סגור
פנאי הקריקטורה
הקריקטורה הזוכה. "לא האמנתי שמלחמה בין אומות מתורבתות תתרחש במאה ה־21" (צילום: יונתן וקסמן )

יונתן וקסמן הוא הזוכה הראשון אי פעם בפרס פתיר לקריקטורה פוליטית

יונתן וקסמן, הקריקטוריסט של כלכליסט, הוא הזוכה הראשון אי פעם בפרס פתיר לקריקטורה פוליטית, של איגוד הקריקטוריסטים הישראלי ופסטיבל אנימיקס: "איירתי תאונה שמתרחשת בהילוך איטי עוד לפני שקרתה"

יונתן וקסמן, הקריקטוריסט של "כלכליסט", זכה השבוע בפרס פתיר לקריקטורה פוליטית, על קריקטורה שבה נראה מלאך המוות עם קרדום ביד, יושב על גבול אוקראינה ורוסיה. "זה היה יומיים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה", מספר וקסמן. "מצד אחד לא האמנתי שמלחמה בציוויליזציות מתורבתות תתרחש במאה ה־21, ומצד שני הבנתי שעומד להתחולל משהו רציני, כמו תאונה שמתרחשת בהילוך איטי מול העיניים שלנו. כבר בשלב הזה היה ברור שיהיו אלפי הרוגים".
זאת הפעם הראשונה שמוענק הפרס על שם דן פתיר, שהיה חבר ואוצר תערוכות איגוד הקריקטוריסטים הישראלי (אק"י) במשך שנים רבות. הפרס בסך 3,500 שקל, שנתרם על ידי משפחת פתיר, ניתן במשותף בידי פסטיבל אנימיקס לאנימציה ואק"י, בשלוש קטגוריות; לצד הקריקטורה הפוליטית, הוענקו פרסים גם לגיא מורד בקטגוריית קומיקס פוליטי ולאיתמר דאובה בקטגוריית דיוקן פוליטי.

1 צפייה בגלריה
פנאי יונתן וקסמן
פנאי יונתן וקסמן
וקסמן. "אני מהמר על מה ידברו מחר"

וקסמן (47) סיים את לימודיו במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל ב־2004, עסק באיור ובקומיקס בין היתר בירחון "בלנדר" וב"הצופר", שאותו ייסד יחד עם ליאב צברי. מ־2008, מאז הוקם העיתון "כלכליסט", הוא מפרסם בו קריקטורה יומית (למעט בשנה שבה הצטרף לצוות האנימטורים של הסרט "איפה את אנה פרנק?" של ארי פולמן).
וקסמן מאפיין את שפת הקריקטורה שלו כ"אירופאית וצרפתית. משהו שמישל קישקה הביא לארץ". הוא גם מושפע מקריקטוריסטים פוליטיים כגארי לארסון, הקריקטורות של "קאלווין והובס", ומ"כל מה שקישקה, נועם נדב ודוד גבע עשו. ובעבר, כשהספרייה שלי היתה קו האופק, גם דיסני, אסטריקס ומורדילו".
איך נראה היומיום של קריקטוריסט?
"אני עובר במשך שעות על כל אתרי החדשות וכל הרשתות החברתיות בניסיון להמר מה יהיה הנושא שהכי ידברו עליו מחר, ושיש לי דעה עליו. כשאני מבין מהו, אני מנסה לחשוב מאיזה כיוון לגשת אליו. לפעמים זה מרעיון חזותי, לפעמים זה עניין של אמירה".
הפרס הזה מצטרף לזכיות קודמות של וקסמן בתחרות לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן ב־2014, וזכייה במקום השני בתחרות הקריקטורות הפוליטיות של האו"ם על שם רענן לוריא ב־2016. בצוות השופטים של הפרס הנוכחי היו מיה דבש, אוצרת מוזיאון הקריקטורה והקומיקס בחולון, הקריקטוריסטים והקומיקסאים יובל כספי, שלומי צ'רקה ורחלי רוטנר והעורך דורון כהן.