סגור

טלוויזיה
"אני טרנסית, אבל גם הרבה דברים אחרים"

איימי שניידר מנפצת עכשיו כל תקרת זכוכית בטלוויזיה האמריקאית. האשה הראשונה שזכתה במיליון דולר בשעשועון "ג’פרדי", והמתמודדת הרביעית שהגיעה לסכום הזה, היא גם טרנסג'נדרית גאה שחושבת שזה קול להיות אשה שהיתה פעם גבר. למבקריה, שטוענים שזו בעצם הסיבה לרצף הניצחונות המדהים שלה, שאותו השיגה בזמן שהיתה חולה וגם נשדדה באיומי אקדח, היא עונה: "ברור, ואתם הראשונים שחשבתם על זה"

"מיהי איימי שניידר?". זאת השאלה שאמורים לשאול בתגובה לרמז המופיע על לוח שעשועון הטריוויה הפופולרי "ג'פרדי": "האשה הראשונה שזכתה במיליון דולר בשעשועון זה". נכון ליום שישי האחרון, היא קבעה עוד שיא של 33 ימים רצופים של ניצחונות ובכך הדיחה ממקומו ההיסטורי את האדם השלישי שהחזיק בשיא זה ג'יימס הולזאואר, וכבר צברה 1,111,800 דולר בשעשועון האמריקאי המאתגר. שניידר, בת ה־45, מהנדסת תוכנה במקור מאוהיו שכעת גרה באוקלנד שבקליפורניה, היא המתמודדת הרביעית שאי פעם זכתה במיליון דולר בתוכנית המשודרת בכל יום חול מאז 1964.
ההישג של שניידר מרשים במיוחד כי ידוע שנשים לא מרבות להשתתף ולהצליח בשעשעוני טריוויה. למעשה ל"ג'פרדי", שעשועון הטריוויה הכי יוקרתי שמשתתפיו מפעימים בידע הרחב וביכולת השליפה שלהם, שאותו הם חייבים לנסח כשאלה — יש מדיניות של אפליה מתקנת בשיתוף נשים בדיוק בגלל זה. גם בישראל ידוע שנשים לא ממהרות להשתתף בתוכניות מהסוג הזה. על כך סיפר הצ'ייסר איתי הרמן בריאיון ל"כלכליסט" אך בחודש שעבר. כאשר הן משתתפות בהם, אחרים מרגישים שקל להדיח אותן. לכן ב"לעוף על המיליון" שינו את החוקים כך שהמשתתף או המשתתפת המרכזיים בשעשועון יבחרו להתחרות מול גברים ונשים לסירוגין ולא רק נגד נשים עד שאין ברירה וצריך להתחרות מול גבר.

1 צפייה בגלריה
איימי שניידר הטרנסג'נדרית זוכת השעשועון האמריקאי ג'פרדי פנאי
איימי שניידר הטרנסג'נדרית זוכת השעשועון האמריקאי ג'פרדי פנאי
איימי שניידר
(צילום: Casey Durkin)

שניידר היא גם הטרנסג'נדרית הראשונה המגיעה להישג כזה בתוכנית (קדמו לה כמה משתתפות טרנסג'נדריות אחרות). לא מפתיע לגלות כמובן שברשתות החברתיות הגיבו לעובדה הזאת בשלל תגובות פוגעניות נגדה ונגד נשים. "אני רוצה להודות לכל האנשים שפינו מזמנם היקר, בתקופת החגים, כדי להסביר לי שאני בעצם גבר", כתבה שניידר בטוויטר. "דעו שכל אחד ואחד מכם הוא הראשון שאי פעם העיר את ההערה החכמה הזאת, שמעולם לא חצתה את מחשבתי קודם לכן".
ככל שגוברת הפופולריות של שניידר, והיא אכן ראויה לה — הידע שלה מרשים ממש, בספר המחזור שלה בכיתה ח' נכתב כי היא עתידה להשתתף בתוכנית כשתגדל — היא אומרת בראיונות השונים שהיא לא רוצה שהמגדר שלה יהפוך למוקד הזהות שלה. "האמת היא שאני לא ממש חושבת על זה שאני אשה טרנסית לעתים קרובות", צייצה בנובמבר שעבר כשרק התחילה להשתתף בתוכנית. "אז כשאני מופיעה בטלוויזיה הארצית, היה לי חשוב שהחלק הזה של הזהות שלי יוצג נאמנה: כעניין חשוב, אבל די שולי. אני אשה טרנסית, אבל אני גם הרבה מאוד דברים אחרים". לכן היא ענדה סיכה של דגל הגאווה על דש חליפתה. "אבל גם לא רציתי שזה ייתפס כסוד שאני מתביישת בו. מעודד לדעת שאנשים לא ידעו שאני טרנסית עד שלא קראו על כך, אבל אני רוצה שיידעו על הצד הזה שלי. אני חושבת שלהיות טרנסית זה קוּל!".
שניידר אומרת שאינה רוצה שהמגדר יעמוד במוקד הזהות שלה. "כשאני בטלוויזיה חשוב לי שהחלק הזה בי יוצג נאמנה: כעניין חשוב, אבל די שולי"
"ג'פרדי", שעשעון הטריוויה המשודר כבר 57 שנים בשלל תחנות הבת של רשת אי.בי.סי, היה בחדשות בשנה החולפת לא מעט. לאחר מותו של אלכס טריבק, מי שהיה המנחה המיתולוגי של התוכנית לאורך שנים, חיפשו מנחה שיחליף אותו. ניסו כל מיני מנחים מתחלפים, ואז, אחרי התלבטויות, החליט מפיק התוכנית מייק ריצ'רדס למנות את עצמו לתפקיד. בתוך 24 שעות מהמינוי החדש נחשפו בדיחות סקסיסטיות שסיפר בפודקאסט כלשהו כמה שנים קודם לכן, וכמו כן כמה בדיחות מקוריות על יהודים ואפים גדולים, והוא מצא את עצמו עד מהרה בחוץ. מי שהוחלט שיחליפו אותו הם מים ביאליק (המגלמת את איימי פארה פולר ב"המפץ הגדול") וקן ג'נינגס, מי שמחזיק בשיא רצף הניצחונות במשחק הזה — 74 ימים רצופים וזכיות בסך 2.5 מיליון דולר (ובמשחקים נוספים, גרף יותר מ־4 מיליון דולר במצטבר).
שיעורי ההצלחה של שניידר בתוכנית ראויים לציון לא פחות מהסכום שצברה: ב־95% מהמקרים שבהן היא משיבה, תשובתה נכונה. היא השיבה על יותר מ־1,000 שאלות. מתחרה שהתמודדה מולה, אנדריאה אסואז'ה, סיפרה עד כמה קשה בכלל להגיע לתוכנית. "רק 3% מהאנשים שעושים את מבחן הקבלה המקוון מוזמנים לשני מבחני בד, שאחריהם מתקיימים ריאיון אישי ומשחק סימולציה שלא משודר. אסואז'ה עברה את כל אלה, הגיעה לתוכנית והפסידה לשניידר. עכשיו היא אוהדת אותה. והיא לא לבד. הרייטינג שלה הרקיע שחקים השבוע. "ג'פרדי" היה התוכנית הכי נצפית (שאינה תוכנית ספורט).
"זה סכום כסף שמעולם לא ציפיתי להגיע אליו", כתבה שניידר, שמסכמת בטוויטר את אירועי כל פרק בהשתתפותה. רק שלאחרונה התמהמהה מלעדכן ברשת החברתית. מתברר שהיא גם מחלימה ממחלה, שלא צוינה מהי, וגם — ללא כל קשר למיליון — נשדדה באחרונה באיומי אקדח ונלקחו ממנה הטלפון הנייד וכרטיסי האשראי שלה. כאילו שאירועי השבוע לא היו מסעירים דיים. היום תשוב לשחק, ויש לקוות שתמשיך לשבור שיאים.