סגור

נקנה ב-1,175 דולר, נמכר ב-450 מיליון: סרט חדש עוקב אחר סיפורו של הציור "סלבטור מונדי"

בסוף הסרט התיעודי "ליאונרדו האבוד" לא ברור אם הציור הוא אכן יצירה אבודה של ליאונרדו דה וינצ'י, אבל מה שבטוח זה שהסרט של אנדריאה קופוד הוא יצירת מופת

בסוף הסרט התיעודי "ליאונרדו האבוד" לא ברור אם הציור "סלבטור מונדי" (מושיע העולם) הוא אכן יצירה אבודה של ליאונרדו דה וינצ'י, אבל מה שבטוח זה שהסרט של אנדריאה קופוד הוא יצירת מופת.
כבר בכתוביות לסרט, שמשודר ב־HOT, yes ונטפליקס, משורטט הסיפור במספרים: ב־2005 הוא נקנה תמורת 1,175 דולר, ב־2013 החל את טיולו על פני הגלובוס עד שנמכר ב־83 מיליון דולר. באותה שנה זינק מחירו ל־127 מיליון דולר וב־2017 הגיע למכירה פומבית, שם נמכר במחיר שיא עולמי של 450 מיליון דולר.
הסרט, קופרודוקציה דנית־שבדית־צרפתית, מחולק לשלושה חלקים: משחקי האמנות, משחקי הכסף והמשחקים הגלובליים. הוא מתחיל בניו אורלינס, שם, במכירה של עיזבון, נמצא הציור לראשונה, הוערך ונחשב ליצירה האבודה של אחד המאסטרים הגדולים בתולדות האמנות. צייד אמנות זיהה כי מדובר ב"ציור רדום", כלומר ביצירה שהאנשים שמוכרים אותה לא קולטים את שווייה האמיתי. האיש לקח אותה לגלריסט, שלקח אותה לרסטורטורית ומשם הכל המשיך.
הסרט עוקב אחר הדרך שעושה היצירה מאותו מקום ועד למכירה הפומבית כעשור וחצי אחר כך באירופה, שם רכש אותה אדם מסתורי שזהותו לא ידועה. בדרך עוצרים בכל תחנה שעבר הציור ומדברים עם מי שהיו מעורבים בדבר. המרואיינים מעניינים, וחלקם מפתיעים בנכונותם להתראיין. דרכם עולים נושאים מרתקים ונשאלות שאלות קשות על המפגש בין כסף לאמנות, וכך נחשפות גם האג'נדות הנסתרות של עשירי העולם ומוסדות האמנות המובילים.
הכל מרתק, החל מהמקצוע "צייד רדום", דרך תפקיד הרסטורציה, המכירות הפומביות, איך המונה ליזה של ליאונרדו נהייתה סלב בזכות סלב אחרת - ג'קי אונסיס - דרך הלבנות הכספים הנהוגות בתחום, ועד איך מעניקים ערך כספי ליצירות. ואפילו סתם תהייה שמעלה מבקר האמנות של המגזין "ניו יורק" ג'רי סאלץ תוך שהוא מתפוצץ מצחוק: "ציור של ליאונרדו, שכל ציוריו מתועדים עד לפרט האחרון, נעלם ונמצא אחרי מאות שנים באמריקה? בניו אורלינס???".
"זה אולי הסיפור הכי בלתי סביר שקרה בעולם האמנות", משיב אחד המומחים בסרט. אחר מסביר ש"כולם רצו שזה יהיה של ליאונרדו". כל כך רצו עד שכנראה היו מוכנים להעלים עין ממה שקובע מבקר אמנות נודע: "זה אפילו לא ציור טוב". סוכן FBI שהיה מעורב בסיפור מנסח זאת ביתר חדות: "זה לא אהבת אמנות, זה אהבת כסף".
1 צפייה בגלריה
פנאי ציור מושיע העולם של דה וינצ'י
פנאי ציור מושיע העולם של דה וינצ'י
"מושיע העולם" בתערוכה. זיוף או מקור?
(צילום: באדיבות YES דוקו)
את הכסף הזה אוהבים כולם: המוכרים, הסוחרים, האוצרים, אוליגרכים, ראשי מדינות, בתי המכירות המפורסמים והמוזיאונים. לתערוכה שבה הוצג הציור בלונדון נמכרו כרטיסים ב־400 דולר. גם אם יבינו כי הציור אינו של ליאונרדו מחירו כבר נקבע, אומרים המומחים בסרט. ונשאלת עוד שאלה — של תם — והיא, נניח שזו כן יצירה של ליאונרדו, מאומתת לחלוטין, האם סביר לשלם עליה 450 מיליון דולר?