סגור

הכלכלה האמריקאית צפויה לצמוח בקצב מהיר מדי בשביל המעסיקים

כלכלנים מעריכים כי המעסיקים יתקשו לגייס עובדים במהירות הנדרשת כדי לעמוד בקצב צמיחת הכלכלה, שצפוי לעמוד השנה על 6.4%

בשורות טובות ורעות מארה"ב. מצד אחד, מבצע חיסוני הקורונה נמצא בעיצומו וההתגברות על המגפה כבר נראית באופק: הוצאות הצרכנים האמריקאים על מסעדות, בתי מלון ומכוני יופי, שנשענות על חסכונות ועל כספי הסיוע שקיבלו מהממשל, כבר צוברות תאוצה בהתאם. ומצד שני, אליה וקוץ בה: כלכלנים מעריכים כי המעסיקים יתקשו לגייס עובדים במהירות הנדרשת כדי לעמוד בקצב צמיחת הכלכלה.


על פי סקר שערך ה"וול סטריט ג'ורנל" בקרב כלכלנים, התמ"ג בארה"ב צפוי לצמוח השנה ב־6.4%, זאת על פי מדידה שמתחילה ברבעון הרביעי של 2020 ועד לתקופה המקבילה השנה. התחזקות זו תעלה את התפוקה לכמעט 4% מעל לרמה שקדמה למגפה, שנמדדה ברבעון הרביעי של 2019. במקביל, לפי הערכות הכלכלנים, מעסיקים יצליחו לגייס 7.1 מיליון משרות ב־12 החודשים שיסתיימו בדצמבר 2021. מדובר בעלייה של 5% בלבד ומשמעותה היא שהתעסוקה תהיה עדיין נמוכה ב־1.6% בהשוואה לרבעון האחרון של 2019.

1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: אי.אף.פי)

הפער שבין העלייה בצמיחה למצב התעסוקה מוסבר בכך שחברות רבות יעדיפו לא לגייס עובדים לפני שיהיה ברור כי הביקושים הצרכניים אכן יציבים לאורך זמן. בענף הנסיעות, למשל, החשש הוא כי העסקים לא יחזרו להיקפים מלפני הקורונה. בענף המסעדנות החשש המרכזי הוא שהעבודה מהבית תהפוך במקרים רבים למצב קבוע.
בנוסף, המגפה הביאה לנשירת מיליוני עובדים והשבתם למעגל העבודה עלולה לקחת זמן. למרות שמספר המשרות המוצעות גדול ממספרן לפני המגפה, מנתוני גוגל טרנדס עולה כי חיפושי המשרות דווקא פחתו. ייתכן שחבילת הסיוע שהעביר הממשל בחודש מרץ וההמחאות שחולקו לאמריקאים במסגרת זו תורמות להימנעות מעבודה. בנוסף, אבטלה ממושכת פוגעת במיומנויות וגם לה יש השפעה שלילית על החזרה למעגל התעסוקה.