$
חברה וסביבה

הסיטי מזהיר: קמפיין השיימינג של פעילי האקלים יפגע במיליארדים בחברות התעופה

בנק ההשקעות הגדיר "ביוש טיסה" כ-"האשמה שמרגיש אדם כתוצאה מחתימת פחמן שקשורה לתעופה" - זאת בשל הוויתור של לקוחות רבים על שימוש בטיסות וקמפיין עולמי נרחב שהשתמש בבושה ככלי למאבק, בשל היקף פליטות גזי החממה הגובר של מטוסים

עומר כביר 10:1727.10.19

האם שיימינג ולחץ חברתי יגררו את חברות התעופה להפסדים כבדים? בנק ההשקעות סיטי הזהיר בסוף השבוע שהמגמה ההולכת וגוברת של "שיימינג בטיסה" (Flight Shaming או Flightskam), יכולה להביא לאובדן של מיליארדי דולרים בהכנסות חברות התעופה.

 

הסיטי מגדיר "ביוש טיסה" כ"האשמה שמרגיש אדם כתוצאה מחתימת פחמן שקשורה לתעופה", לאחר קמפיינים נרחבים שעלו בעולם אשר השתמשו בבושה בקמפיין כדרך שתגרום לאנשים לחשוב על מעשיהם - ואמר בהודעה ללקוחות שהתופעה גורמת לצרכנים לבחון חלופות תחבורתיות כאשר הדבר אפשרי, או לקזז את פליטות הפחמן שלהם.

 

 

האזהרה מהדהדת דברים שאמר לפני כשבוע וחצי הכלכלן הראשי של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), בריאן פירס, שהתריע שהמגמה יכולה לפגוע מהותית בהמשך הצמיחה של התעשייה.

 

תעשיית התעופה והתיירות נחשבת לאחד הגורמים הבעייתיים ביותר של משבר האקלים, אמנם טיסות אחראיות רק ל-2% מכלל פליטות הפחמן ו-12% מכלל הפליטות בסקטור התעבורה, ואולם חלקן בעוגה נמצא בגידול מתמיד.

 

לפי הערכות, ב-2020 היקף פליטות גזי החממה של תעשיית התעופה יהיה גבוה ב-70% לעומת 2005, ומספר הנוסעים צפוי להכפיל את עצמו ב-20 השנה שבין 2017 ל-2037 ולהגיע ל-8.2 מיליארד איש.

טיסת אייר פראנס איירבוס A380 טיסת אייר פראנס איירבוס A380

 

פתרונות לצמצום היקף הפליטות, כמו מטוסים חשמליים, לא צפויים להיות ישימים בטווח הקרוב. כתוצאה, פעילי אקלים רבים מצמצמים את טיסותיהם (פעילת האקלים גרטה ת'ורנברג, למשל, בחרה להפליג לוועידת האקלים שנערכה בספטמבר בניו יורק, ולדבריה היא ויתרה על טיסות לחלוטין), ועורכים קמפיינים שנועדו לעורר מודעות לנושא ולשכנע אנשים לצמצם טיסות לא הכרחיות באמצעות ויתור על הנסיעה או שימוש באמצעי תחבורה אחרים.

 

עתה, בתעשייה ומחוצה לה, מזהירים שלמאבק בנושא יכולה להיות השפעה אמיתית על חברות התעופה. להערכת הבנק, בחמש השנים הקרובות עלול קיזוז הפחמן תגדל בקצב של 3.8 מיליארד דולר בשנה. זו יכולה להיספג על ידי חברת התעופה עצמה או על ידי הצרכן, אך בכל מקרה מדובר בתרחיש שלילי בעבור חברות התעופה שיהפוך את הטיסות לרווחיות פחות או ליקרות יותר (וכתוצאה, להפחתה בהיקף הטיסות).

 

"אם העול הזה ייספג במלואו על ידי הצרכנים, הניתוח שלנו מצביע על כך פגיעה של -0.4% בקצב הגידול השנתי. זה אולי לא נשמע משמעותי, אבל אם חברות התעופה ייאלצו לקזז את כל עלויות הפחמן מטיסות הפנאי שלהן, העלות תגיע לכ-27% מרווחיהן ב-2025".

 

 

שי ויס מנכ"ל חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק שי ויס מנכ"ל חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק צילום: Virgin

 

גם בתעשייה מודאגים מהתופעה. פירס, הכלכלן הראשי של IATA, אמר בכנס שנערך מוקדם יותר החודש בלונדון שביוש טיסה "יכול להיות רכיב משמעותי בהאטת הצמיחה בעתיד". לדבריו, סוגיות אקלים גם מטרידות את המשקיעים של חברות התעופה, שב-2019 העלו את הסוגיה בשיחות שערכו חברות אירופאיות אחרי פרסום דו"חות רבעוניים פי 7 פעמים יותר לעומת 2017. "שינוי אקלים הוא לא רק סוגיה למפגינים או למדענים", הוא הוסיף. "אפשר לראות את הזינוק השנה. זה נמצא בראש סדר היום של משקיעי המיינסטרים. לוחצים עלינו מכל הכיוונים".

 

מנכ"ל וירג'ין אטלנטיק, שי ווייס, הוסיף: "אם יש שם אחד שכולם בתעשיית התעופה מכירים היום, ושאולי הם לא הכירו לפני שנה, זה גרטה ת'ורנברג".

 

כצעד מקדים, חברות תעופה כבר בוחנות דרכים לצמצם את פליטות הפחמן שלהן, בעיקר באמצעות ייעול וביטול קווים. מנכ"ל בריטיש איירווייז, אלכס קרוז, סיפר בכנס ששינוי פשוט שביצעה החברה – עגלות מזון קלות יותר – הביא להפחת של 30 אלף טון בשנה של פליטות פחמן דו-חמצני. מנכ"ל Connect Airways, מארק אנדרסון, אמר שהחברה שוקלת לבטל קווים מסוימים שבהם יותר הגיוני לנסוע ברכבת או במכונית: "אנחנו צריכים להיות אחראים. אולי יש קווים שלא נטוס בהם בעתיד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x