סגור

תותחית מים: כוכבת "המפץ הגדול" בסרט חדש על משפחתה היהודייה

מים ביאליק כיכבה בסיטקום הנצפה בעולם, מנחה את השעשועון המצליח בארה"ב ובמקביל מחזיקה בתואר ד"ר במדעי המוח. עתה היא מוסיפה טייטל חדש: תסריטאית ובמאית. בסרט חדש שיצרה מגוללת היהודייה שמרבה לבקר בישראל, את קורות משפחתה הסבוכים המזכירים את סאגת משפחת עוז אצלנו

מים ביאליק, השחקנית המוכרת ביותר כאיימי פארה פולר בסיטקום "המפץ הגדול", הוסיפה בשבוע שעבר לרשימת ההישגים הרבים שלה, כזאת המספיקה לשלושה אנשים לפחות, גם את התארים במאית, תסריטאית ומפיקה.


לשחקנית, שנמצאת על המסך מגיל צעיר — בסרט "חופים" כגרסתה הילדית של בט מידלר, ככוכבת הסדרה "בלוסום", דרך "המפץ הגדול" והיום בסיטקום "קרא לי קאט" — יש גם דוקטורט במדעי המוח, ובנוסף היא גם מנחה של השעשועון היוקרתי, האינטליגנטי והפופולרי ביותר בטלוויזיה האמריקאית, "ג'פרדי". עכשיו עשתה סרט סמי־אוטוביוגרפי על חייה שנקרא "כפי שעשו אותנו" (“As They Made Us”).
3 צפייה בגלריה
השחקנים דסטין הופמן ודיאנה אגרון מתוך הסרט כפי שעשו אותנו פנאי
השחקנים דסטין הופמן ודיאנה אגרון מתוך הסרט כפי שעשו אותנו פנאי
דסטין הופמן ודיאנה אגרון ב"כפי שעשו אותנו". יחסי משפחה כואבים וקרובים
(צילום: Screen Media)
הסרט, עטור הכוכבים והשבחים, מתאר את חייה של הגיבורה אביגיל (דיאנה אגרון, "גלי"), המלווה את אביה בשנה האחרונה לחייו. ואף שרובו מתרחש בהווה, הוא חוזר אל השנים המוקדמות של ההורים והילדים. זוהי דרמה משפחתית המזכירה קצת את הדרמה המשפחתית שמסרבת לרדת מהכותרות אצלנו — של עמוס עוז ובני משפחתו — ומציגה יחסים קשים וכואבים בין ההורים לבין עצמם ובינם לבין ילדיהם, כאלה שגרמו לבנם לנתק קשר עם הוריו, ולגיבורה להתמודד עם הטוב והרע שבהם, בעבר והיום. הכל מוגש בכנות מעיקה ובעדינות מרגשת.

חשבון נפש וגם חמלה

ביאליק עושה כאן חשבון נפש מרשים. היא מצליחה לתאר את ההורים באופן נוקב מבלי לוותר על החמלה כלפיהם. היא מציגה היטב את הגיל שבו מטפלים בהורים ובילדים במקביל, וגם באופן יפה את הפרידה מהם.
בראיון ב"דיילי ביסט" נשאלה אם הסרט לגמרי אוטוביוגרפי, והשיבה שלא, "משום שיש בו גם דברים שלא קרו במציאות". כלומר כן. ההצלחה שלו היא הרבה בכתיבה המשכנעת וגם בזכות השחקנים: דסטין הופמן בתפקיד האב, קנדיס ברגן היא האם, ואת האח מגלם סיימון הלברג, ששיחק לצד ביאליק את הווארד ב"המפץ הגדול" והכיר את אביה.
3 צפייה בגלריה
מים ביאליק וג'ים פארסונס מתוך הסדרה המפץ הגדול פנאי
מים ביאליק וג'ים פארסונס מתוך הסדרה המפץ הגדול פנאי
מים ביאליק וג'ים פארסונס ב"המפץ הגדול". היא היתה הגאונה האמיתית על הסט
(צילום: באדיבות YES)
בסרט הגיבורה אינה שחקנית אלא עיתונאית, העובדת במגזין הנקרא "The Modern Jew" ("היהודי/ה המודרני/ת"). היא הרבה פחות מצליחה מביאליק מבחינה מקצועית, אבל כמוה היחסים שלה עם הוריה מורכבים, וכמוה היא התגרשה מבעלה בשנה שנפרדה מאביה, ומלהטטת בין עבודה, גידול הילדים כאם יחידנית ואפילו היכרות רומנטית חדשה. וכמוה, הקשר לזהות היהודית שלה חזק.
ביאליק (46), בנוסף לדוקטורט במדעי המוח, עשתה גם תואר ביהדות, למדה יידיש ויודעת עברית. בסרט יש הרבה מאוד סממנים יהודיים - מהמגן דוד על צווארה של הדמות (השרשרת של ביאליק עצמה), דרך קישוטים של חנוכייה על המקרר, מנהגי אבלות יהודיים, תפילת "שמע ישראל" ועד העובדה שלחברת ההפקה קוראים "מרק עוף לנשמה".
בראיון ב"לייט שואו" אצל סטיבן קולבר סיפרה כי הדליקה נרות שבת עם כל הצוות בזמן הצילומים, והתפלאה כמה יהודים שלא הכירה ועבדו על הסט הצטרפו לטקס. לשאלה כיצד אפשר לשמור על החגים ועולם ההלכה במסגרת הוליוודית השיבה ביאליק בעבר "זה לא באמת הולך ביחד", אבל היא מנסה.
משפחתה ניסתה לחיות בישראל. אחרי מלחמת יום הכיפורים הם עלו לישראל וחיו בשכונת רמות בירושלים. בראיון שערכתי איתה לפני עשור סיפרה שיש לה עדיין בני משפחה בירושלים, בהתנחלות ובקיבוץ גזר, ושהיא מקפידה לבוא לביקורים על בסיס קבוע. ביאליק, קרובת משפחה של המשורר הלאומי (חיים נחמן ביאליק היה בן דוד של סבי סבה), אמרה לי באותו ראיון כי "זה אחד הדברים הראשונים שאני זוכרת, שאני קרובת משפחה של ביאליק. יש לנו כמה פריטים חתומים על ידיו, חוץ מזה שאני נכנסת חינם לבית ביאליק", צחקה. "הקשר אליו תמיד היה עניין גדול, כל החיים היו שלטים ממוסגרים של 'רחוב ביאליק' בביתי. בבת מצווה שלי קראו את אחד משיריו".

יודעת את כל התשובות

"אני נראית כמו נשים דתיות רבות", אמרה לי אז בראיון, ואכן היא מתלבשת במה שנקרא “צניעות”. היא אמנם גדלה בבית יהודי רפורמי אך מגדירה את עצמה כיום כ"אורתודוקסית מודרנית", מין אוקסימורון שאולי יכול להתקיים רק בארה"ב. על המפה הפוליטית היא מגדירה את עצמה כנוטה לשמאל ובעלת עמדות ליברליות, פמיניסטית אורתודוקסית, ותומכת בישראל במופגן, במיוחד מול ה־BDS, וממשיכה לבקר כאן לעתים קרובות.
3 צפייה בגלריה
התסריטאית ובמאית מים ביאליק פנאי
התסריטאית ובמאית מים ביאליק פנאי
מים ביאליק (בתמונה) היא "אורתודוקסית מודרנית". כשנשאלה אם אפשר לשמור מצוות בהוליווד, ענתה "לא, אבל אני מנסה"
(צילום: AFP)
בשנה האחרונה זכתה ביאליק לתפקיד שעדיין נשים מעטות מאיישות אותו: הנחיית שעשועון, ולא סתם שעשועון אלא היוקרתי ביותר, החכם ביותר ומהשנה גם הנצפה ביותר — "ג'פרדי". לאחר מותו של המנחה המיתולוגי אלכס טריבק, שהנחה את התוכנית במשך עשרות שנים, חיפשו אחרים שימלאו את מקומו, ולבסוף נבחרו ביאליק וקן ג'נינגס לחלוק ביניהם את הג'וב.
ההנחיה שלה בוטחת ועם זאת משוחררת עד כמה שהפורמט מאפשר. היא חייכנית, חדה, וניכר שהיא יודעת את התשובות לשאלות הטריוויה הקשות (גם אם הן נלחשות לה באוזנייה). שמה כאחת הנשים החכמות בתעשייה הולך לפניה כבר מזמן.
עוד לפני שהצטרפה ל"המפץ הגדול", הסדרה הנצפית ביותר בעולם בזמנה, ניהלה החבורה של הגאונים שיחה עליה, כלומר על השחקנית מים ביאליק. שלדון, לנראד וראג’ חיפשו מישהי שתצטרף לנבחרת הבאולינג של הפיזיקאים. "אתה יודע מי אמורה להיות מאוד חכמה, זאת שמשחקת את בלוסום", הציע ראג' ללנראד. "יש לה דוקטורט במדעי המוח או משהו", אמר, וזה השיב לו "ממש, למה שדוקטור למדעי המוח תסכים לשחק איתנו באולינג". בעונה השלישית הסכימה לשחק איתם מי שג'ים פארסונס — שגילם את שלדון — קבע שהיא "היחידה בסדרה שבאמת מבינה מהו העיקרון האנתרופי".