סגור
פנאי איציק אברג'יל מתוך תיק 512
איציק אברג'יל, מתוך "תיק 512" (צילום: כאן 11)

"תיק 512": הסדרה התיעודית שמספרת את סיפורה של משפחת אברג'יל

כדי להביא לדין את איציק אברג'יל דרוש אומץ, וגם כדי לצלם דוקו עליו. "תיק 512" עמדה במשימה ומשרטטת דיוקן סוחף של ראש הפשע הישראלי ומי שניצבו מולו

השבוע, החיפושים אחר הערך של העבריין איציק אברג'יל בוויקיפדיה עלו על החיפושים אחר הערך של ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד. זאת הודות לגזר הדין שקיבל הפושע בשבוע שעבר והסדרה התיעודית המעולה "תיק 512", שעלתה עם שלושת פרקיה לכאן 11 בעיתוי מושלם: באותו היום.
הסדרה של היוצרות עדי מאירי וטל ברדה מביאה את סיפור חקירת משפחות הפשע בישראל, ובמיוחד את משפחת אברג'יל ומי שעומד בראשה, "הקאפו די טוטי קאפי", כפי שמגדירים אותו במשטרה, באופן מצמרר.
כוחה של "תיק 512" בשילוב: היא מעניינת, מחדשת וחשובה, כל מה שסדרה תיעודית ותחקיר עיתונאיים אמורים לעשות; והיא גם סוחפת, מספרת סיפור חזק, מעוררת הזדהות ורגש, כל מה שטלוויזיה משובחת אמורה לעשות.
בסדרה משרטטים את עלייתו של הפושע, שגדל חסר כל בלוד, ונהיה בשלב מסוים למפיץ הגדול של אקסטזי בעולם, ולמבוקש על ידי משטרות בארה"ב, אירופה וישראל. יש בה הקלטות של אברג'יל עצמו, שאיכשהו לא מרוצה מהדימוי שלו כארכי־פושע (כנראה העדיף את זה של הבחור הטוב שהתראיין בשנות ה־90 במעגל של דן שילון, והבטיח שפניו רק לחיים של חוק ויושר).
לפי הסדרה, שיא פעילותו הנפשעת בפיצוץ ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, כחלק ממלחמות עבריינים, שגבה את חייהם של שלושה חפים מפשע. אירוע שבו מתמקדים כדי להביא אותו לדין.
מול הנבל אברג'יל — שהמאירי קיבלה גישה ישירה אליו ועל כן שומעים בסדרה את דבריו בהקלטות — נמצא הגיבור הטוב. התובע עו"ד ניסים מרום: נמלה עמלנית, חרוצה וישרה, שלא עצר לרגע עד שהגיע לראיה שתפיל את האיש המסוכן הזה. מרום, שאפילו שמו הוא כמו מטאפורה לדמות בדיונית, לא נכנע לכוחות האופל, שאיימו ומאיימים על חייו ועל חיי משפחתו, אף שברור כי זה גבה מחיר.
למעשה כל מי שהיו מעורבים בתיקים האלה, ואפילו מי שעשו את הסדרה, גילו אומץ לב. טל ברדה, אחת היוצרות, מספרת כי בתחילה אפילו לא רצתה קרדיט עליה מחשש שתיפגע. למשטרה לקח 15 שנה לפענח את התיק הזה, סיפרה בפרק של פרשנות ל"תיק 512", שמצורף לסדרה, ולה ולשותפתה המאירי לקח כמה שנים לפצח את הדרך שיגישו את הסיפור.
בזמן הצפייה עולות בראש סדרות טלוויזיה מכוננות אחרות כמו "הסמויה" ו"הסופרנוס". זאת משום שרוב הצופים מכירים את עולם הפשע רק מסדרות בדיון, למרבה המזל, וגם כי הסדרה התיעודית מושפעת מהסדרות העלילתיות האלה.
ב"הסמויה", למשל, שומעים את הפושעים מדברים בהאזנות סתר בשפת קוד על מעשים כאלה ואחרים. ומבינים דרכה עד כמה ארגון פשע מתנהל ככל ארגון, אפילו כתאגיד, עם היררכיה סדורה ומטרות ברורות. ב"סופרנוס" יוצאים מחוץ למעגלי הפשע, כך גם כאן: לטוני סופרנו יש חיי משפחה מקבילים, על אברג'יל מספרים שהוא "כריזמטי". אכן, אילו היה דמות בדיונית, אפשר היה ליהנות אפילו מהאופן שבו אברג'יל, שהוא לקוי שמיעה, מוציא את מכשירי העזר מאוזניו כשהוא נלקח לחקירה משטרתית ולא רוצה לשתף פעולה.
השוטרים בסדרה התיעודית מעוררים הערכה ועניין רב. החל מאלה באנטוורפן וארה"ב, שהאזינו לכנופיית אברג'יל, ועד לשוטרים המקומיים שידעו כי בסופו של דבר מישהו מתוך המשפחה יעיד נגדו. לקח הרבה שנים עד שזה קרה, חקירה גלובלית, מאות שוטרים ועורכי דין ועשרות אלפי הקלטות סתר, אבל היום הזה בא.