בשולי החדשות

שדה תעופה על גדות התמזה אמור להציל את לונדון

אדריכל־העל נורמן פוסטר הציע פתרון לתפוסה האוזלת של שדות התעופה בבירת בריטניה: הקמת שדה התעופה הגדול בעולם על גדות הנהר הלונדוני. פוסטר: "התשתיות שלנו חייבות לחזור להוביל את העולם". הארגונים הירוקים חושבים אחרת

יואב בורנשטיין, לונדון 09:2622.11.11

אחת מבירות התעופה של העולם ניצבת מול בעיה קשה: בשנת 2030 יגיעו חמשת שדות התעופה של לונדון - הית'רו, גאטוויק, סטאנסטד, לוטון ולונדון סיטי - לתפוסה מלאה. אחרי פרסום הנתונים הללו, בחודש אוגוסט האחרון, הודתה ממשלת בריטניה שאין לה שום תוכנית להתמודדות עם הבעיה. על רקע חוסר הוודאות בכלכלה העולמית, החשש הוא שאם לא יימצא פתרון בקרוב גם מעמדה של לונדון כמרכז עסקים עולמי יהיה בסכנה. מטוסים מכל רחבי העולם - ואיתם הכסף - ינדדו לערים אחרות באירופה, כמו פרנקפורט למשל.

 

כאן נכנס לתמונה נורמן פוסטר. האדריכל הבריטי שאחראי לכמה מהמבנים המרשימים והנועזים ביותר על פני כדור הארץ, השיק תוכנית לבניית מרכז תעופה ותחבורה בהיקף של 50 מיליארד ליש"ט (כ־80 מיליארד דולר) על אי על גדות נהר התמזה. הפרויקט, שהוא כרגע בגדר הצעה בלבד, יכלול את שדה התעופה הגדול בעולם. קיבולת הנוסעים שלו - 150 מיליון בשנה - תהיה שווה לכל שדות התעופה של לונדון גם יחד. הוא יכלול ארבעה מסלולים (בהית'רו יש שניים) ויעבוד 24 שעות ביממה. מתחת לשדה התעופה תיבנה תחנת רכבת ענקית שתשרת 300 אלף נוסעים ביום ותחבר את האי הבריטי עם ערים מרכזיות אחרות באירופה באמצעות רכבות מהירות.

 

 

התשתית עומדת להתמוטט

 

"אנחנו משתמשים בתשתית מדהימה שאותה ירשנו מאבות אבותינו במאה ה־19, אבל זמנה עבר", אומר פוסטר, "היא חורקת, היא דולפת והיא מיצתה את היכולות שלה. תשתית התחבורה עומדת להתמוטט". בנוסף, הפרויקט יכלול טורבינות שיפיקו חשמל ממי התמזה ומערכת להגנה על לונדון מפני הצפות. על פי חזונו של פוסטר, באזורים כפריים ייבנו מסילות הרכבת כמטר מתחת לגובה האדמה ויוסתרו כדי שהנוף לא ייפגע.

 

נורמן פוסטר כמעט התרגל לפרויקטים גרנדיוזיים. ברשימת המבנים שתכנן אפשר למצוא את אצטדיון וומבלי החדש; בניין בנק HSBC בהונג קונג וה"גרקין", מטה חברת ביטוח המשנה סוויס־רה בלונדון, מהמבנים המזוהים ביותר עם העיר. פוסטר תכנן גם את שדה התעופה החדש של הונג קונג ואת טרמינל 3 בשדה התעופה של בייג'ינג (ראו מסגרת).

 

להצעה של פוסטר, המכונה Thames Hub, יש יתרונות רבים אבל גם לא מעט חסרונות. משמעות הקמת שדה התעופה ותחנת הרכבת על אי היא שהמטוסים יטוסו מעל המים ותושבי האזור יסבלו מרעש. נושא הרעש הוא אחת הבעיות בתוכנית. האלטרנטיבה היחידה הקיימת כיום היא הוספת מסלול שלישי להית'רו, שירדה בינתיים מהפרק.

 

גם אלה המתגוררים במרחק משמעותי משדה התעופה הגדול בבריטניה מתלוננים על רעש כמטרד רציני. פרויקט התחבורה המשולב של פוסטר יביא לדבריו לתנופת פיתוח, שתתבטא במקומות עבודה חדשים ובזריקת מרץ לכלכלה. את המימון הוא מציע לקבל ממשקיעים פרטיים או מקרנות השקעה ממשלתיות עתירות מזומנים. המעצב התעשייתי והמיליארדר סר ג'יימס דייסון הצטרף בשבוע שעבר לתומכים בתוכנית: "היו זמנים שקינאו בתשתיות של בריטניה בכל העולם. הרכבות, הכבישים והביוב מיקמו אותנו לפני המתחרים האירופים שלנו במירוץ התעשייתי, אבל איבדנו את האמביציה של אבותינו הקדמונים. הגיע הזמן שנעשה משהו", אמר סר דייסון לעיתון "מייל און סאנדיי". ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון הביע גם הוא תמיכה בתוכנית, אף שהיא סותרת יוזמה שלו: לבנות שדה תעופה על אי מלאכותי סמוך ללונדון, פרויקט שזכה לכינוי "האי של בוריס".

 

אדריכל העל נורמן פוסטר אדריכל העל נורמן פוסטר צילום: איי פי

 

הפרויקט מעורר את התנגדותם של ארגונים ירוקים שמוחים נגד השימוש המוגבר במטוסים במקום ברכבות. "בריטניה צריכה להתחיל ללמוד איך לחיות בעולם שבו שינויי אקלים הם המציאות, במקום להעמיד פנים שפשוט אפשר לבנות עוד שדות תעופה כדי לפתור את המצוקות הכלכליות", אמר "לכלכליסט" פאול דה זילבה, מארגון ידידי כדור הארץ. לדבריו, "זה לא מפתיע שתוכניות כאלה קיימות כיוון שהן פרויקט טיפוחים של פוליטקאים וארכיטקטים שרוצים לעשות את הדברים האלה. רק בגלל שבריטניה קרובה למיתון לא אומר שזונחים את כל הדברים האחרים. אי אפשר להמשיך להעמיד פנים שדברים כמו שינוי אקלים הם משהו שאפשר לשים בצד ולהמתין לאחר שהמצב הכלכלי ישתפר".

 

אלטרנטיבת הרכבת

 

ברור שהתשתיות הקיימות לא מספיקות. מה החלופות שאתם מציעים?

"במשך שנים אנחנו מקדמים תוכניות של השקעה ברכבות מהירות לאירופה. כאשר בוחנים את הנתונים רואים שטיסות רבות משדות התעופה באזור לונדון הן למרחקים קצרים. לא הגיוני שמסלולים רבים כל כך בשדות תעופה יוקצו לטיסות מלונדון לפריז או לונדון לאמסטרדם או לונדון לפרנקפורט. צריך שהנסיעות האלה יתבצעו ברכבת. רק אז נוכל לדעת באמת כמה שדות תעופה אנחנו צריכים".

 

על פי מחקרים שונים, פליטת הפחמן הדו־חמצני בנסיעה ברכבת יכולה להיות נמוכה ב־90% לעומת טיסה. "כשאתה טס במטוס אתה גם מזריק מזהמים לאטמוספירה העליונה - שזה דבר ייחודי. אתה גורם לשינויי אקלים באופן ישיר בדרך שצורות אחרות של תחבורה לא עושות", מוסיף דה זילבה.

 

התנגדות נוספת מגיעה מצדו של ראש הרשות המקומית, רודני צ'יימרס. לדבריו, באי שעליו אמור לקום הפרויקט מאוחסנת חמישית מאספקת הגז הטבעי של בריטניה. "הסתכלנו על תוכניתו של לורד פוסטר ונראה שהוא רוצה למקם את שדה התעופה הדמיוני שלו על גבי תחנת כוח. זה פשוט לא ייאמן".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x