• תפריט
חדשות נדל"ן

הרכבת הקלה בדרך, ההשלכות כבר כאן: צמצום דרמטי בחניה בתל אביב

ל"כלכליסט" נודע כי ועדת התכנון של תל אביב אישרה תוכנית להפחתת מקומות החניה בבנייני מגורים שייבנו מדרום לירקון, אפילו יותר מהתקנות הארציות החדשות. בנייני משרדים ליד הרכבת הקלה יקבלו רבע ממספר החניות באזורים אחרים

אמיתי גזית 06:5706.09.16

עיריית תל אביב מצמצמת את מספר מקומות החניה בבניינים חדשים במטרה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית - כך עולה מתוכנית שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה בשבוע שעבר. הדיון נולד בעקבות תקנות חדשות של מינהל התכנון שנכנסו לתוקף ביולי וקבעו שמספר החניות יהיה תלוי במרחק הבניין מציר תחבורה עירוני. אולם בתל אביב החליטו לקבוע תקן אחיד לחניות בבנייני מגורים, שאינו תלוי במרחק מקו הרכבת. במרבית העיר, התקן האחיד נמוך באופן משמעותי מהתקן הארצי.

 

השאלה היא אם צמצום החניה אכן יאיץ בתושבי תל אביב ובעובדים שנכנסים לעיר לוותר על כלי הרכב הפרטיים, כשמשבר הרכבת רק מחדד את הקושי לסמוך על שירותי התחבורה הציבורית. "אם הורדת תקן החניה לא תבוא עם צעדים משלימים כמו תחבורה ציבורית הפועלת שבעה ימים בשבוע ושינוי ההטבות בשכר על אחזקת רכב”, מזהירה סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, “התקן החדש יקשה למצוא חניה אבל לא יצמצם את השימוש ברכב הפרטי".

 

התקנות הארציות שאישר שר האוצר משה כחלון קובעות כי ביישובים שבהם יש מערכת תחבורה ציבורית — אוטובוסים בנתיב ייעודי או רכבת — יחולקו הבניינים לשלוש קבוצות לפי מרחקם מציר התחבורה: אזור א’ במרחק של עד 300 מטר מקו התחבורה שבו תקן החניה מינימלי; אזור ב’ עד 600 מטר — תקן ביניים; ואזור ג’ מעל ל־600 מטר - שבו תקן החניה מקסימלי.

 

 

רכב אחד למשפחה

 

התקנות החדשות הוטמעו עתה בתוכנית החניה של תל אביב (תוכנית ח'), אולם בכל הנוגע למגורים, החליטו בעירייה להתעלם מהמרחק מקו הרכבת ולקבוע תקן אחיד.

כך, בכל שטח העיר מדרום לירקון, כולל רובעי מזרח ודרום תל אביב, לדירה הקטנה מ־120 מ”ר יוקצה מקום חניה אחד במקום 1.33 מקומות עד עתה. לדירה הגדולה מ־120 מ”ר באזורים אלה יוקצו 1.33 מקומות חניה, במקום שניים עד עתה. מצפון לירקון (רובעים 1 ו־2) יישמר היחס הקיים: 1.33 מקומות לדירה עד 120 מ”ר, ושני מקומות חניה לדירה גדולה יותר.

 

ההחלטה התל־אביבית התייחסה לתקנות הארציות, אך לא אימצה אותן. באזור הקרוב ביותר לרכבת - אזור א’ שבמרחק 300 מטר - התקנות הארציות אישרו בין חצי מקום חניה למקום חניה אחד לכל דירה, כך שהעירייה שהעדיפה לקבוע מספר קבוע ולא טווח, בחרה ברף המקסימלי. אולם באזור הביניים מתירות התקנות הארציות עד 1.5 מקומות חניה לכל דירה, ובאזור הרחוק יותר הן מתירות עד שני מקומות חניה, אלא שתל אביב נצמדה באזורים אלה לרף התחתון כך שתקן החניה שלה נמוך ב־50% מהתקנות הארציות, וב־25%–30% מהתקן העירוני הקיים.

 

כיום, מרבית העיר רחוקה יותר מ־600 מטר מקו התחבורה המתוכנן, אולם עם השלמת כל מערכות התחבורה המתוכננות כיום — ארבעה קווי רכבת קלה ונתיבי תחבורה ציבורית נוספים - כ־80% משטחי העיר יהיו במרחק של עד 600 מטר מהם.

 

מיטל להבי. “בלי תחבורה ציבורית שפעילה כל השבוע, התוכנית תקשה למצוא חניה אך הציבור לא יוותר על הרכב הפרטי” מיטל להבי. “בלי תחבורה ציבורית שפעילה כל השבוע, התוכנית תקשה למצוא חניה אך הציבור לא יוותר על הרכב הפרטי” צילום: דינה קליינמן

 

קושי בשיווק משרדים

 

בתחום המשרדים אומצו התקנות הארציות: בבניינים במרחק עד 300 מטר יהיה מקום חניה אחד לכל 240 מ”ר של שטח המשרדים; במרחק עד 600 מטר — לכל 120 מ”ר; ומעבר לכך — לכל 60 מ”ר.

 

הוועדה החליטה שהתקנות יהיו תקפות מרגע שתאושר התוכנית המפורטת להקמת ציר התחבורה — כך שתוכניות יאושרו מעתה כאילו הקו האדום כבר פעיל. לגבי הקווים העתידיים תהיה הקלה מסוימת בתקופה שבין אישורם לתחילת הפעילות.

 

לדעת ירון שחר, אנליסט של מ.א.ן נכסים, החלת התקן עלולה לגרום בעיה ליזמים בשיווק המגדלים לחברות גדולות. “הרבה מגדלים פונים לחברות הייטק שבהן העובדים מקבלים רכב”, ציין שחר. “אמנם יש היגיון שהחילו את התקן לפני השלמת קו הרכבת, אך הוא עוד לא עובד, כך שלקחו חניות לפני שיודעים מה יהיה”.

 

שחר מציין מספר פרויקטים בשלבי תכנון שיושפעו מהתקנות החדשות, בעיקר משום שהגישו בקשה להגדלת התב”ע, ואם תאושר, זה יהיה תחת התקן החדש: פרויקט בשרונה של מליסרון ואפריקה, המעוניינות להגדילו מ־110 אלף מ”ר ל־150 אלף מ”ר; פרויקט כנרית של אקרו נדל”ן וקנדה ישראל; פרויקט של חברות גם ים ואמות ברחוב תוצרת הארץ, שבו החלה בניית מגדל אחד, אך הן פועלות להגדלת שטחו של השני מכ־50 אלף ל־100 אלף מ”ר; קבוצת עזריאלי מקדמת את הגדלת הפרויקט במקום בניין ידיעות אחרונות ולאחרונה קיבלה את החזקה על שטח בפינת שאול המלך (“עזריאלי טאון”); שטח של כלכלית ירושלים ברחוב הסוללים שאפשר לבנות בו שני מגדלים, ושטח של דלק מוטורס במחלף לה־גארדיה שאפשר לבנות בו כמה מגדלים.

 

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x