סגור

הצלמת שנאבקה במשפחת סאקלר - ונכנסה לרשימת 100 המשפיעים של טיים

נאן גולדין, מהצלמות הנחשבות בעולם, נכנסה לרשימת המשפיעים של "טיים" לא בזכות האמנות שלה אלא בזכות מאבקה העיקש במשפחת סאקלר, שאחראית למגפת האופיואידים. כך אישה אחת הצליחה לגרום לכל עולם האמנות להבין שתרומות מהמשפחה הן אות קלון

ברשימת 100 האנשים המשפיעים של מגזין "טיים", שפורסמה בשבוע שעבר, נמצאת האמנית נאן גולדין. זה לא עניין של מה בכך. גולדין (64), אחת הצלמות האמריקאיות הגדולות והחשובות, מופיעה ברשימה תחת קטגוריית החלוצים - ולא בזו של האמנים - בעקבות מאבקה המתמשך במשפחת סאקלר. המאבק הבינלאומי שהובילה נגמר בניצחונה וגרם לנידויה של המשפחה מרשימת תורמי הגלריות והמוזיאונים הגדולים בעולם. המאבק הפך אותה לסמל ולמודל לחיקוי.
גולדין, המגדירה את עצמה כניצולת משבר האופיואידים, התמכרה למשכך הכאבים אוקסיקונטין של חברת פארדו פארמה בבעלות משפחת סאקלר בעקבות ניתוח שעברה במפרק כף היד. כשגילתה כי משפחת סאקלר היא אחת התורמות הגדולות למוסדות אמנות, טענה כי עצם השימוש בכסף שלה ממרק את שם החברה, שגרמה סבל ביודעין למיליונים.
בני הזוג בוורלי וריימונד סאקלר היו מפורסמים בתרומות שלהם ושמם פיאר את קירות מוזיאוני האמנות החשובים בעולם כמו המטרופוליטן, הגוגנהיים, מוזיאון ויקטוריה ואלברט, הטייט והלובר, וגם אוניברסיטאות ומבנים נוספים (אצלנו שמה מתנוסס על בניין הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב).
קשה להעלות על הדעת הרבה אמנים ואמניות שהיו יוצאים למאבק ציבורי כזה בלי לפחד שזה יפגע במעמדם. ידוע לכולם מה משקלם של בעלי ההון בשדה האמנות ובשדה התצוגה: על פיהם יישק דבר. הם אלו שמממנים את פעילות המוזיאון ומשפיעים באופן ניכר על מה שיוצג שם, שלא לדבר על הכוח שיש להם כאספנים בשוק.

1 צפייה בגלריה
פנאי נאן גולדין צלמת מעמידה פני מתה במחאה נגד משפחת סאקלר בלובר
פנאי נאן גולדין צלמת מעמידה פני מתה במחאה נגד משפחת סאקלר בלובר
נאן גולדין מעמידה פני מתה במחאה נגד משפחת סאקלר בלובר. "הגיע הזמן לקבל מהם החזר"
(צילום: איי אף פי)

גולדין כינתה את תרומתם ״פילנתרופיה רעילה״ ופתחה בקמפיין כדי לגרום למוזיאונים לנתק את הקשרים עם בני המשפחה ולהסיר את שמם מקירות המוזיאון. היא לא הניחה למשפחה, גייסה אמנים ואנשי ציבור, צילמה את נפגעי ההתמכרות וארגנה עצומות והפגנות, שנראו לעתים כמו מיצגים בכניסות למוזיאונים הגדולים. זאת עד ליום שבו מוזיאונים הודיעו כי הם מוותרים על מיליונים ומנתקים קשר עם המשפחה, שבהסדר שהגיעה אליו לאחרונה עם רשויות החוק בארה"ב נקבע כי תשלם 6 מיליארד דולר כדי לסייע בתיקון משבר ההתמכרות שיצרה ובפיצויים.
״גולדין היתה חלוצה של דרך חדשה ואמיצה של אקטיביזם ופתחה בשיח על אודות כסף נגוע בעולם האמנות״, כתב פטריק ראדן קייפ ב"טיים" בנימוקים לזכייתה. ״בזה אחר זה, מוזיאונים החלו להסיר את השם סאקלר שהפך באמצעות מחאתה של גולדין לשם נרדף לקלון״.
המאבק הזה מדגים הלכה למעשה את כוחו של המשפט הפמיניסטי “האישי הוא הפוליטי”. ״הפכתי את ההתמכרות שלי לאופיואידים לאקטיביזם״, כתבה גולדין ב"ניו יורק טיימס" ב־2018 לאחר שעברה תהליך של גמילה. ״חוסר התגובה לאיידס חיסל את הקהילה שלי; חברים שהיו כל העבר שלי - נעלמו. אני לא יכולה לעמוד מהצד ולראות דור אחר נעלם. יש אנשים שמרוויחים מיליארדים מסבלם הגופני והרגשי של אחרים. הגיע הזמן לקבל החזר״.
ב־2018 פרסמה גולדין במגזין האמנות "ארטפורום" צילומי דיוקן שלה, שתיארו את חייה כמכורה. את הכותרת לצילומים היא לקחה מציטוט של ארתור סאקלר, מייסד החברה, לילדיו: ״השאירו את העולם מקום טוב יותר מאשר זה שנכנסתם אליו״ (ארתור נפטר בשנת 1987, שמונה שנים לפני השקת האוקסיקונטין - ד”ג). התצלומים לוו במאמר שבו תיארה גולדין את חיפושה הבלתי פוסק אחר סמים: "עברתי משלושה כדורים ביום, כפי שרשמו לי, ל־18. כמו כל המכורים, הפחד המשתק שלי מתסמיני הגמילה היה הכוח המנחה שלי״.
גולדין עסקה מראשית דרכה בתיעוד היומיום של קהילת אנשי השוליים, והיא ביניהם, אנשי הקהילה הלהט״בית, מכורים לסמים, חברים חולי איידס, אלימות בתוך המשפחה - כולל תיעוד שלה לאחר מכות שספגה מבן זוגה. רגע ההצטלבות הזה בין החיים לאמנות נראה כהמשך טבעי למה שנוכח ביצירתה שנים. האמפתיה והיופי המאפיינים את הדמויות בתצלומיה הפכו אותם למשמעותיים ונוכחים בעולם. את אותו הדבר היא עשתה הפעם עבור אותם מאות אלפי נפגעי המגפה. הפעולה הזו שינתה משהו מהותי בעולם ותוך כדי כך גם יצרה קודים אתיים חדשים במערכת היחסים המעוותת בין אנשי ההון לשדה האמנות.