סגור

אינסייד אאוט: אדוארד שיפרין חיבר ספר ילדים

איל הפלדה שיפרין, בעלי מכבי ת"א לשעבר, חיבר את ספר הילדים "הרפתקאות עם סושי בארץ המחשבות", שמבוסס על עקרונות הקבלה, ש"שינתה את גישתי לחיים"

"הרפתקאות עם סושי בארץ המחשבות" הוא שם מוזר ומעניין לספר ילדים, מסקרן לפחות כמו האיש שכתב אותו: אדוארד שיפרין, איש עסקים יהודי ממוצא אוקראיני שבא מעסקי הפלדה. הספר (הוצאת ידיעות ספרים) מספר על אח ואחות, שבעת ארוחת סושי משפחתית עוברים למימד אחר — עולם פנטסטי שיש בו פיות, מפלצות, מלכה אימתנית וארצות דמיוניות המייצגות תכונות אנושיות (למשל ארץ הפחד, ארץ הגאווה, ארץ האדישות). השניים צריכים לנווט את דרכם בתבונה ולשמור על הערכים שלהם.
"אני יהודי סובייטי טיפוסי", מספר שיפרין, בן 60, יליד דנייטרופטרובסק שבאוקראינה. "גדלתי בדירת מרתף קטנה שכללה חדר שינה ומטבח. אבי היה מדען, אמי מהנדסת, וגודלתי ללא קשר לדת ולמסורת, אבי היה חבר המפלגה הקומוניסטית כך שהיה בלתי אפשרי לקיים אורח חיים דתי. אז הייתי רחוק מהיהדות שלי. אבל הדירה הקטנה שלנו היתה מלאה בספרים, ההורים שלו היו קוראים פנאטיים, ואני מודה להם על כך".
שיפרין למד פיזיקה בתיכון ואהב את זה. ב־1976 זכה במקום הראשון באולימפיאדת הפיזיקה באוקראינה. הוא בחר ללכת בדרכו של אביו, שהיה פרופ' להנדסת מתכות, וב־1991 השלים דוקטורט בתחום.
1 צפייה בגלריה
 אדוארד שיפרין, בעלי מכבי ת"א לשעבר, חיבר את ספר ילדים
 אדוארד שיפרין, בעלי מכבי ת"א לשעבר, חיבר את ספר ילדים
אדוארד שיפרין, בעלי מכבי ת"א לשעבר. חיבר את ספר ילדים
(יח"צ)
במשך עשר שנים עבד בחברת הפלדה של דנייפרופטרובסק, ומילא תפקידים שונים. אחרי נפילת ברית המועצות הקים עסק עצמאי לפלדה. הוא ייסד יחד עם אלכסנדר שניידר את מידלנד, חברת אחזקות שבסיסה באי גרנזי שחולשת על עסקי פלדה, ספנות, נדל"ן, חקלאות וספורט. בעבר היה בעליה של קבוצת מכבי תל אביב בכדורגל וקבוצת פורמולה 1.
מה לאיל פלדה ולספרי ילדים? לדברי שיפרין לאחר שסבל מבעיות כלכליות וגם רפואיות, והוא התחיל לשאול את עצמו שאלות קיומיות. למד תורה, ואחר כך קבלה. "אני באמת מאמין שהאומה שלנו קיבלה את התורה, ואנחנו עם הספר", הוא אומר. שיפרין מקשר בין רעיונות הקבלה ובין המדע המודרני, ובמיוחד הפיזיקה קוונטית, והוא כתב על כך ספרים, וגם טורים בעיתונות.
שיפרין שהתקרב ליהדות נהפך לפעיל בקהילה היהודית הרוסית, העניק חסות להקמת המרכז החינוכי היהודי בעיר קייב, ופנה לרב יעקב דב בלייך, רבה הראשי של קייב ואוקראינה, והחליט לשמור מצוות. את לימודי הדת המשיך אצל הרב הראשי של רוסיה, הרב ברל לזר. בתור מי שהתחנך חינוך חילוני, הדרך אל האמונה לא היתה פשוטה במיוחד, אבל הוא הצליח לעשות אינטגרציה בין העולמות.
"מערכת החשיבה הקבלית נותנת לי מרחב שלם של מחשבה", הוא אומר. "יש בה הרבה מושגים ותובנות חדשות, ובאופן לא מודע אתה מתנהג אחרת, ומשתמש בידע הזה בכל מיני דרכים שנסתרות אפילו ממך. כמו בסיפור התלמודי על ארבעה שנכנסו לפרדס, ורק רבי עקיבא נכנס ויצא בשלום — כשהתחלתי ללמוד קבלה לפעמים הרגשתי שאני חייב לעצור כי אני צריך להישאר בעולם, יש לי משפחה, יש לי עסק לנהל. אז אני מפסיק לשבוע שבועיים, ואחר כך ממשיך".
הקבלה מסייעת לך לקבל החלטות עסקיות?
"אתה רואה את המציאות בדרך אחרת. אתה תמיד מנסה לראות את התמונה המלאה. דגים חיים באקווריום והם חושבים שזה העולם. כשאתה יוצא מהמערה החשוכה, כמו במשל של אפלטון, זה משנה את כל הגישה שלך לחיים".

שיפרין. "הקבלה גרמה לחוש חובה לעצור. יש לי משפחה ועסק לנהל. אז אני מפסיק לשבוע וממשיך"