סגור

מיכה שטרית: "חסר לי קצת חוסר אחריות"

המוזיקאי כותב חומר חדש ל"החברים של נטאשה" ובמופע בפסטיבל הגיטרה הקרוב הוא רואה עצמו בתפקיד המלווה. העצה הכי טובה שקיבל היתה להתמקד באקורד אחד, הוא חושב שקלינט איסטווד הוא האדם הכי סקסי בעולם והפרי האהוב עליו הוא קרמבו / מאיה נחום שחל

איפה אנחנו תופסים אותך?
"בסטודיו שלי. יש לי חדר עבודה שאני יושב בו הרבה ועובד בו מעט. חצי מהזמן אלה מחשבות".
עם מי היית רוצה לשבת על בירה?
"עם הרבה מהגיבורים שלי, כמו אריק איינשטיין ויוסי בנאי, ישבתי בעבר יותר מפעם והיו לי כמה דקות הכי ארוכות והכי מרתקות עם אהרן אפלפלד. מי עכשיו? אתמול חשבתי על זה שבא לי לשבת עם יצחק קלפטר. אני מכיר אותו ואוהב אותו ופתאום הוא עלה לי בזיכרון ואמרתי שאני ארים אליו טלפון וניפגש. אני אעשה את זה".
1 צפייה בגלריה
פנאי מיכה שטרית זמר ו מוזיקאי
פנאי מיכה שטרית זמר ו מוזיקאי
מיכה שטרית
(טל שחר)

מיכה שטרית. גיל: 58; מקום מגורים: ת"א; מצב משפחתי: נשוי + 3; מוזיקאי, כותב וזמר. מייסד להקת "החברים של נטאשה" עם ארקדי דוכין. המופע האקוסטי "מיכה שטרית לייב גיטרות ולהיטים" יעלה ב־16 בנובמבר בפסטיבל "אני גיטרה" בצוותא תל אביב. זוכה פרס מפעל הפיס למדעים ואמנויות ע"ש לנדאו בתחום המוזיקה
על מה אתה עובד עכשיו?
"לשמחתי אני מופיע המון עם 'החברים של נטאשה' וגם לבד. בקורונה נגן הקונטרבס אבישי כהן ואני השתעשענו והקלטנו כמה שירים שעוד לא יצאו ונראה מה יהיה עם זה. אני בעיקר חושב על כתיבה לנטאשה וגם לעצמי. בפסטיבל הגיטרה בצוותא אני אופיע עם רון בונקר. זה מופע אקוסטי שחרשנו את הארץ איתו והפסטיבל הוא הזדמנות מצוינת להציג אותו כי רון הוא גיטריסט נפלא כך שזה עושה טוב לשירים שלי. בעצם, יוצא שאני מלווה את רון בונקר".
מה השריטה שלך?
"כל כולי שריטה. מין הפרעת קשב: אני מסוגל ממחשבה אחת להתפצל להרבה מאוד כיוונים שכולם יהיו מעניינים לי ואני משקיע זמן בכל אחד מהפיצולים האלה. אני יכול להתפזר קצת".
מה העצה הכי טובה שקיבלת?
"המורה למוזיקה בפנימייה החקלאית בנהלל אמר לי שאפשר לכתוב המון על אקורד אחד. תמיד אני מחפש אקורד אחד ויכול לנגן אותו שעות עד שהוא מביא לי משפט, או את האקורד השני, והשיר נסגר בשניים־שלושה אקורדים, אבל עם אותם שלושה כתבתי המון שירים שאנשים אוהבים ואני אוהב".
"כל כולי שריטה. הייתי קורא לזה הפרעת קשב: אני מסוגל ממחשבה אחת להתפצל להרבה מאוד כיוונים. להתפזר קצת"
איך אתה אוהב להעביר את שישי בצהריים?
"משפחה, ילדים, בית. לא רואה בעיניים. מחכה לארוחת שישי וקידוש, ומחבק את הקטנים. מה עוד צריך?".
איזה כוח־על היית רוצה שיהיה לך?
"אני לא רואה את עצמי אחראי להחזיק בכוח־על. אבל אם אני צריך לבחור אז זה בטח להשפיע לטובה. מה שאני מגדיר טובה יכול להביא גם לבעיות, אבל עדיין זה כוח־על שלפחות הייתי מנסה".
באילו נסיבות יוצא לך לשקר?
"לא מעט. כל פעם מסיבות אחרות. אם אני רוצה פשוט לחתוך ולהפסיק שיחה, אז אני אומר 'טוב, אני חייב לזוז'. לכולם יש כאלה. השקר הוא עניין של אסטרטגיה, זה תמיד ביחס למי שעומד מולך, הרבה אנשים אומרים 'תגיד לי את האמת ורק את האמת' אבל בפעמים שזה נבדק - הרבה אנשים קורסים מזה".
מי בעיניך האדם הכי סקסי?
"קלינט איסטווד. אני אוהב את איך שהוא מייצג את החיים של האדם המבוגר. הוא בעיניי יותר סקסי מכשהוא היה צעיר. יש בו משהו שמאוד על הקרקע ואני דווקא אומר שיאללה, להזדקן יכול להיות מגניב. אני יכול להגיד אותו הדבר גם על מיק ג'אגר, היתה תקופה שגם על פרינס חשבתי שהוא ואוו, גם דיוויד בואי. לא חסר".
למה אתה מתגעגע?
"אני יכול להתגעגע לאיזה מצב פיזי שאני צעיר בגוף ובמחשבות, ואיך אפשר להשיג את זה עכשיו. לשמחתי, ההורים שלי בחיים אז אני לא במצב של להתגעגע אליהם. יש הרבה אנשים שנפטרו אבל הם עדיין בלבי וחיים אצלי. אני לא מהמתגעגעים כי אני לא שם את הדברים כל כך רחוק, אני כל הזמן פועל בעכשיו".
איפה הכי היית רוצה לגור?
"אני מבסוט שאני גר בתל אביב ואני תמיד ארצה לגור פה בארץ הזאת. יכול להיות שמתישהו אשמח לעבור לכיוון המדבר, איפשהו בערבה, הרי אילת".
על מה אתה אוהב להוציא את הכסף שלך?
"ספרים, אבל אני קונה אותם כבר בדיגיטל. וקרמבו, שזה הפרי שאני הכי אוהב. אין לי איזה אטרף על איזה עניין או אוסף שאני חייב לאגור, לא נעליים ולא גיטרות. אם אני יושב בסטודיו כמה שעות, על מה אני אוציא את הכסף? אם אני רעב ואני ארצה להזמין וולט אני אעדיף ללכת לאכול בבית, כי זה יותר כיף; אבל אם אני רוצה מסעדה אני יכול להרשות לעצמי, זה לא העניין. אין לי רשימה כזו של דברים שאני אוהב להוציא עליהם כסף, זה בכלל לא עניין של מחיר".
"כל כולי שריטה. הייתי קורא לזה הפרעת קשב: אני מסוגל ממחשבה אחת להתפצל להרבה מאוד כיוונים. להתפזר קצת"
מה היית רוצה לשנות בעצמך?
"כלום".
על מה יש לך רגשות אשם?
"פגעתי ונפגעתי בחיים אבל אני מקווה שהפגיעות לא היו כאלה קשות ומי שיכולתי לבקש ממנו סליחה אולי ביקשתי, אבל תמיד יש רגשות אשם כאלה של לא עשית יותר פה ושם. אני עושה מלא חשבונות נפש כל הזמן ביני לבין עצמי, אני לא מקל בדין. רגשות אשם זה משהו שאתה לא תמיד מוכן להתמודד איתו — ואני מתמודד עם זה. יש דברים שלא יכולים לעזוב לי את הראש שנים, אבל אני לא בעניין של רגשות אשם. אני מסתכל על מה אני צריך לעשות".
מה אתה מחשיב כהישג הכי גדול שלך?
"כל מה שיש לי עכשיו. עשיתי את מה שחלמתי עליו: עשיתי מוזיקה, הקמתי משפחה, יש לי ילדים, יש לי חברים, יש לי להקה טובה ויש לי את עצמי. זה ואוו! אני השגתי המון מהמקום שלי. יכול להיות שמנהל הבנק יתווכח איתי על זה, אבל נכון לרגע זה כשאני עושה את כל החשבון, הטוב מנצח ביג טיים. לא יודע בכמה, אבל מנצח".
מה מפחיד אותך?
"שאנשים שאני אוהב ימותו לפני".
מה עושה אותך מאושר?
"כבר 58 שנים שאני מתבגר, והעכשיו בשבילי זה הדבר הכי גדול. אני בהודיה. כל זמן שהדברים עובדים אני לא רואה בזה מובן מאליו. אני לא אומר את זה בקטע של ניו אייג', אבל אני על הרגליים ויש לי עבודה ומי שאני אוהב סביבי ויש גם קצת בעיות. לפחות את השנה האחרונה אני חי ככה, שאני אומר שכל יום שיחקת אותה. יכול להיות שזה מעיד על פאניקה אבל זה עושה אותי מאוד רגוע".
מה הכי חסר לך בחיים?
"עוד קצת חוסר אחריות. כשאתה צעיר החוויה היא הרבה יותר גדולה כי אתה לא לוקח בחשבון אחריות על כל כך הרבה דברים. אתה אומר 'וואלה, עכשיו אני הולך. לא אכפת לי מה'. היו תקופות של'החברים של נטאשה' לא היתה לירה על התחת, ואם גירשו אותנו מהבית, מצאנו בית אחר. אבל יכולתי להיאחז באיזה עניין בלי לראות ממטר, יכולתי לשלם מחיר בלי לפגוע באף אחד חוץ מעצמי. לפעמים חסרה לי האנרגיה הזאת לשחרר. עכשיו אני כבר לא יכול להרשות לעצמי כי זה יכול לפגוע בקרובים אליי שכבר רגילים לצורת חיים מסוימת".
מה אתה מחשיב כנכס היקר ביותר שלך?
"עם כל הקטנות שלי והנפילות והחולשות שלי אני אוהב אדם, אני מאמין שיש פוטנציאל, אני מאוד מאמין שהעולם הזה יכול להיות מגניב, זה רק עניין של לסדר כמה דברים ולהגדיר את הדברים קצת אחרת, אבל אני חושב שהחיים נפלאים ומרתקים".
מי האמנים שהכי השפיעו על יצירתך?
"ג'ימי הנדריקס, פרינס, בוב דילן, פרדי מרקורי, ניל יאנג, לו ריד, ראשיד טאהא, בוב מארלי, אריק איינשטיין, אריאל זילבר, יצחק קלפטר, ברי סחרוף, שם טוב לוי, שמוליק קראוס, אהובה עוזרי, לאה שבת. ארקדי דוכין לא נחשב כי ארקדי ואני זה אחד. בדור הצעיר אני שומע יסמין מועלם, נגה ארז והילה רוח. ובזכות הבן שלי אני שומע את חנן בן ארי ואת סטטיק ובן אל ואני עף על זה".
אם לא היית מוזיקאי וכותב מה היית עושה?
"הייתי שמח אם היתה לי חווה קטנה של כמה דונמים לגדל בה ירקות ועצים".