סגור
חיפוש

מרצ'נדייז ומכירות פומביות: מוזיאון הלובר מצא דרכים יצרתיות לגייס כספים

הלובר, אחד המוזיאונים הפופולריים בעולם, סגור חודשים ארוכים, מה שהוביל לאובדן הכנסות של 90 מיליון יורו. כך המנהלים התמודדו עם המשבר

כמו רוב מוסדות התרבות בצרפת נאלץ מוזיאון הלובר לסגור את שעריו בשל משבר הקורונה. זהו אחד המוזיאונים הפופולריים ביותר בעולם.

ב־2019 ביקרו בו 9.6 מיליון מבקרים, אך כעת הוא סגור כבר כמעט שנה, פרט לחודשים בודדים בקיץ שבהם היה פתוח. המצב הזה הוביל להפסד הכנסות של 90 מיליון יורו, כך לפי הנתונים שפרסם המוזיאון. "עלינו למצוא דרכים חדשות לייצר כסף", אמר עדאל זיאן, מנהל יחסי החוץ של הלובר, ל”ניו יורק טיימס”.
2 צפייה בגלריה
שעון סווטש עם קופידון מיצירה של גווידו רני פנאי
שעון סווטש עם קופידון מיצירה של גווידו רני פנאי
שעון סווטש עם קופידון מיצירה של גווידו רני הנמכרים באתר הלובר. יש גם בושם ומשחק מונופול
(צילום: מוזיאון הלובר)

"משבר הקורונה הפך את המאמץ לגיוון ולניצול במלואו של השם של הלובר לדחוף יותר מתמיד". אחד הפתרונות שמצאו שם הוא מרצ'נדייז. המוזיאון חתם על הסכם עם רשת הבגדים הפופולרית יוניקלו, ומפברואר הרשת החלה למכור קולקציית בגדים של הלובר בחנויות שלה ברחבי העולם. המוזיאון חבר גם לקייסטיפי (Casetify), חברת אקססוריז טכנולוגית. במסגרת שיתוף הפעולה הכוכבות הגדולות של היצירות בלובר — “מונה ליזה”, “ונוס” ו“החירות מובילה את העם” — מתנוססות על כיסויים לאייפונים, לאיירפודס, מטענים אלחוטיים ובקבוקי מים. באתר המוזיאון , Louvre.fr, אפשר למצוא גם שעוני סווטש של הלובר, בושם ומשחק מונופול של המוזיאון.
בדצמבר ארגן המוזיאון מכירה פומבית לגיוס כספים. הפריטים שהוצעו למכירה כללו יצירות אמנות שנתרמו, ומגוון "חוויות" הקשורות למוזיאון. אחד המשתתפים, ששמו לא נחשף, שילם 80 אלף יורו כדי שיוכל להיות נוכח פיזית כשמונה ליזה תוצא מהכיסוי שלה לבדיקה השנתית. המכירה גייסה מעל 2.3 מיליון יורו.

2 צפייה בגלריה
כיסוי טלפון של מונה ליזה פנאי
כיסוי טלפון של מונה ליזה פנאי
כיסוי טלפון של מונה ליזה
(צילום: מוזיאון הלובר)

עוד דרך לגיוס כספים היא השכרת גלריות ואולמות, לרוב בדמי שכירות גבוהים, ליוצרי סרטים, מעצבי אופנה ואמנים. זכור היטב הקליפ שביונסה וג'יי.זי שצילמו בו ב־2018 שזכה למעל 200 מיליון צפיות ביוטיוב. לאחרונה צולמה בלובר הסדרה הפופולרית של נטפליקס, “לופין”, שהיוצרים שלה שכרו את המוזיאון לחמישה ימים ולילות.
לבית האופנה לואי ויטון, מתוקף היותו תורם משמעותי ללובר, יש הסכם אקסקלוסיבי שמעניק לו גישה לחלקים במוזיאון עבור קיום תוצגות אופנה. איך מחושב התמחור? "העלות תלויה בפרויקט", אומר זיאן ל”ניו יורק טיימס”. "האם מדובר ביום או בלילה? כמה גלריות? האם צריכים את מונה ליזה? האם רוצים תמונה אווירית של הפירמידה? המחיר יכול לטפס לרמות גבוהות למדי". בינתיים מי שמעוניין לשים את מונה ליזה על הפרצוף שלו, יכול לרכוש מסכת פנים "מונה פופ" הנמכרת באתר Boutique de Musées ב־9.90 יורו.