סגור

קרן הצדקה הגדולה בעולם תלויה באופי הסכם גירושי גייטס

מאז נוסדה תרמה קרן גייטס 55 מיליארד דולר לפרויקטים ברחבי העולם. מלינדה ביקשה להתמקד בהעצמה נשית בעוד שביל העדיף טכנולוגיות בריאות מתקדמות. פרידתם אחרי 27 שנה תעצב מחדש את פני הקרן

החלטת ביל ומלינדה גייטס, בני הזוג ששמם הפך נרדף לממון ופילנתרופיה מודרנית, לפרק את החבילה לאחר 27 שנות נישואים, מעמידה בסימן שאלה את העתיד של שורה ארוכה של עסקים ופרויקטים בתחום הטכנולוגיה, הנדל"ן, החברה ומעמד האשה, הבריאות העולמית (ובמסגרתה גם המעורבות הגדולה במאבק בקורונה), איכות הסביבה והאקלים.
הזוג שעל פי מדד המיליארדרים של בלומברג חולש על כ־146 מיליארד דולר ("רק" 124 מיליארד על פי פורבס), הדגיש אמנם כי ימשיך לשתף פעולה בפעילותו הפילנתרופית, אולם את הפרטים לגבי טיבו של שיתוף פעולה זה שמר לעצמו: "לאחר מחשבה ועבודה רבה על מערכת היחסים שלנו, קיבלנו את ההחלטה לסיים את נישואינו", אמרו השניים בהצהרה שפורסמה בטוויטר. "גידלנו שלושה ילדים מדהימים ובנינו יסודות שמאפשרים לאנשים בכל העולם לנהל מערכת חיים בריאה ופרודוקטיבית".

2 צפייה בגלריה
ביל מלינדה גייטס מתגרשים 1
ביל מלינדה גייטס מתגרשים 1
ביל ומלינדה גייטס
(בלומברג)
ביל גייטס, המייסד השותף של חברת מיקרוסופט, מדורג כאדם הרביעי בעושרו בעולם. מלינדה גייטס היא מנהלת לשעבר במיקרוסופט שזכתה לבולטות בינלאומית בהנהלתה המשותפת של קרן ביל ומלינדה גייטס, שנחשבת לקרן הצדקה הפרטית הגדולה בעולם.
לזוג אין הסכם ממון
הקרן שמקום מושבה בסיאטל ואשר מתמקדת במאבק בעוני, בחולי ובאי־השוויון בעולם, הושקה בשנת 2000, ומאז הועברו ממנה תרומות בהיקף של כ־55 מיליארד דולר. דובר של הקרן מסר אתמול כי השניים ימשיכו לכהן כיושבי ראש ונאמנים ו"יפעלו לעיצוב וקידום האסטרטגיות וכיוונה הכללי".
כלי תקשורת בעולם לא היססו להגג על כך ששוב הוכח שעושר אינו סגולה לאושר, בציינם כי גירושי בני הזוג מצטרפים לגירושים סנסציוניים נוספים, אלה של מייסד אמזון ג'ף בזוס ורעייתו מקנזי סקוט, שהחליטו ב־2019 להתפצל ולפצל עקב כך גם את הונם. סקוט הפכה לאחת מעשירי עולם ולפילנתרופית בולטת עקב פעילות שמתמקדת במטרות שמהן נוטה מילייה המיליארדרים להתעלם.

2 צפייה בגלריה
אינפו פאוור קאפל בדרך להסדר גירושים
אינפו פאוור קאפל בדרך להסדר גירושים
פאוור קאפל בדרך להסדר גירושים

ואולם, מבחינת בני הזוג גייטס, הפרדת הנכסים עשויה להוות אתגר גדול יותר מאשר חלוקת ההון של בזוס, שהתמקד ברובו במניות של אמזון. גייטס עשה את הונו במיקרוסופט, אבל שווי אחזקותיו בחברה כיום מוערך בפחות מ־20% משוויו הכללי. במהלך השנים הוא העביר את רוב אחזקותיו במיקרוסופט לקרן הפילנתרופית. הנכס הגדול ביותר של גייטס הוא קסקייד אינווסטמנט, חברת אחזקות שייסד באמצעות הכנסות ממכירת המניות של מיקרוסופט. באמצעות קסקייד הפך גייטס לבעל עניין בתחום הנדל"ן, האנרגיה והאירוח. לפי דיווחים לזוג אין הסכם ממון, ולפיכך גייטס שכר, בין השאר, את פירמת עורכי הדין שהקים צ'ארלי מאנגר, יד ימינו של יו"ר ברקשייר הת'אוויי וורן באפט.
אחד מפרטי הטריוויה הידועים ביותר הקשורים לזוג, נוגע לרשימת הבעד ונגד שביל שירבט לעצמו על גבי לוח מחיק לפני שהחליט להינשא למלינדה. מאוחר יותר השניים גם מילאו שאלון נישואים שנועד לוודא שהם חולקים את אותם ערכים. על רקע זה, אין להתפלא שהשאלה הגדולה שהעסיקה אתמול את עולם העסקים קשורה לאופן שבו ינהלו את קרן הצדקה המשותפת, שבה כל צד מופקד היום על מחלקות אחרות. מוניקה מזיי, עורכת דין לענייני גירושים ושותפה במשרד סיידמן אנד בנקרופט בסן פרנסיסקו אמרה לבלומברג כי "אפילו בגירושים הידידותיים ביותר, ההעדפה היא בדרך כלל לחלק את הקרן לשניים באופן שישאיר לצדדים יותר אוטונומיה ופחות התערבבות".
חשיבות הניהול האוטונומי
במקרה של הזוג גייטס, יש לעניין האוטונומיה חשיבות מיוחדת. זאת לנוכח העובדה שמלינדה ביקשה לקדם פרויקטים בתחום ההעצמה הנשית, היקר לליבה, בעוד שביל העדיף להתמקד בטכנולוגיות בריאות חדישות. עובדה זו עמדה כנראה במוקד המחלוקות ביניהם בניהול הקרן, מחלוקות שזירזו את הדרך לגירושים. מומחים אומרים כי ייתכן שתנאי ההסכם יישארו חסויים לעד. ואם כך, העריכו אחדים, חסויה תישאר גם השאלה אם מלינדה נזקקה להפעלת העצמה נשית כדי להגדיל את הונה, בדרכה לעקוף את מקנזי סקוט ולהפוך לפילנתרופית הגדולה מעולם.