סגור
פנאי נעמי פולני
נעמי פולני. כל תו ומילה בשירים ובמופעים שביימה נעטפו בסגנונה האישי (צילום: שרון צור)

נעמי פולני - הבמאית שהמציאה את הביחד הישראלי

פולני, הבמאית והכוריאוגרפית כלת פרס ישראל שמתה בגיל 96, בידרה חיילים במלחמת השחרור, עיצבה את שפת הלהקות הצבאיות, ויצרה את "התרנגולים" שהולידו את "שיר השכונה", וגם את הגשש החיוור. בהקפדה על כל מילה ומחווה, בעברית ייחודית ובדוגריות חסרת עכבות "היא היתה בית ספר שלם לאמנויות הבמה", ספד לה גברי בנאי

"האשה הקטנה הזאת היתה בית ספר שלם לאמנויות הבמה: תנועה, משחק ופיתוח קול, והכל באדם אחד", כך ספד גברי בנאי מהגשש החיוור לנעמי פולני. "מפאת גילה ידעתי שמתישהו זה ייגמר אבל עדיין הייתי בשוק כשבישרו לי. אהבתי אותה מאוד מאוד, היא היתה המורה שלי ואני חייב לה את כל הקריירה שלי". בנאי אינו היחיד שחב את הקריירה שלו לפולני, מי שלמעשה עיצבה את תרבות הבמה, הבידור והזמר מימי ראשית המדינה ועד היום.
פולני, שחקנית, במאית וכוריאוגרפית, כלת פרס ישראל בתחום אמנויות הבמה, התיאטרון והמחול מ־2019, מתה היום (ב') בגיל 96 בביתה שבמושבה כנרת. היא נולדה בתל אביב ב־1927, והיתה נכדתו של ד"ר חיים חיסין, ממקימי העיר. בצעירותה למדה תיאטרון בתיאטרון "האוהל" שם פגשה את חברה לימים שייקה אופיר. בהמשך התגייסה לפלמ"ח והיתה בין מייסדי להקת הצ'יזבטרון שהופיעה לפני חיילים במלחמת העצמאות. היא נחשבה לאחת מכוכבות הלהקה ושרה סולו את השיר "היו זמנים" והדואט עם אופיר "הי הג'יפ". לאחר מלחמת השחרור שיחקה בתיאטרון הקאמרי.
פולני כונתה "האמא של הלהקות הצבאיות" שאותן ביימה בשנות החמישים, אז הנחילה את הסגנון המוזיקלי, השירה וההעמדה שמאפיינת את הלהקות הצבאיות אפילו עד היום. ב־1960 ייסדה את להקת "התרנגולים" המיתולוגית, זוכת פרס כינור דוד, שהורכבה מבוגרי הלהקות הצבאיות, וממנה יצאו שלישיית הגשש החיוור, יהורם גאון ועוד. הלהקה ששיקפה את ההווי הצברי עבדה עם מיטב הכותבים, בהם חיים חפר, ע. הלל וסשה ארגוב ובין להיטיה העל־זמניים "שיר השכונה", "הכל זהב", "פנס בודד" ו"יוסי ילד שלי מוצלח". ב־1996 הקימה את להקת "החמציצים" שזכתה להצלחה פחותה. פולני עבדה גם כמעבדת מוזיקלית בתוכניות רדיו שונות, כמורה למוזיקה ובימוי, ובעשורים האחרונים אף שיחקה בסרט "מישהו לרוץ איתו", ובהצגה "איולף הקטן" בהבימה.
מורשת תרבותית לדורות
תרומתה והשפעתה של פולני על התרבות והזמר העבריים היו אדירות. אף ששמה לא היה חתום על מילות השירים והלחנים, כל תו ומילה נעטפו בסגנונה האישי ובדיוק הבלתי מתפשר שלה. "נעמי היתה אחד האנשים הכי מקוריים שהכרתי עם יכולת האבחנה הכי נדירה שאני נתקלתי בה", מספרת חברתה המפיקה דליה גוטמן. "היה בה מופת של ניסוח, אף שלא שהיתה לה עברית עשירה, והיא גם לא אהבה שאמרו לה את זה, העברית שלה היתה מאוד מגוונת ומאוד מדויקת: היו בה גם מילים גבוהות וגם מילים של יומיום. אני לא מכירה עברית כזאת”.
"לא עבדתי איתה אף פעם אבל הערצתי אותה והאזנתי לה וראיינתי אותה", מספרת רבקה מיכאלי. "היו לה כל מיני ביטויים מיוחדים כמו 'טובת השיר צריכה להיות לנגד עיניכם כשאתם שרים', והעברית שלה היתה מדהימה. היא היתה ערנית, פקחית והקפידה על דיוק מקסימלי בכל תו, מילה או ניקוד".
יצירתה של פולני סקרנה גם את דור היוצרים העכשווי שביקש להעביר את מורשתה לדורות הבאים. לפני ארבע שנים עלתה בתיאטרון הארצי בשיתוף תיאטרון חיפה ההצגה המוזיקלית "הכל זהב" המשלבת את שירי התרנגולים. הדס קלדרון שכתבה את ההצגה מספרת שפולני "לא ויתרה לנו. גם כשהראינו לה פרזנטציה, היא העירה על כל צליל וכל תנועה. היא היתה שגרירה של התוכן שיצרה עד הסוף, ובלי התנחמדות".
תזמורת המהפכה יצרה את "התרנגולים הרמיקס", מופע שרץ בהצלחה רבה עד היום. "נעמי הגיעה לצפות בנו - וזה היה פחד אלוהים", מספר המנצח רועי אופנהיים. "אחרי המופע היא ישבה מכונסת וכששאלנו מה קרה, היא אמרה בעצבות ‘זה נגמר’. עם זאת, היתה לה הערה על איזה אקורד בשיר ‘השמלה הסגולה’. בהמשך גילינו שלא היה לה נעים לבקש כרטיסים אז היא קנתה לחברות שלה ביציע והגיעה איתן כמה פעמים. היא גם שרה פעם אחת מאחורי הקלעים עם המשתתפים".
נעמי פולני, אומר אופנהיים, גילמה אידיאל של שני דברים: "דייקנות וירידה לפרטים ואווירת הביחד הישראלית עם כוח לקולקטיב. שייקה לוי אומר שעד היום הוא לא יודע את כל המילים של 'השמלה הסגולה' כי תמיד הוא שר רק חלקים מהשיר".
רוח חופשית
בשנת 2001 קיבלה פולני את פרס משה הלוי לאמנות הבמה מטעם עיריית תל אביב, ב־2007 קיבלה את פרס אקו"ם למפעל חיים וב־2019 זכתה בפרס ישראל לתיאטרון ולמחול. בנימוקי ועדת הפרס נכתב, בין השאר: "פולני היא אמנית יצירתית יוצאת דופן, בעלת רוח חופשית ועצמאית המצטיינת בחיבור בין מילה לצליל, בין צליל לתנועה ולמחווה, ועושה זאת בעדינות ובדייקנות, באמצעים הפשוטים, היעילים והמרשימים ביותר, ומתוך מתן כבוד רב למשמעות הטקסט והמוזיקה".
כמה שנים לפני הזכייה אמרה שתקבל את הפרס גם בשל קשיי פרנסה. "מה שקרה איתה היה חרפה מתמשכת", מרחיבה גוטמן. "אף שקיבלה את פרס ישראל, אף גוף ממלכתי לא לקח על עצמו לפתור את הבעיה. היו אנשים פרטיים וחברים שנחלצו לעזרה אך אף גוף רשמי".
פולני נישאה לזמר התרנגולים ליאור ייני וממנו נולדו שני ילדיה יותם ואיה. השניים התגרשו ב־1970 והיא עברה לחיות במושבה כנרת עד יום מותה. הלווייתה תתקיים היום ב־11:30 בבית העלמין כנרת.