סגור
אדי ג'ונסון בימיו ב־ NBA
אדי ג'ונסון בימיו ב־NBA. הדמיון בין ספורט לחיים האמיתיים קשור לריכוז וחוסן נפשי (צילום: גטי)

ללמוד מענקי הכדורסל: "כשאתה ב־NBA, אתה חייב להיות חזק"

אפליקציית Hour25 שפותחה על ידי ישראלים מקבלת ייעוץ מכוכבי NBA לשעבר, בהם אדי ג’ונסון, כדי לסייע לאנשים "רגילים" לפתח חוסן נפשי. "המדיה החברתית מאפשרת לאנשים שמקנאים בך להפריע לך", אומר ג'ונסון

סטף קרי הוא שחקן הכדורסל המשפיע ביותר בעשור האחרון, ואולי במאה הנוכחית. אדם שכישרונו, אישיותו והתעוזה שלו שינו את סגנון המשחק, השפיעו על דור שלם של שחקנים והניבו לקבוצתו, גולדן סטייט ווריירס, ארבע אליפויות. למרות זאת, ואולי דווקא בגלל זה, קרי הוא השחקן שסופג הכי הרבה ביקורות. הנה מדגם מתוך מיליוני ציוצים בטוויטר שהוא ספג מתחילת העונה: "אתה לא יודע להוביל", "אתה לא מצליח לסחוב את הקבוצה בלי קווין דוראנט", "אתה רק מאבד כדורים". הרשימה ארוכה.
לביקורות הללו יש השפעה פסיכולוגית עצומה. את הווריירס עצמם הן כמעט ריסקו. לא בגלל קרי, אלא דווקא בגלל שחקן־על אחר: קווין דוראנט.
"דוראנט עזב את הווריירס מפני שהיה אומלל, במידה רבה בגלל טוויטר. הוא לא עמד בביקורות", הסביר אית'ן שטראוס, שכתב ספר על נסיקתה וקריסתה של הווריירס. "על המגרש הוא קולע סלי ניצחון אדירים, ובעיניי דומה למייקל ג'ורדן. אלא שאת ג'ורדן זוכרים כזכר אלפא אכזרי, בעוד דוראנט נתפס כאדם פגיע. איך ג'ורדן היה מתמודד עם מדיה חברתית, בהתחשב באובססיביות וברגישויות שלו?". ג'ורדן עצמו ענה על השאלה הזו בראיון ב־2017: "ספק אם הייתי שורד בעידן טוויטר".
סטף קרי, לעומת זאת, לא מתעלם מביקורות או מקהל עוין אלא יודע להציב להם גבולות פסיכולוגיים בריאים, ואפילו להפוך את השנאה לדלק מניע. בראיון ל־NBC גילה שלפעמים הוא נכנס לטוויטר במחצית המשחק כדי לקרוא השמצות ולהדליק את עצמו. "אם תיתן אפילו לגרם של שליליות מתגובה אחת לזחול פנימה, זה לא טוב", אמר.
את אדי ג'ונסון הגישה הזו לא הפתיעה. "אני מכיר את סטף מגיל 7, ואני יכול להעיד שהוא אחד הספורטאים עם החוסן המנטלי הגדול ביותר שפגשתי אי פעם", אומר ג'ונסון ל"כלכליסט". וג'ונסון פגש הרבה מאוד ספורטאים גדולים: הוא שיחק 17 עונות ב־NBA עד שפרש ב־1999 וזכור כאחד הקלעים הטובים בתולדות הליגה, עם יותר נקודות מאשר לשחקנים כמו סקוטי פיפן או מג'יק ג'ונסון.
"קרי לא נותן לפעילות במדיה החברתית להשפיע עליו, וזה אקס פקטור משמעותי בהצלחתו", אומר ג'ונסון, המשמש כיום פרשן כדורסל ויועץ מקצועי לחברת Hour25 AI הישראלית, המפתחת פלטפורמה לחיזוק החוסן המנטלי ויכולת הריכוז. "כששחקנים מושפעים ממדיה חברתית, זו הסחת דעת לקבוצה כולה. צריך לדעת להשתלט על זה, בספורט ובחיים. וסטף קרי מראה לנו איך".
חוסן מנטלי הוא גורם מכריע בספורט, לעתים יותר מגנטיקה טובה. "זה האלמנט הפסיכולוגי היחיד שמשותף לכל האלופים", אמר לנו ב־2019 פסיכולוג הספורט הבכיר ד"ר בוריס בלומנשטיין. "ספורטאים בכירים עושים שניים־שלושה אימונים ביום ועובדים שעות על גבי שעות רק כדי לשפר אלמנט קטן. זה מונוטוני מאוד, ומצריך נפש חזקה".
סטף עושה את זה מגיל צעיר מאוד, מספר ג'ונסון. "שיחקתי בשרלוט הורנטס עם אביו של סטף, דל קרי, ואני יכול לומר שיכולת הריכוז והלמידה של סטף ניכרה מילדות. כשהתאמנו בצד אחד של המגרש הוא התאמן בצד השני, וכשהתאמנו על מגרש שלם הוא למד אותנו. הבן שלי הוא בן דורו וגם הוא אוהב כדורסל, אבל לא היתה לו היכולת הזו להתמקד: דעתו הוסחה במשחקי מחשב, הוא נלחם עם עצמו לפני שהרים כדורסל. עם סטף זו מעולם לא היתה שאלה: בכל רגע, אם הוא היה יכול להיות עם הכדור ביד, זה מה שהוא עשה.
"וזה גם מה שמאפיין אותו כשחקן: יש לו מה להוכיח, תמיד. הוא יודע איך הוא נתפס, ועושה הכל כדי להוכיח שהגיע להישגים בזכות ולא בחסד. כשנתפס כשחקן הגנה חלש, הוא עשה הכל כדי ללמוד איך להגן טוב יותר. הביקורות לא משפיעות עליו. להפך, החוסן הנפשי האדיר שלו מאפשר לו 'לגלוש עליהן' ולהשתמש בהן כמוטיבציה. זה כוח־על".
היכולת הזו לגלוש על הביקורות, בעיקר מהמדיה החברתית, היא חלק ממה שהפך את קרי למי שהוא. ה־NBA היא הליגה הכי מדוברת במדיות החברתיות, והביקורות הארסיות שנמתחות בהן פוגעות בביטחון העצמי של הכדורסלנים.
"המדיה החברתית מאפשרת לאנשים שמקנאים בך להפריע לך", אומר ג'ונסון, שלאור ההיסטוריה האישית שלו הפך למומחה בחוסן נפשי, בעיקר של כדורסלנים. "גדלתי באחת השכונות הקשות בלב שיקגו, עם שישה אחים ואחיות. כשהייתי בן 13 אבא שלי עזב אותנו. בשכונה שלנו היו המון פשע, סמים, כנופיות, סרסורים. היו לי חברים שנהרגו או מתו ממנת יתר. ראיתי איך פשע יכול לשפר את החיים של אנשים, להשיג להם מכוניות יפות, בגדים יפים. היו לי כל הסיבות להצטרף לכנופיה בעצמי, אבל זכרתי את הפרצוף של אמא שלי כשהאחים שלי הסתובבו עם האנשים הלא נכונים. ראיתי כמה רע זה עשה לה. זה היה קשה מאוד, כי תמיד היו כאלה שרצו להוריד אותי למטה: 'היי אדי, בוא נעשה סמים'. כדי להתגבר על זה אתה חייב חוסן מנטלי, יכולת להתמקד בך ובעבודה שלך, לעשות מה שטוב לך. קשה לעשות את זה כשחברים שלך מנסים לגרור אותך למקומות רעים, וקשה לא פחות כשאתה חשוף כל הזמן לרשתות חברתיות. וכך למדתי, כבר בגיל צעיר, להציב מטרה וללכת בדרך אליה".
את המטרה שלו הוא מצא בספורט. "בשנות הנעורים שלי עברנו לפרברים המערביים של שיקגו ושם לראשונה בחיי פגשתי לבנים. שם גם התחלתי לאהוב ספורט ולהתבלט בו: בייסבול, פוטבול, כדורסל, הוקי גלגליות, הכל. "כשקלטתי שבכדורסל אני טוב יותר מאחרים הבנתי שזה הכרטיס שלי, והחלטתי להתמקד בו. בתיכון בקושי ראיתי אור יום. הייתי מתעורר בבוקר לפני כולם, עולה על האוטובוס כשכולם ישנים ומגיע לאימון ב־7 בבוקר, ואחרי הלימודים נשאר לאימון נוסף. חוזר הביתה ב־7-6 בערב, אוכל משהו, מכין שיעורים והולך לישון. ככה יום יום, כל התיכון. איבדתי חברים בשכונה, לא היתה לי חברה עד סוף התיכון, לא יצאתי למסיבות. בקולג' הסחות הדעת הפכו קשות עוד יותר: אנשים מעשנים סמים מול הפרצוף שלך, חגיגות, מסיבות, חיפושי זוגיות. זה מחייב הקרבה, אבל זה מה שקריירה טובה דורשת. ב־NBA אתה שחקן אחד מתוך 400, כשמיליוני אחרים רוצים את הג'וב שלך. אם לא תהיה ממוקד וחסון ותתמודד עם הסחות הדעת, יבוא צעיר מוכשר וחרוץ וייקח לך את העבודה. החלטתי שאין מצב שזה יקרה לי, שאני אהיה חזק מנטלית כמו השחקנים הכי טובים בעולם, הכי מקצוען שאפשר. אם תנצח אותי, זה לא בגלל שרצית יותר ממני, זה אך ורק בגלל שאתה שחקן טוב יותר".
חלק עצום מיכולתו להתמקד הוא זוקף לזכות מאמניו. "הם דרשו ממני המון, נכנסו בי כשלא התמקדתי, בנו מערכת שעות שלא תותיר לי זמן להתעסק בדברים אחרים. בכל פעם שסטיתי מהדרך, המאמנים שלי ואמא שלי היו שם כדי לכוון אותי בחזרה למטרה. לילדים היום אין את זה. אין משהו שמסייע להם להתרכז מול הסחות הדעת של המדיה החברתית והאינטרנט. לכן התחברתי ל־Hour25 AI: הם מספקים משהו שנדרש כל כך בעולם של היום, שמורכב מהסחות דעת ומכשולי המדיה החברתית".
מהספורט, ובעיקר מדמויות כמו סטף קרי ואדי ג'ונסון, אפשר ללמוד לא מעט על התמודדות עם הסחות דעת. "Hour25 AI עוזרת לעובדים ולסטודנטים למקסם את היכולות שלהם", אומר יאיר נתיב, מייסד ומנכ"ל משותף בחברה. "לכן יש לנו חיבור טבעי לשחקני NBA, שמקדישים את כל הקריירה שלהם לפוקוס, ריכוז, ביצועים והשגת תוצאות. לאדי הצטרף מרק ווסט, שגם הוא שיחק 17 עונות ב־NBA".
המוצר של Hour25 מנתח את השימוש בסמארטפון, מזהה רגשות והתנהגויות בזמן אמת, ומציע פתרונות פסיכולוגיים והתנהגותיים שמסייעים בפיתוח חוסן מנטלי, מיקוד ועמידות להסחות דעת. "בסשן שעשינו עם שחקני ה־NBA שהצטרפו לחברה שלנו כמשקיעים ויועצים דיברנו על הדמיון בין ספורט לחיים האמיתיים בכל מה שקשור לפוקוס וחוסן מנטלי", אומר נתיב. "כל ה־Achievers נמצאים בסביבה תחרותית וצריכים לתפקד כל הזמן. שמירה על פוקוס גבוה אל מול קשיים והפרעות חיצוניות היא תמצית האתגר האנושי בעולם המודרני".