סגור

אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי

פסטיבל אוכל טורקי אמיתי בבת ים, תערוכה חדשה ומרתקת במוזיאון האסלאם על גלגולה של צורת הפייזלי, ולהציץ לחיים של אחרים באירוע "בתים מבפנים" שיתקיים בסופ"ש בתל אביב

אוכל
לקפוץ לאיסטנבול שעל חוף בת ים
השווארמה הטורקית כובשת בחודשים האחרונים כל חלקה טובה בתל אביב. וטוב שכך. אבל עד שהמטבח הטורקי המפואר יעשה עלייה אמיתית, תוכלו להתנחם בפסטיבל אוכל ותרבות טורקי בן יום אחד בלבד בבת ים, עיר שהיא בית צנוע של אוכל טורקי בישראל כבר שנים רבות. בחסות שגרירות טורקיה ייערך בשבת הקרובה אירוע קולינרי בטרמינל העיצוב בבת ים. השף הטורקי לוני טבאשי ואדל כהן יעבירו סדנאות בישול טורקי עם מאכלים כמו עלי גפן ממולאים בדובדבנים חמוצים, חצילים ממולאים בבשר וכמובן בקלאווה.
בעמדות האוכל אפשר יהיה לפגוש, בין השאר, את בורקס המים המהולל ושאר המאפים של "דילק" משכונת התקווה, ואת השווארמה הנהדרת של "באבא ג'ם" מבת ים, העיר המארחת. מופעי מוזיקה ופולקלור טורקיים ינעימו את זמן המבקרים, תערוכת ציור טורקי תיתלה על הקירות. כמו כן, ספר הבישול "המטבח הטורקי — מתכונים נצחיים", ספר מפואר ומושקע במיוחד, יושק לראשונה בארץ.
טרמינל העיצוב, אהוד קינמון 32, בת ים.
שבת, 11־18
חיליק גורפינקל

5 צפייה בגלריה
פנאי בורקס מים של מאפיית דילק
פנאי בורקס מים של מאפיית דילק
בורקס מים של “דילק". מהולל
(צילום: יובל חן)

תערוכה
להתפעל מעיטורים פרסים מרהיבים
תערוכה חדשה ומרתקת במוזיאון האסלאם שתיפתח מחר מתארת את גלגולו של דגם הפייזלי — צורה דמוית טיפה או שקד בעל קצה מעוקל המשמשת בתחומי האמנות ובהדפסי בדים. התערוכה "פייזלי — מנסיך ועד פרינס" עוקבת אחר התפתחותו במאות השנים האחרונות, מסמל אצולה בפרס העתיקה ועד סמל תרבות פופולרית ואופנה.
יוצגו בה חפצי יודאיקה עם פייזלי, למשל כוס קידוש ותחתית, פרוכת מברוקד משי וחוטי מתכת מוזהבים מהודו ורימוני כסף לתורה מאיראן; עבודות אמנות, בהן ציור בנדנה ורודה של מיטל כץ מינרבו מ־2018 ודיוקן שמן מ־1817 שצייר יוהן יעקב בקר; שטיחים אורנמנטליים, טקסטילים מרשימים ותכשיטים מרהיבים המשלבים אבנים יקרות ועבודות אמייל יפהפיות כמו סיכות, מחרוזות ועגילי זהב ויהלומים מצפון הודו מתחילת המאה ה־19; בגדי מעצבים, בהם מעיל של אילנה אפרתי מצויר ביד ושל המותג האיטלקי אטרו המשלב דוגמת פייזלי בדוגמה קלאסית עתיקה; ועוד. לדברי גלעד לביאן, מנכ"ל המוזיאון, מלאכת האיסוף של הפריטים החלה עוד בשנות הארבעים ונשמרה בכספות המוזיאון כ־50 שנה. "זו הפעם הראשונה שהאוסף מוצג לקהל הרחב, בצד שאר פריטי אספנות מאספנים ומוזיאונים". אוצרות התערוכה: נעמה ברוש, עידית שרוני ועדי יאיר.
עילית מינמר

5 צפייה בגלריה
פנאי סיכות זהב ויהלומים בצורת פייזלי הודו המאה ה 19
פנאי סיכות זהב ויהלומים בצורת פייזלי הודו המאה ה 19
סיכות זהב ויהלומים בצורת פייזלי, הודו המאה ה־19. מתוך התערוכה

עירוניות
להציץ לחיים של אחרים
"זו מסיבה עירונית ענקית שבה העיר פותחת דלתות ומזמינה את כולם לבקר במקומות הכי מעניינים, מדליקים ומיוחדים בה", אומרת אביבה לוינסון, מנהלת ואוצרת אירוע האדריכלות "בתים מבפנים" שיתקיים בסוף השבוע ברחבי תל אביב־יפו. "פרט לבתים פרטיים, מבני ציבור ותשתית, נספק הצצה לתחנת השאיבה באסה שמטפלת בסניקת הביוב ולתחנת הרכבת הקלה החדשה. הדגש הוא על אדריכלות ועיצוב מהפרט הכי קטן, כמו שיפוץ דירת 40 מ"ר, ועד פרויקטים ענקיים כמו האזור המתחדש של עזריאלי שיהיה בו חניון לאלפי זוגות אופניים".
זו השנה ה־15 ש”בתים מבפנים” מתקיים בתל אביב, במקביל הוא מתקיים בכ־60 ערים בעולם, ומושך אליו בכל פעם אלפי אנשים. השנה מציעה התוכנית כמעט 200 מוקדי ביקור שהבולטים בהם: בית שלם בנווה שאנן ששופץ, שומר ושוחזר מהיסוד; De Picciotto Suites ברחוב פיג'וטו — חורבה ששופצה והפכה לסוויטות להשכרה לטווח ארוך; מלון טריאסטה — מבנה כורכר מהבתים הראשונים בנווה צדק ששימש בעבר כמאפייה וכבית דפוס ושופץ; אשכול גנים ברחוב העבודה; וגם הצצה לעולם ההייטק למשרדי חברת ראפיד, שמונה קומות במגדלי עזריאלי ובהן אולם ביליארד, ספא, מגרש כדורסל, מספרה, מסעדת שף של אסף גרניט, קיר טיפוס ואולם מסיבות.
מאיה נחום שחל

5 צפייה בגלריה
פנאי מלון טריאסטה נווה צדק
פנאי מלון טריאסטה נווה צדק
מלון טריאסטה, מהבתים הראשונים בנווה צדק. ייפתח לסיורים
(צילום: איה בן עזרי)


מופע
לברוח מהחופה עם טלי אורן
את יכולותיה הקומיות והווקאליות של השחקנית טלי אורן אנו מכירים משלל סדרות הטלוויזיה ומחזות הזמר שבהם כיכבה, לרבות "קופיקו", "עבודה ערבית" ו"בילי שוורץ" שעליו גרפה האת פרס שחקנית השנה בתיאטרון. כבר שנים היא חולמת לעמוד לבד על הבמה בערב משלה והיא בהחלט ראויה ובשלה לכך. כשלוח הזמנים התרוקן עם פרוץ מגפת הקורונה זה קרה, ובימים אלה עולה ברחבי הארץ (התיאטרון הארצי בשיתוף תיאטרון קריית מוצקין) המופע הקומי מוזיקלי הפרוע שלה "לא מתחתנת" שכתב בעלה אורן יעקובי ("אפס ביחסי אנוש"), ביים יותם קושניר ומנהל מוזיקלית אמיר לקנר ("זהו זה").
שעה לפני החופה ננעלת טלי הכלה בחדר ומנסה לשכנע את להקת החתונות שלה (לייב על הבמה) לעזור לה לברוח מהחתונה. מכאן יוצאת אורן למסע קומי על זוגיות, אהבה, אהבה נכזבת, דייטים וניתוחים פלסטיים. התוצאה היא מיוזיקל של אישה אחת עם מנעד קולי מטורף שלא מפסיקה לדבר ובדרכה הייחודית מגלגלת את הקהל מצחוק ולא פוסחת גם על כמה רגעים נוגעים ללב.
מאיה נחום שחל

5 צפייה בגלריה
פנאי טלי אורן שחקנית
פנאי טלי אורן שחקנית
אורן. מיוזיקל של אישה אחת
(צילום: יוסי צבקר)

סרט
לצאת למסע אחרון עם קלינט איסטווד
בגיל 91 קלינט איסטווד משחק ומביים בסרט חדש, “הדרך לגאולה” (Cry Macho), שמהשבוע זמין לצפייה בשירותי ה־VOD. למה הסרט הזה דילג על בתי הקולנוע בארץ, אף שאיסטווד המשיך להיות אחד הבמאים האהובים והמצליחים בארץ, דווקא ככל שהתבגר? תשובה אפשרית היא שהקהל המבוגר, הסבלני והנוסטלגי של איסטווד הפסיק להגיע לבתי הקולנוע, אז כעת הסרט מגיע אליהם הביתה. וגם צריך להודות: זה לא הסרט הטוב ביותר בפילמוגרפיה של איסטווד, אבל צירוף המילים “הסרט החדש של קלינט איסטווד” מספיק כדי להפוך את הסרט לראוי לצפייה, עיון, דיון, דירוג וקטלוג. גם כי איסטווד של 30 השנים האחרונות מרתק באופן הכן שבו הוא מתעד את הזדקנותו והיחלשותו הפיזית וגם כי זה 50 שנה סרטיו הם כרכים בביוגרפיה של אמריקה — אמריקה פטריוטית, לאומית, שחיה בחרדה תמידית לגורלה. וזה מה שהופך את הסרט החדש למרתק: בעלילה המתרחשת ב־1979 איסטווד מגלם קאובוי זקן, שבור ופצוע שמקבל ג’וב מהבוס לשעבר שלו לצאת מטקסס למקסיקו, להביא אליו את בנו הפרוע והמתבגר.
הנער, מצדו, מביא איתו תרנגול בשם מאצ’ו. ב־1979 איסטווד שבר קופות שכיכב בסרט על חברות של גבר עם קוף אורנג-אוטן, ועכשיו איסטווד עושה סרט על גבר, נער ותרנגול, וזה בוודאי לא מקרי האופן שבו הוא מסמל גבריות, וגם מחפש את עתידו משני צדי הגבול שבין אמריקה ומקסיקו. לא ברור אם איסטווד יספיק לשחק בסרט נוסף, אבל הבחירה שלו לספר סיפור על קשיש שמוצא אהבה אחרונה דווקא במקסיקו הופכת את “הדרך לגאולה” לפרק אחרון אפשרי ומרתק למדי בספרייה האמריקאית שהוא יצר.
יאיר רוה

5 צפייה בגלריה
פנאי פוסטר סרט בדרך לגאולה בכיכובו של קלינט איסטווד
פנאי פוסטר סרט בדרך לגאולה בכיכובו של קלינט איסטווד
איסטווד ב"הדרך לגאולה". התבגרות מרתקת
(צילום: Warner Bros)