סגור
נילי בלאק מתאגרפת
נילי בלאק מתאגרפת (צילום: יובל חן)

חיה ובועטת: המתאגרפת נילי בלאק לא עוצרת

באזור המוסכים של תל אביב עושה נילי בלאק, הספורטאית המעוטרת ביותר בישראל ואלופת העולם באיגרוף תאילנדי שש פעמים, הכנות אחרונות לקראת משימת חייה: מדליית זהב במשחקי העולם שייפתחו השבוע. הפציעה שהשביתה אותה השנה רק מדרבנת אותה. "אני מרגישה הרבה יותר חזקה עכשיו"

יום חמישי בבוקר וכדורסלן העבר הישראלי־אמריקאי ג'ו אלכסנדר חובט במרץ בשק איגרוף כשמאחוריו משתרע הנוף של מגדלי עזריאלי והסביבה. גופו התמיר והשרירי מכוסה אגלי זיעה שנוטפים סמוך לכלב רוטוויילר עצום הקשור לעמוד בטון ומרבה לנבוח. מסביב מאווררים רבי־עוצמה מחדירים רוח ים חמימה אל חללו הפתוח של מכון האיגרוף ואמנויות לחימה שבדיוק מתחיל להתמלא. מזגנים אין בו.
בעוד כמה דקות צפויה להיכנס אל מתקן האימונים התל־אביבי הקשוח, באמצע אזור מוסכים, הספורטאית הישראלית המעוטרת ביותר בכל הזמנים — נילי בלאק. היא "הסרינה וויליאמס של עולם האיגרוף התאילנדי, המסי של התחום", כפי שמגדיר אותה מאמנה הוותיק והמנוסה, בני קוגן.
בלאק, רק בת 27, עלתה לישראל מארה"ב בגיל שנתיים ואת תקופת הנעורים שלה העבירה באולפנה בחסות הדת. כיום באמתחתה לא פחות משש זכיות בתואר אלופת העולם, שהושגו בעשור האחרון. לכך מתווספים עוד שלושה תוארי אלופת אירופה וגם מדליית זהב באליפות העולם בקיקבוקס מ־2015. הביטוי "אין דברים כאלה" בהחלט נתפר למידותיה.
אלו יכולות קצת להטעות את המתבונן מהצד: כשהיא נכנסת בשערי המכון, אפשר מיד להבחין כי עיניה הזהובות משדרות טוב לב ורכות, חיוכה הרחב ואדיבותה משרים רוגע על כל מי שקושר איתה שיחה. גובהה 1.65 מטר, משקלה 60 ק"ג. חולצת הטי שירט הרחבה שלה מסתירה ידיים מסותתות, שנחשפות במלוא עוצמתן רק בזמן קרבות.
למי שלא חזה בה בפעולה קשה יהיה לנחש כי בעת הצורך, "מדובר במכונת לחימה קטלנית ומכוונת מטרה", כפי שמתאר קוגן. "היא ווינרית בנשמה עם רצון עז לנצח כל אחת — והיא תעשה הכל בשביל זה. הנחישות שלה בלתי נתפסת".
בעת אימונים קוגן הוא המפעיל, המדריך, המתכנן ובלאק היא המוציאה לפועל. עם הצוות הרחב יותר הם שילוב מנצח שהוכיח את עצמו פעמים רבות מספור. "נילי היא אחת מספורטאיות הצמרת העולמית", אומר עליה אריק קפלן, נשיא "אילת", התאחדות הענפים שאינם אולימפיים התומכת בבלאק באופן הדוק. "היא הספורטאית המעוטרת ביותר בישראל ואנו גאים מאוד שהיא אחת משלנו".
תכונותיה המנצחות של בלאק עומדות כעת לאחד המבחנים הגדולים ביותר אי פעם: ביום חמישי ייפתחו משחקי העולם בארה"ב — אירוע הספורט הגדול והחשוב ביותר עבור ספורטאי הענפים שאינם אולימפיים. אלופת העולם הישראלית מגיעה לראשונה לזירה הזאת בחוסר ודאות מוחלט באשר למצבה ויכולותיה. במשך חודשים ארוכים השנה נאלצה בלאק להתבונן בחברותיה לתחום נלחמות וצוברות ניקוד חשוב, בעוד היא נעה בקושי רב על קביים — לאחר שקרע ברצועה הצולבת של הברך השבית אותה מפעילות.
"נאלצתי לעבור שני ניתוחים מורכבים", היא מספרת וחושפת צלקת טרייה בצד ברכה הימנית, "אבל אני מרגישה שהמקום הרבה יותר חזק עכשיו". לדברי קוגן, אופטימיות היא התכונה המנצחת של בלאק וזו הצליחה להשאיר אותה ממוקדת במטרתה, לאחר שהניתוח הראשון שעברה לא צלח ולא סיפק את היציבות הנדרשת לברך.
"לא כל ספורטאי היה ממשיך אחרי מה שהיא עברה", הוא אומר, "לכן אני חושב שההשתתפות שלה במשחקי העולם זה דבר גדול כשלעצמו. אין לנו כוונה להתאכזב מאף תוצאה. היינו מעדיפים שהתחרות תהיה בעוד חצי שנה כי נילי רק עכשיו מתחילה לחזור לעצמה, אבל נתמודד הכי טוב שאפשר".
1 צפייה בגלריה
פנאי נילי בלאק מתאגרפת
פנאי נילי בלאק מתאגרפת
נילי בלאק. המטרה היא להפוך ללוחמת מושלמת
(צילום: יובל חן)
מאחורי ההשתתפות של בלאק במשחקי העולם עומדים דברים נוספים: הרעב התמידי שלה לניצחון הוא אחד מהם. במשחקים הקודמים היא סיימה רק עם מדליית ארד לאחר קרב צמוד ושנוי במחלוקת מול מתמודדת רוסייה שהדיחה אותה מהקרב על הזהב ("ניצחנו אותה חודש אחרי המשחקים"). היצר לעלות על המדרגה הגבוהה ביותר בדוכן המנצחים ולהשיג את התואר שטרם זכתה בו חי ובועט. "זו גם הזדמנות היסטורית עבורנו להשאיר חותם נוסף", אומר קוגן, "אבל זה לא אומר שזה מה שמנהל אותנו".
בעוד אנו משוחחים, בלאק מתגוששת עם מתאגרף צעיר שהגיע במיוחד מכפר סבא כדי לסייע לה בחידודים האחרונים לקראת התחרות. אלו כוללים באותם רגעים בעיקר תרגול של מכת ברך מהירה וקטלנית לפנים במאבק צמוד־גוף, בטרם השופטים יגיעו להפריד בין הנצים. הספורטאית הישראלית מורגלת בהתמודדות מול גברים בזירה כי למרבה הצער, כרגע אין בארץ מי שמסוגלת לה בתחומה.
מלבד משחקי העולם, מה שמטריד אותה בימים אלה הוא המעבר העתידי שלה לתחום ה־MMA (אמנויות לחימה משולבות) היוקרתי והמתוקשר, אשר אמור להתרחש ממש עם תום המשחקים. הפציעה שעברה, הקפיאה את התוכנית שהיתה אמורה להתממש כבר לפני שנה וכללה התמחות נרחבת למדי גם בלחימה קרקעית והיאבקות במטרה לייצר את הלוחמת המושלמת.
"אפשר לומר שמצפים לראות אותה ב־MMA", אומר קוגן, "אנחנו מתרגשים לקראת המעבר והפרק החדש בקריירה של נילי". מסביב במכון האיגרוף שבו אנו נמצאים, כולם משוכנעים שהאלופה הנצחית תעשה חיל גם בזירה החדשה. "אני בטוח שהיא תהיה בסוף הטובה בעולם גם בענף הזה", אומר לי אחד המתאמנים במקום ששומע את השיחה, "אין דבר שנילי בלאק לא מסוגלת לעשות".