וגורמת לעיכובים במשלוחים ולעלייה נוספת במחירים; כך לפי דיווח ב-CNBC. המשבר הנוכחי מגיע על רקע מחסור עולמי במכולות בשל הזינוק בהזמנות מאז הוסרו חלק מהגבלות הקורונה ואירוע החסימה בתעלת סואץ, שגרמו לעיכובים של סחורה בשנה וחצי האחרונות והובילו לעליות מחירים.
במחוז גואנגדונג בסין מתמודדים כעת עם עלייה במספר הנדבקים בקורונה, ובתגובה הרשויות סגרו אזורים ועסקים במטרה לבלום את התפשטות הנגיף. הצעדים הללו גורמים לעיכובים עצומים במשלוחים בנמלים הגדולים בסין, ואף מובילים, כאמור, לעלייה נוספת במחירים. "השיבושים בשנזן ובגואנגזהאו הם עצומים ביותר. הם לבדם משפיעים בצורה חסרת תקדים על שרשרת האספקה", אמר בריאן גליק, מייסד ומנכ"ל Chain.io המספקת פלטפורמות להטמעת נתונים על שרשראות האספקה. לדבריו, בשילוב עם שאר הבעיות שפגעו השנה בתעשיית השילוח העולמי, היא נמצאת כבר "בשטח לא מוכר לגמרי".
גואנגדונג מייצג בסביבות 24% מכלל הייצוא הסיני, ובשטחו פועלים גם הנמלים של שנזן וגואנגזהאו, שמוגדרים כשלישי והחמישי הגדולים בעולם מבחינת נפח המכולות.
המקרה הראשון של וריאנט דלתא ההודי של נגיף הקורונה אובחן לראשונה באזור במאי, ומאז זינקו המספרים ליותר ממאה מקרים. הרשויות הטילו בתגובה סגרים והגבלות אחרות שמעכבות את העבודה בנמלים. "אני חושב שהסיכון לשיבושים בשרשרת האספקה בעלייה, ומחירי הייצא והשילוח קרוב לוודאי שיעלו אף יותר. מחוז גואנגדאנג הוא בעל תפקיד מהותי בשרשרת האספקה העולמית", הוסיף זהאנג זהיוואי, הכלכלן הראשי בחברת ניהול הנכסים פינפוינט בריאיון ל-CNBC.
ההערכה היא כי המשבר בנמלים בסין יגרום לשיבושים רבים עבור הצרכנים האמריקאים, שכן רבים מהמשלוחים שנפגעו נועדו לצפון אמריקה. לשם השוואה, הפקק שנוצר בתעלת סואץ פגע יותר במסחר באירופה, שכן רבות מהמכולות שנתקעו היו בדרכן לאירופה.
1 צפייה בגלריה
אוניית מכולה
אוניית מכולה
אוניית מכולה
(צילום: shutterstock)
השלכה ישירה מהמשבר היא זינוק נוסף במחירי השילוח. "עלויות השילוח הן בשיא של כל הזמנים", הוסיף גליק. "שברנו כבר כל כך הרבה תקרות מחירים כך שאף אחד לא יכול לחזות היכן זה ייגמר".
העיכובים הנוכחיים גרמו לכך שזמן ההמתנה הממוצע לפריקת ספינה בשנזן זינק מ-0.5 ימים ל-16 ימים. לעיכובים הללו מתחילה להיות השפעה גם על נמלים אחרים, כולל במחוזות השכנים כמו יונאן וחוביי, ואף בהונג קונג. החשש הוא שבשילוב עם מצב התחלואה הקשה בהודו ובכלכלות אחרות בדרום מזרח אסיה והעלייה במחירי השילוח, המשבר בגואנגדונג יוביל גם לעלייה בלחצי האינפלציה בעוד מדינות.