סגור
בלה חדיד בשמלת ספריי ב שבוע האופנה ב פריז
בלה חדיד בשמלת ספריי בשבוע האופנה בפריז (צילום: AFP)

הפיתוח האופנתי שהפך לוויראלי: בלה חדיד בשמלת ספריי

פיתוח חדשני בשבוע האופנה בפריז הפך ויראלי עם עשרות מיליוני צפיות ברשתות החברתיות: דוגמנית העל בלה חדיד רוססה בספריי המיוצר בטכנולוגיה חדשנית שהפך לעיני הצופים לשמלת ערב עשויה בד. אך יש גם מתנגדים שטוענים לניצול נשים והיעדר מקוריות

בסוף התצוגה של המותג הצרפתי קופרני בשבוע האופנה בפריז ביום שישי, עלתה למסלול בלה חדיד לבושה תחתונים בצבע עור. קבוצת מדענים ריססה אותה בספריי שהתייבש ונהפך במהרה לשמלה עשויה בד במראה ג'רסי או אולי משי. זה היה רגע שנהפך ויראלי - והתגובות לא איחרו לבוא.
הרגע הוויראלי הזה הוסיף לתשומת הלב שהמותג זוכה לה מדור ה-Z. בטיקטוק להשטאג שלו יש 73.6 מיליון צפיות, ולדברי המעצבים מאז 2021 מכירות המותג הכפילו את עצמן. זה נתון מרשים בהתחשב בעובדה שהתיקים שלו עולים כ-600 יורו והבגדים נמכרים במחירים של עד 1,100 יורו.
קופרני, שהוקם ב-2013, הוא אחד ממותגי האופנה שמותחים את גבולות הטכנולוגיה. בקולקציות שלו משולבים, למשל, בגדים אירודינמיים, בדים אנטי בקטריאליים, עמידים בגשם ובעלי מסנן קרינת UV. עוד בולט המותג בדרכיו המקוריות לשווק את עצמו במדיות השונות - למשל, שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה בשילוב אלמנטים מהמציאות.
שם החברה שואב השראה מהאסטרונום הרנסנסי ואיש האשכולות ניקולאוס קופרניקוס ומחקריו המתמטיים והאסטרולוגיים. "הניגוד בין טכנולוגיה לשיקיות הוא מה שאנחנו אוהבים", אמרו צמד המעצבים ארנו וליאן וסבסטיאן מאייר בראיון לפני כשנה למגזין פייפר. "הצד הטכני הוא הסיבה שקראנו לחברה קופרני. זו צללית מטריקס עתידני שאנחנו תמיד עובדים סביבה".
הטכנולוגיה ששימשה ליצירת השמלה, ושעליה שקדו צמד המעצבים שישה חודשים לצד מדעני חברת פבריקאן שייסד מעצב האופנה והמדען מאנל טורס, היא העניין, מבחינתם. "מחובתנו כמעצבים לנסות דברים חדשים ולהציג עתיד אפשרי", אמרו לווג. "לא נרוויח מזה כסף, אבל זה רגע יפה, חוויה שיוצרת רגש".
הספריי עצמו מכיל כותנה (או סיבים סינתטיים) שהושרתה בתמיסה פולימרית שמתאדה כשהיא באה במגע עם הגוף. הממציא מאנל טורס וחברי הצוות שלו הם שהתיזו את הספריי על גופה של חדיד, שקרם עור וגידים לשמלה ממש.
טורס, שהקים את פבריקן ב-2003, חוקר כבר שנים את השימוש בספריי ליצירת בד כמו זה. את שמלת הספריי ניתן לפשוט כמו כל שמלה צמודה אחרת. לדבריו, אפשר לרחוץ אותה וללבוש אותה שוב ואפילו להחזירה למצב הצבירה המקורי שלה כתמיסה בבקבוקון.
בחשבון האינסטגרם של המותג הופיעו לאחר התצוגה לא פחות מ-1,700 תגובות. בין המתנגדים היו שציינו שזה לא מקורי, שכן אלכסנדר מקווין עשה זאת כבר לפני יותר משני עשורים, כשהעלה למסלול את דוגמנית העל שלום הרלו ושני רובוטים התיזו על שמלת סטרפלס לבנה שלבשה ספריי בגווני שחור וצהוב זרחני. "זה היה רגע אפוקליפטי של יופי ופגיעות, הרס ויצירה, פלאי הטכנולוגיה מול השבריריות האנושית, ושום דבר מזה לא היה נוכח במיצג של קופרני", כתבה עיתונאית האופנה שירה ברויאר בחשבון האינסטגרם שלה.
לביקורת על היעדר המקוריות השיבו המעצבים כי מדובר במשהו שונה לגמרי - טכנולוגיה חדשה ולא רובוטים. עוד ביקורת שנשמעה היתה מהזווית הפמינסטית: כך למשל, היסטוריונית האופנה ליאת לוי עזרן כתבה בפוסט כי חדיד לא משרתת את האינטרס הנשי כשהיא עומדת עירומה על הבמה ושלושה גברים מתיזים עליה ספריי "משל הם מגיעים לפורקן מיני לנוכח מראה גופה המושלם".