סגור
פנאי מארק מרון
מארק מרון. לא מרוצה, לא מאמין ולא מפסיק להתווכח עם אלוהים ולקטר על העולם (צילום: Getty Images For NETFLIX)

הקומיקאי היהודי שהפך את הנוירוטיות לסימן היכר בספיישל חדש

מארק מרון, מבכירי הסטנדאפיסטים בארה"ב, עוזב את הבדיחות וסוטה בפנייה חדה אל המקומות הכי אישיים וכואבים, כולל האבל על מות זוגתו

אומת הסטנד־אפ יכולה להפיק ערב המוקדש לדוברים המצחיקים ביותר של שלוש הדתות המונותיאיסטיות: דייב שאפל יהיה נציג המוסלמים, והאיש שמתאר באופן מצחיק ורדיקלי — שלוחץ על כל הטריגרים — את חוויית האדם השחור באמריקה; ג'ים גפיגן יהיה נציג הנוצרים האירים־קתולים (הוא אפילו כומר מוסמך) ומי שמתאר באופן נקי ושמרני את עולמו של מי שחי חיי אמונה, בלי דיבורים על סקס ובלי קללות; ומארק מרון יכול להיות נציג הסטנדאפיסטים היהודים.
הוא הנעבעך הנוירוטי שבדיחותיו הן ואריאציות שונות על מושג ה"קרעכץ" היהודי: הוא לא מרוצה, הוא לא מאמין, הוא חילוני והוא לא מפסיק להתווכח עם אלוהים ולקטר על העולם, בייחוד על הנוצרים. מרון הוא גם זה שיהיה הכי זהיר בבדיחות שלו. להבדיל משאפל, שרואה שדה מוקשים פוליטיקלי קורקט ורץ ישר לתוכו, ושכולם יתפוצצו, מרון הוא הקומיקאי שמודה שאם מישהו נפגע מבדיחה שלו, הוא יוריד אותה. "היתה תקופה בחיי שבה האמנתי שאנחנו הקומיקאים רשאים לצחוק על הכל, לא משנה כמה זה מזעזע", אמר בריאיון לטרי גרוס ב־NPR, "כשהייתי קומיקאי צעיר, סיפרתי בדיחות חסרות רגישות. לפני כמה שנים סיפרתי בדיחה על טראנסים ואמרו לי שהיא פוגענית, אז הפסקתי לספר אותה. בפעם אחרת השתמשתי במילה 'מפגרים' וקיבלתי תגובות מצופים שנפגעו, אז אני כבר לא משתמש בה".
למרון בן ה־59 יש ספיישל חדש בהפקת HBO (זמין לצפייה ב־yes VOD), ושני הספיישלים הקודמים שלו זמינים לצפייה בנטפליקס. אבל מי שהיה מוכר בתחילת דרכו בעיקר כקומיקאי מוכר כיום קודם כל כפודקאסטר פופולרי וכשחקן שהתחיל מתפקידי אורח קטנים ובשנים האחרונות הולך ומקבל תפקידים יותר גדולים: אחרי שכיכב בסדרה "GLOW" הוא זכה להצלחתו הגדולה ביותר כששיחק לצד רוברט דה־נירו ב"הג'וקר" ובאחרונה נראה לצד אנדראה רייסבורו ב"לזלי היקרה".
ב־2009, אחרי שחש שקריירת הסטנד־אפ שלו תקועה ואחרי שהתגרש מאשתו השנייה, התחיל מרון להקליט פודקאסט שקרוי "WTF". מרון רצה לראיין קומיקאים אחרים וההישג הגדול ביותר שלו היה ריאיון עם קונן אובריאן בשיא הצלחתו. לואי סי.קיי הגיע להקליט פרק ב־2010, ובו מרון בא איתו חשבון על כך שבעבר היו החברים הכי טובים אבל מרגע שסי.קיי. הצליח והתפרסם , הקשר ביניהם התרופף, ואחרי שמרון אמר בפודקאסט כמה הא מאוכזב מחברו על ההאשמות שפורסמו נגדו על התנהגות מינית לא ראויה, סי.קיי ניתק איתו את הקשר סופית.
לחשיפה בינלאומית זכה הפודקאסט כאשר ב־2015 הגיע אל מרון הביתה נשיא ארה"ב ברק אובמה כדי להקליט פרק. זה היה הפודקאסט הראשון שהנשיא השתתף בו, ומרון סיפר אחר כך איך אנשי השירות החשאי השתלטו על השכונה שבה גר והציבו צלפים על גגות הבתים השכנים. מאותו רגע מרון — בעל הקול העצבני המזוהה איתו — התחיל לקבל תפקידים יותר ויותר גדולים בטלוויזיה, בקולנוע ובעיקר בדיבוב סרטי אנימציה (הוא גילם את לקס לות'ור, האויב של סופרמן, ב"ליגת סופר־פטס").
הספיישל החדש נקרא "מארק מרון: מעגמומי לחשוך" ובו הוא מספר כמה הוא מיואש מהכל: ממשבר האקלים, מהכלכלה, מהפוליטיקה ובעיקר מהפשיזם הנוצרי ועליית האנטישמיות. הוא מדבר שם לא מעט על החוויה שלו כיהודי באמריקה. הוא גם מדבר לא מעט על מערכת היחסים הרעילה שהייתה לו עם אביו, שכיום סובל מאלצהיימר, ולדבריו של מרון, "הוא נהיה הרבה יותר נחמד מאז". מרון, שמעיד על עצמו כמי שמונע מתוך פחד, חרדה ופאניקה, מתאר חלל רגשי במקום שבו היה אמור להיות הלב שלו. "כיום אפשר לעשות בדיקות דנ"א כדי לזהות מה המקור של החלל הרגשי שיש לך בלב. אז בדקתי וגיליתי שהמקור שלו הוא אשת חייט מבלארוס של המאה ה־19. החלל הרגשי שלי הוא 99.9 אחוז יהודי אשכנזי וכולכם ישבתם בתוכו בשעה האחרונה", הוא אומר לקהל.
החלל הרגשי הזה, העצב והדיכאון הם אמנם סימן ההיכר של ההומור של מרון, אבל כעת יש לזה גם סיבה ביוגרפית מוחשית בדמות טרגדיה שחווה. חלק ניכר מהספיישל מוקדש להתמודדות של מרון עם מותה הפתאומי של בת זוגו לחיים, הבמאית לין שלטון ("האחות של אחותך", "Humpday"), שביימה את שני הספיישלים הקודמים של מרון וכן פרקים ב"Glow". שלטון הלכה לעולמה ב־2020, אחרי שלא אובחנה בזמן עם לוקמיה. מרון תוהה איך יהודי חילוני אמור להנציח את אהובתו שמתה, ותוהה האם עליו לעמוד על הבמה ולהגיד עליה קדיש. זה סוד הכוח וההצלחה של מופעי הסטנד־אפ העכשוויים — ביכולת של קומיקאי לא רק להצחיק, לא רק לספק אבחנות תרבותיות אקטואליות ולא רק לתפקד כפילוסוף חברתי, אלא גם לעזוב את הבדיחות ולסטות הצידה בפנייה חדה אל המקומות הכי אישיים והכי כואבים. מרון הוא קומיקאי סובל, והקהל צוחק איתו על ייסוריו. בספיישל החדש שלו הוא קומיקאי באבל, והקהל נמצא שם כדי לנחם אותו.