$
פרסום ושיווק

פרשת הזיהום: יוניליוור הקריבה מותג פרימיום כדי לא לפגוע במכירות לילדים

מכירות דליפקאן ב-2015 היוו 4.2% ממכירות דגני הבוקר של החברה, לעומת מכירות קוקומן שהיוו רק 3% מהמכירות אשתקד

נורית קדוש 06:4703.08.16
בתום שישה ימים של הסתרה חשפה אתמול (ג') יוניליוור כי הזיהום שנגרם מחיידק הסלמונלה התגלה בקו הייצור של דגני קוקומן המיועדים לילדים ובקורנפלקס של תלמה. בכך שללה החברה לראשונה את הפרסומים שלפיהם הזיהום שהתגלה לפני כחודש התגלה בקו הייצור של מותג דגני דליפקאן הפונה לקהל המבוגרים.

 

מנתוני סטורנקסט עולה כי דליפקאן הוא המותג הרביעי בגודלו מבין דגני הבוקר של יוניליוור. ב־2015 מכירותיו היוו 4.2% ממכירות דגני הבוקר של החברה והסתכמו בכ־30 מיליון שקל. לעומת זאת, מכירות קוקומן היוו רק 3% ממכירות דגני הבוקר של החברה והסתכמו ב־23.7 מיליון שקל ב־2015. מנתונים אלה ניתן להעריך כי ביוניליוור החליטו להקריב ציבורית את המוניטין של מותג דליפקאן, שנחשב למותג פרימיום, כדי לא לאבד את קהל ההורים לילדים, במיוחד בתקופת החופש הגדול שבה המכירות בקטגוריה עולות.

 

ביוניליוור לא הסבירו מדוע הסתירו עד כה את זהות המוצרים שבקו הייצור שלהם נמצא הזיהום, וגם לא מדוע החליטו לפרסם את זהותם כעבור שבוע. החלטה זו הפכה אירוע פנימי במפעל, שכמותו או דומים לו מתרחשים כמעט בכל מפעל, למשבר מתגלגל בעל פוטנציאל נזק עצום. העובדה שגם שבוע אחרי שיוניליוור הכחישה שנרשמה תקלה בקו הייצור של דגני הבוקר במפעלה בערד, ועדיין ממשיכים להיחשף פרטים מהותיים נוספים שהוסתרו, מעמידה את התנהלותה של החברה באור שלילי. את ההסתרה הראשונה ניסתה מנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל להציג כאי-הבנה, אולם נוכח הגילויים החדשים נראה כי מדובר בדפוס פעולה קבוע ובעייתי.

 

באופן אירוני למדי, לפני כחודש, אז התוודעה יוניליוור לזיהום, קיבלה החברה ציון פלטינה פלוס - הגבוה ביותר האפשרי על אתיקה עסקית והיבטים נוספים של אחריות תאגידית - בדירוג מעלה ל־2016.

 

הצרכנים מבקשים לתבוע על יותר ממיליארד שקל

 

ביוניליוור ביקשו להדגיש אתמול כי שיווק המוצרים שבקו הייצור שלהם נמצא זיהום לפני כחודש נעצר וכי הם לא הגיעו לחנויות.

 

החברה אמנם חזרה על טענתה מהשבוע שעבר כי כל מוצרי הדגנים של תלמה שנמצאים על המדפים ובבתים בטוחים לשימוש - "לפי הנהלים המחמירים של החברה, כל סדרת ייצור נבדקת ונכנסת להמתנה. מוצרים אלו אינם יוצאים לשיווק עד קבלת תוצאות הבדיקה של אותה סדרת ייצור המאשרות כי הכל תקין. במידה שמתגלית תקלה, הסדרה לא משווקת לחנויות וכך היה במקרה זה" - אולם ספק אם הצהרות אלו מצד מי שנתפסו כשהם משקרים על עצם קיום הזיהום, יסייעו לחברה להרגיע את הצרכנים.

קוקומן קוקומן

 

למרות הצהרותיה הפייסניות, אתמול הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד יוניליוור לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.

 

בתביעה, המוערכת בכ־1.25 מיליארד שקל, טוענים צרכנים כי החברה הסתירה מהציבור את הימצאות חיידקי סלמונלה בפס הייצור. בבקשה, שהוגשה על ידי צרכנים שמיוצגים על ידי עוה"ד דוד אור חן ואסף נוי, נטען כי יש להורות ליוניליוור לפצות את קהל לקוחותיה "שחש חרדה לבריאות ילדיו ולבריאות עצמו, כעס, חוסר ודאות וגועל על שאכל ממוצרי החברה שלגביהם קיים חשש כי היו נגועים בחיידק הסלמונלה".

 

התובעים טוענים כי "לאור ההסתרה שנמשכה יותר מחודש אין לדעת אם אכן המוצרים נשארו במסגרת המפעל ולא שווקו. בחירתה של יוניליוור להסתיר את הימצאות החיידק היא תרמית. מדובר בפעולה הנוגדת את החוק להגנת הצרכן. סביר כי אם יוניליוור היתה מדווחת על הזיהום, הצרכנים היו מפסיקים לקנות את המוצר והיה נגרם לה הפסד כלכלי של ממש. החברה פעלה בתרמית, בהטעיה, ברשלנות רבתי, הפרה חובה חקוקה של פקודת הציבור ועשתה עושר לא במשפט".

 

כמו כן, התובעים טוענים כי הודעת גבריאל שלפיה הבעיה טופלה בתוך המפעל "יוצרת תחושה של הסתרה מכוונת, ויש ממש בתחושת הצרכנים כי אי-הגילוי מהווה פגיעה באוטונומיה של גופם".

 

נתח השוק של יוניליוור הצטמק תחת גבריאל

 

דבריהם של הצרכנים שמבקשים לתבוע את החברה בין היתר על הסתרה מכוונת מתייחסים לכך שבשבוע שעבר הכחישה יוניליוור פניות מכלי תקשורת ששאלו על תקלה בקו הייצור של החברה. החברה לא השיבה לפניות בתחילה, אך הן הובילו להשמדת מאות משטחי קורנפלקס. בתגובה הרשמית שנמסרה מאוחר יותר טענה החברה כי היא עורכת בדיקות למוצריה וכי מוצרים לא תקינים לא יצאו את שערי המפעל, אך למחרת הודתה כי חודש לפני כן נמצא זיהום בקו הייצור. החברה סירבה לומר באילו מוצרים מדובר וההערכות היו כי מדובר בקורנפלקס הקלאסי של החברה ובדליפקאן, שכן אלו המוצרים שהקמעונאים טענו שהחברה מתקשה לספק. גבריאל הסבירה את ההסתרה בכך ש"לא רצינו לזרוע פאניקה בציבור ולדבר על זיהומים", והוסיפה כי "בערב כבר העברנו הודעה מפורטת יותר".

 

למשבר הנוכחי מגיעה גבריאל פחות משנה לאחר משבר ממושך עם שופרסל, הלקוח הקמעונאי הגדול ביותר שלה. בעקבות אותו משבר צנח נתח השוק של יוניליוור - צניחה שהמשיכה את הירידה בנתח השוק של החברה המזון החמישית בגודלה שנרשמה לכל אורך כהונתה של גבריאל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x