מסך קטן, השפעה גדולה: עשר הסדרות הטובות ביותר של 2025
השנה החולפת הצטיינה בהפקות מקור נועזות, הציבה בפרונט נושאים מושתקים כמו מיניות של חולות סרטן, והסתיימה במיזוג ענק בין נטפליקס לוורנר שעתיד לטלטל את הענף. רגע לפני שהיא נגמרת, כלכליסט מציג את רשימת עשר הסדרות הטובות של 2025
השנה החולפת היתה שנה מסעירה בטלוויזיה. היא הצטיינה בהפקות מקור, הציבה בפרונט נושאים מושתקים כמו מיניות של חולות סרטן, והסתיימה במיזוג ענק בין נטפליקס לוורנר, שעתיד לטלטל את הענף. רגע לפני שהיא נגמרת, כלכליסט מציג את רשימת עשר הסדרות הטובות של 2025
הרומנטית
"מוגזמת"
הקומדיה הרומנטית החצי־אוטוביוגרפית (נטפליקס) שיצרו לינה דנהאם ("בנות") ובעלה לואיס פלבר פשוט נהדרת. הגיבורה ג'סיקה (מייגן סטלטר, המוכרת כקיילה מ"האקס") היא ניו־יורקרית בת 30 פלוס, שעוברת ללונדון לאחר פרידה כואבת מבן זוג, ושם פוגשת את פליקס (וויל שארפ, "הלוטוס הלבן"), מוזיקאי בריטי, שמבהיר לה למה היא צריכה אהבה חדשה. התוצאה היא ממתק רומנטי, מצחיק, יפה ואותנטי, שאין בו שום דבר מוגזם (חוץ מכמה שוויל שארפ נהדר).
החמוצה־מתוקה
"מקום שמח"
נמאס לכם לשמוע על הסדרה של נועה קולר ורם נהרי? יופי, כי לי נמאס לשמוע שנמאס לכם. פשוט כי "מקום שמח" (כאן11) ראויה לכל שבח. הסדרה עוסקת בשתי נשים במשבר — ורד (קולר), אשה בשנות ה־40 שחווה משבר אמצע החיים, ואמה נעמי (תיקי דיין) שחולה בסוכרת ואמורה לעבור כריתה ברגל, שלה היא מסרבת. זו קומדיה כנה, יפה, חכמה, מצחיקה, רעננה, וגם מעיקה, עמוקה, עצובה, ובעיקר — כל כך מוכרת. יש בה סצנות שלמות שכאילו נלקחו מחיי הצופים, בין שהם הורים צעירים, קשישים, בזוגיות או סתם חברים של אנשים מאתגרים. תיקי דיין נותנת כאן את אחד מתפקידי חייה, והסצנה שבה היא מנהלת דיאלוג ביידיש עם ליא קניג על קללה בערבית ועל מי זכאי להתאבד ומי לא, היא קלאסיקה מיידית.
הבלשית
"מגרש הרוסים"
סדרת המתח המצוינת (כאן11) של יבגני רומן ודימיטרי מלינסקי ממוקמת במתחם של משטרת ירושלים ובמגרש המטאפורי של מי שעלו בעלייה הגדולה מברית המועצות בשנות התשעים. זאת דרמה תקופתית, מרובת שפות, על עולים וותיקים, ויותר מזה פשוט סיפור בלשי מותח, ארוג היטב ואינטליגנטי. "רצינו שהסיפור האקשני יהיה המוביל והסיפור של העלייה יהיה הרקע", אמרו בריאיון ל"כלכליסט" יוצרי הסדרה. "זה היה כמו לעבוד במטבח. ידענו מה התבשיל שאנחנו רוצים להכין, וזרקנו לתוכו את כל הזיכרונות. ידענו שאם נהיה נאמנים לזה ייצא משהו טוב ואנחנו מקווים שכך קרה".
10 צפייה בגלריה


יעקב זדה דניאל מגלם את יהודה הבלש מתוך מגרש הרוסים
(צילום: באדיבות כאן 11 אנדמול שיין ישראל )
מעוררת ההשראה
"אתי"
הסדרה של חגי לוי היא יצירה נוגה יפהפייה ושוברת קונבנציות, שמלאה בשתיקות ודיאלוגים אינטנסיביים, ומבוססת על היומנים שכתבה היהודייה ההולנדית אתי הילסום בשנים 1943-1941. הסדרה הוקרנה בבכורה בפסטיבל ונציה היוקרתי, ובינתיים מוצעת לצפייה בקולנוע (לב בתל אביב וסמדר בירושלים), כשני סרטים ארוכים. היא מתרחשת בהווה של אמסטרדם, כשאירועי העבר מולבשים עליו, וכך מעצימים את ההזדהות עם האשה המרשימה, שנרצחה באושוויץ רגע לפני גיל 30.
עוכרת השלווה
"התבגרות"
כבר עם עלייתה בנטפליקס בחורף שעבר היה ברור ש"התבגרות" תהיה סדרת השנה, וששת פרסי האמי שקטפה מאז רק אוששו זאת. במרכזה ג'יימי, נער בריטי בן 13, המואשם ברצח בת כיתתו. ארבעת פרקי הסדרה, שעשויים באוריינות קולנועית ובוואן טייק (צילום ללא עריכה), מטפלים באופן מעמיק ומטלטל במה שעובר על בני משפחה שבנה חשוד במעשה מפלצתי. השאלות שעולות ממנה על התבגרות בעידן הטכנולוגי, על תפקידם של הורים, על העברה בן־דורית של ניכור ועל הפתולוגיה של מחלת נפש מעוררות מחשבה עמוקה והמון אי־נחת.
הפוליטית
"פרדייז"
בהתחלה נדמה ש"פרדייז" (דיסני פלוס) עוסקת בשומר ראש של נשיא ארצות הברית. אלא שכבר בפרק הראשון (זהירות, ספוילר) הנשיא נרצח ושומר הראש חשוד בפשע. את שומר הראש, התפקיד הראשי בסדרה, מגלם סטרלינג קיי בראון (שהצטיין גם ב"החיים עצמם"), שגם יצר את הסדרה, שמציעה שעטנז של מותחן פוליטי ודיסטופיה עתידנית, עם לא מעט דרמה משפחתית ונגיעות של "המופע של טרומן". התוצאה לא מושלמת, אבל מהנה, מקורית ומסקרנת.
הנועזת
"מתה לסקס"
מישל וויליאמס מגלמת ב"מתה לסקס" (דיסני פלוס) אשה נשואה המתבשרת כי הסרטן שלה חזר ואין דרך לטפל בו. כדי שלא תמות בלי שחוותה אורגזמה, היא מחליטה לעזוב את בעלה ולממש את הפנטזיות שלה עם גברים מזדמנים. הסדרה, שמבוססת על סיפור אמיתי, נעה בין מחלה מאוד נוכחת ומענה לבין תשוקה אדירה למין ובעצם לחיים, והתוצאה נועזת ומרגשת.
הקומית
"הסטודיו"
הקומדיה של סת' רוגן (אפל TV) גרפה ארבעה פרסי אמי מרכזיים בטקס האחרון — הישג היסטורי לסדרה קומית חדשה. הסיבה להצלחה היא שהסדרה מציגה את אחורי הקלעים של עולם הקולנוע באופן מבריק, מצחיק ועם לא מעט מודעות עצמית לעודף החשיבות העצמית בענף. אבל היא ראויה להיות ברשימה הזאת ולו בשביל הפרק השני שלה, שבו מאט רמיק (רוגן) מגיע לסט צילומים בתור מנהל האולפן החדש, ובצילום של וואן טייק (מתודה פופולרית השנה בטלוויזיה) הוא מצליח לספר סיפור מושלם על יחסי עובדים־מעבידים, על פסיכולוגיה של ניהול ועל מה זה להיות גולם בראש פירמידה. פרק שהוא סרט קולנוע מושלם.
הנשית
"בלאדי מורי"
כשעלתה "בלאדי מורי" ב־yes, היוצרת סתיו אידסיס אמרה ל"כלכליסט" שפניה מועדות "לא להוליווד, אלא לליס, בית היולדות". ואכן, בעונתה השנייה והנהדרת השאלה שהכי מעסיקה את הקולנוענית מורי (נעמי לבוב) והרופאה דנה (רותם סלע) היא אם לעשות ילד — מה שמניב רגעים דרמטיים וקומיים, מלאים ברגש וקצת מבולגנים. ציון לשבח מגיע לפרק של יום כיפור, שבו הן מבלות עם חברים הומואים, ומציע התבוננות חדה על העולם.
הדיסטופית
"פלוריבוס"
רגע לפני שהסתיימה השנה עלתה לאפל TV בסערה "פלוריבוס" של וינס גיליגן ("שובר שורות", סמוך על סול") — דיסטופיה שמתחילה במתקפת נשיקות ומתארת עולם שתושביו הם התגלמויות אנושיות של ChatGPT. ריאה סיהורן (קים מ"סמוך על סול") היא קרול, אחת הניצולות היחידות מהווירוס החייזרי שתקף את כדור הארץ, והממורמרת היחידה שאמורה להציל את העולם מכל הפיל גוד המתחנף הזה. זו סדרה מצוינת שמגיעה לגבהים של "האחרונים מבינינו" בעונתה הראשונה ואפילו "הנותרים".







































