סגור

מחר בליגת האלופות: הסופר-פלוסיקו

יאנג בויז ברן ואטאלנטה הן שתי קבוצות שיש להן הרבה במשותף: הן שתי אנדרדוגיות מערים לא גדולות שמקבלות חסות ראשית מאותה חברה ישראלית: Plus500

יאנג בויז ואטאלנטה הן שתי קבוצות שיש להן הרבה במשותף. שתיהן מערים וותיקות עם פחות מ-150 אלף תושבים, שתיהן בבעלות מקומית, שתיהן לא הקבוצות הגדולות ביותר בליגה שלהן ונלחמות בהצלחה נגד קבוצות חזקות ועשירות מהן בהרבה, שתיהן בונות על אקדמיה חזקה ומסתמכות על הבנה מצוינת של שוק העברות השחקנים.

אפשר להמשיך: שתיהן שמרניות בהשקעות הכספים אבל חדשניות מאוד בניהול הארגונים, שתיהן אימצו סגנון משחק שמזוהה עם המועדונים ונוטות להעניק לאנשי המקצוע מנדט ניהולי משמעותי. כמו כן, שתיהן מקבלות חסות ראשית מ- Plus500 - חברת הפינטק הישראלית, שהשבוע, בפעם הראשונה, תראה "דרבי" בליגת האלופות בין שתי קבוצות שמקבלות מהם חסות.
2 צפייה בגלריה
שחקני יאנג בויז מליגת הכדורגל בשוויץ
שחקני יאנג בויז מליגת הכדורגל בשוויץ
שחקני יאנג בויז מהליגה השוויצרית. "שוק טוב עבורנו"
(יח"צ)
לפי אנשי Plus500 זה לא במקרה ששתי הקבוצות הללו מקבלות חסות מהם. "חיפשנו דרך לייצר חשיפה לקהל רחב ועלה הרעיון של הכדורגל" מספר ניר זץ, סמנכ״ל Plus500. "בתחילת דרכנו בכדורגל פנו אלינו כמה קבוצות והדליק אותנו. הבנו שיש קורלציה בין איפיון הסוחרים שלנו לחובבי כדורגל. כדורגל הוא הספורט הפופולרי בעולם. החלטנות לתת לזה צ'אנס: בכל זאת, קהל רחב, קהל יעד שלנו. הלכנו על זה - חסות לאתלטיקו מדריד. ראינו שזה טוב וזה פתח לנו את הראש לחסויות אחרות".
ב-Plus500 מתגאים בגישה מחושבת יותר לחסויות. תקציב הפרסום של החברה הוא 200 מיליון דולר. 90% מהכסף הולך על פרסום און-ליין, 10% הוא "אופליין" - חלק ניכר מהסכום הזה הולך לחסויות לקבוצות כדורגל.
"המדידה בחסות כדורגל יותר רכה" אומר דוד צרויה, מנכ״ל חברת Plus500. "בודקים את החשיפה בעזרת מקורות חיצוניים. אבל זה יותר מזה. אנחנו יכולים לבדוק מה סך החשיפה שקיבלנו בתקופה מסוימת. איך המותג שלנו נחשף. עד כמה החשיפה חיובית. מצליבים את הכל מול הנתונים שיש לנו ומבינים את הערך של החסות עבורנו".
נדב שילה, ראש מחלקת שותפויות בשיווק בחברת Plus500, מספר שאחרי שיתוף הפעולה עם אתלטיקו, שת"פ מסחרי שהתחיל ב-2015, "פנו אלינו קבוצות מהטופ העולמי". שילה מפרט: "לפחות 80% מהקבוצות בליגות הבכירות פנו אלינו כדי לראות אם אנחנו מעוניינים לשתף פעולה. פרמיירליג, בונדסליגה, אנחנו בקשר עם כולן אבל ההסכמים שאנחנו כן חותמים הם מאוד ספציפיים".
2 צפייה בגלריה
ניר זץ סמנכ"ל השיווק של חברת הפינטק הישראלית Plus500
ניר זץ סמנכ"ל השיווק של חברת הפינטק הישראלית Plus500
ניר זץ סמנכ"ל השיווק של חברת הפינטק הישראלית Plus500
(צילום: Netanel Tobias)
זץ מדגיש את החשיבות של תדמית הקבוצה בפיתוח מערכת יחסים מסחרית עם החברה. "כשהתחלנו את הקשר עם אתלטיקו מדריד, היא היתה במקום שונה מבחינה תדמיתית. הרבה ראו בה כאילו היא הקבוצה השנייה שלהם. הרבה מאוד סימפטיה. היא היתה הקטנה שנלחמה נגד הענקיות ריאל מדריד וברצלונה. הביאה איתה אפקט דויד מול גוליית שכזה". צרויה מוסיף: "זה חשוב לנו שנתחיל עם קבוצות שלא מעוררות כעסים ועצבים, שתהיה תחושה של מאבק נגד הגדולות. במובן הזה אטאלנטה מביאה וייב מאוד דומה".
אטאלנטה מברגמו היא לא אחת מהקבוצות הגדולות באיטליה. יש לפחות 7 קבוצות עם בסיס אוהדים גדול יותר מאשר לשחורים-כחולים - אבל זה לא אומר שהיא לא מייצרת הרבה מאוד חשיפה ביחס למה שב-500plus משלמים לה.
"חיפשנו באיטליה קבוצה. הגיעו אלינו הרבה הצעות" מספר צרויה. "אנחנו חיפשנו ROI גבוה, רמת חשיפה באותה מדינה, באירופה, בכל מדיה. הציגו בפנינו סקרים וראינו שאטאלנטה באה עם מחיר לא גבוה ביחס לשאר הליגה. הקבוצה בצמיחה והאקדמיה שם מאוד חזקה - אז אנחנו אופטימיים מאוד בקשר להצלחה שלהם בעתיד. בשלוש העונות האחרונות הם העפילו לליגת האלופות ושיחקו כדורגל מדהים אז הכל עשה לנו הרבה מאוד שכל - במיוחד כשהיה לנו את היכולת להעריך את איכות וכמות החשיפה של אתלטיקו כדי לדעת אם החסות תשתלם. היינו יכולים לקבל חשיפה גדולה יותר מקבוצות אחרות אבל אטאלנטה התאימה לנו יותר מבחינת הערכים שהיא מביאה. למשל, לאציו היא עם הרבה יותר אוהדים ומביאה הרבה יותר חשיפה אבל היא גם מזוהה עם אוהדים מאוד גזענים ואלימה. יש גם בדיקת נאותות של הקבוצות כלפי נותני החסות. הן לא יקבלו כסף מכל אחד - יש כאן דו-כיווניות".
נדב שילה: "לא כל הקבוצות שעובדות נכון מצליחות. זה כמו סטארטאפים. אתה יכול לעשות הל נכון, להיות יציב מקצועית, להצליח מעבר למצופה מהתקציב ולגדל את הדור הבא באקדמיה טובה - אז אנחנו גם חיפשנו דרך התנהלות נכונה. ביררנו על האקדמיה של אטאלנטה. ראינו אותה ביחס לאקדמיות אחרות". ולכאן נכנסת לתמונה הקבוצה החדשה בתיק החסויות של 500Plus: יאנג בויז ברן.
אחרי שלוש שנים כסגנית של FC באזל, יאנג בויז ברן זכו באליפות ב-2017/18 ומאז זכו בעוד שלוש אליפויות רצופות - כאשר לרוב לבאזל יש תקציב שכר גבוה יותר ושווי סגל גבוה יותר. "הסיפור עם יאנג בויז ברן הוא סיפור של ניהול טוב וחדשני" אומר זץ. "אנחנו חיפשנו קבוצה בשווייץ, שזה שוק טוב עבורנו. פגשנו את ההנהלה שלהם, היה חיבור טוב - הקבוצה נראית תמיד כאילו היא נבנתה היטב. הסביבה הספורטיבית מאוד בריאה, ההנהלה מאוד צעירה ומאוד חדשנית. ראינו השקעה גדולה במתקנים, השקעה גדולה בבניית קשר עם הקהילה, מרפאות של ספורטאים - הם פשוט נראו כמו כוח עולה וכל הסקרים שערכנו הראו זאת גם".
אטאלנטה, כאמור, תפגש עם יאנג בויז במשחק אותו מכנים בחברה הישראלית "הסופר-פלוסיקו" ". "זה קטע חזק" אומר צרויה. "אני מוצא את עצמי עושה חיבור בין המנכ"ל של יאנג בויז למנכ"ל של אטאלנטה - על נושאים מסוימים. יש צחוקים בין הקבוצות ברשתות החברתיות. אנחנו צוחקים שזה הסופר-פלוסיקו. לגיה ורשה, שגם כן מקבלת חסות מ-Plus500, שולחת אנשים להשתלמויות באטאלנטה כדי לראות איך מתכוננים לליגת האלופות ודברים כאלה. יש כאן קשר מעבר לחסות".
ולמה אתם לא פעילים בתחום החסויות בישראל?
"זה פשוט מאוד", אומר צרויה. "זה שוק קטן עבורנו. הפוטנציאל קטן מאוד".