סגור
פפ גווארדיולה מאמן מנצ’סטר סיטי
פפ גווארדיולה, מאמן מנצ’סטר סיטי. מחכה לזכייה בתואר מ־2011 (צילום: Glyn KIRK / AFP)

משקל ההון של אבו דאבי מוטל על הכתפיים של פפ גווארדיולה

השאלה האם הכסף הכמעט בלתי נדלה של אבו דאבי יכול להפוך חבורה של כדורגלנים לקבוצה מגובשת שמשחקת ברמה הכי גבוהה בהיסטוריה מתנקזת לאיש אחד - המאמן הגדול ביותר כיום פפ גווארדיולה. אם מנצ’סטר סיטי תזכה במוצאי שבת בגמר ליגת האלופות, תואר אליו היא נושאת עיניים שנים, זו תהיה הוכחה שכסף גדול לא בונה קבוצה גדולה, אבל מאמן גדול לצד כסף גדול דווקא כן

בימים שלפני גמר ליגת האלופות 2009, סנטי פארדו, עיתונאי ועורך וידאו ספרדי, קיבל הודעת SMS מפפ גווארדיולה, מאמן ברצלונה דאז. "אני רוצה שתכין לי סרטון מוטיבציה לשחקנים כדי שנזכה בליגת האלופות". סנטי הכין עבורו סרטון, שהפך לאגדי, שהציג ביצועים של כל שחקן ושחקן בסגל של בארסה בעונת 2008/09 וברקע נוגנה המוזיקה של הסרט גלדיאטור. הסרטון הסתיים עם השיר שהפך להמנון של הקבוצה באותה עונה: Viva la vida של קולדפליי.
יום לפני הגמר ברומא נגד מנצ'סטר יונייטד, פפ וצוותו צפו בסרטון והתלהבו. "ברגע שראיתי את זה חשבתי שאנחנו בטוח נזכה בליגת האלופות", אמר האפסנאי צ'מה קורבייה בסרט התיעודי על ברצלונה של פפ Take the Ball, Pass the Ball. אולם, הסרטון התברר כמרגש מאוד, מרגש מדי.
פחות מ־24 שעות אחרי הבכורה של סרט המוטיבציה בפני הצוות של פפ, השחקנים של פפ צפו בו והתרגשו עד דמעות. "נכנסו לחדר ההלבשה. הם הראו לנו את הוידאו וכולנו יצאנו מחדר ההלבשה עם דמעות בעיניים", אמר ויקטור ואלדס, שוער ברצלונה בזמנו. תיירי הנרי, שחקן בארסה באותה עונה הוסיף: "לא ידענו מה הולך לקרות. הכניסו אותנו לחדר והיה מסך. ואז פפ ביקש מאיתנו לעמוד מול המסך וחיכינו. המוזיקה של גלדיאטור התחילה וראינו את כל הדרך שלנו לגמר, הרגעים העצובים, הרגעים הטובים, הקשיים — זה היה חזק, אולי יותר מדי חזק!".
"ככלי מוטיבציוני זה היה כמעט אסון!" סיכם מנואל אסטיארטה, עוזר המאמן של פפ גווארדיולה. "בעשר הדקות הראשונות של המשחק, אם לא היה ויקטור ואלדס — היינו חוטפים פעמיים.
ברצלונה התעשתה, ניצחה 0–2 עם תצוגת תכלית של העליונות הטקטית והטכנית שלה, ופפ גווארדיולה הודה בטעות שלו. בגמר הבא שלו כמאמן הוא לא הכין סרטון אמוציונלי. ברצלונה זכתה בליגת האלופות 2011, גמר ליגת האלופות האחרון שפפ ניצח בו. זה הגמר האחרון שהוא הגיע אליו ב־9 השנים שאחריו.
הסיפור של גמר ליגת האלופות 2023, שייערך בשבת הקרובה, הוא סיפור רב שכבתי ולא פשוט אבל הוא גם סיפור על המאמן המצוין ביותר כיום — גווארדיולה. הוא מאמן שגורף תארים בקצב היסטורי, שלומד מכל טעות שעשה בחייו וקבוצותיו מייצרות כדורגל כמעט מושלם. הוא מגיע לגמר ליגת האלופות השני שלו עם מנצ'סטר סיטי, לאחר לא מעט כישלונות בליגת האלופות, כשהוא פייבוריט ברור מול אינטר מילאן.

2 צפייה בגלריה
שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים עוד שער נגד ריאל מדריד בחצי גמר ליגת האלופות
שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים עוד שער נגד ריאל מדריד בחצי גמר ליגת האלופות
שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים עוד שער נגד ריאל מדריד בחצי גמר ליגת האלופות. פייבוריטית מול אינטר בגמר
(צילום: Oli SCARFF / AFP)

מנצ'סטר סיטי נרכשה ב־2008 על ידי קבוצת משקיעים מאיחוד האמירויות שלפי הדיווחים שילמו לפחות כ־210 פאונד. הקבוצה מנוהלת כיום ע"י חברת האחזקות קבוצת סיטי פוטבול (CFG) שבסיסה נמצא באיחוד האמירויות. הקבוצה משמשת כמכונת הכביסה להלבנת התדמית של אבו דאבי — הנסיכות המזהמת ומפרת זכויות האדם הסדרתית — שמרמה ורימתה את היריבות שלה, ושהוגשו נגדה יותר מ־115 אישומים על ידי הפרמיירליג בגין הפרות של רגולציית הפייר פליי הפיננסי. אולם, היא גם הוכחה לכך שכסף גדול שמושקע לא הופך אותך לקבוצת כדורגל היסטורית אלא אם יש לך מאמן היסטורי.
פפ גווארדיולה לא זכה בליגת האלופות יותר מעשור וספג על כך ביקורות רבות, אולם מבחינתו ליגת האלופות אינה מדד. הוא טוען שזה טורניר בו משחק אחד יכול להרוס עונה שלמה, לכן ההצלחה בליגה חשובה יותר לו כמאמן וגם לקבוצה. "הפרמיירליג היא התחרות הכי חשובה בגלל שזה 10–11 חודשים, כל שבוע", אמר לאחרונה. הוא זכה בליגה האנגלית 5 פעמים ב־6 השנים האחרונות.
לפני מספר שנים נשאל אם היה לו מזל שזכה בליגת האלופות עם ברצלונה? הוא ענה "כן". "היה לי את המזל שכשהייתי שם היו לי שחקנים נפלאים", אמר. "היו לי שחקנים נהדרים גם במינכן ויש לי גם במנצ'סטר אבל בברצלונה היה לי מזל". אולם, את ההצלחות של ריאל מדריד בליגת האלופות, הוא לא מייחס למזל — אלא למסורת, משהו שלמרות כל הכסף שיש למנצ’סטר סיטי, לא ניתן לרכוש. "הם תמיד זוכים בתואר הזה", אמר על מדריד. "הם לא עושים את זה בגלל מזל".
פפ רמז גם, לא פעם, שלסיטי פשוט אין את המעמד שיש למועדונים הגדולים באירופה ושהם צריכים לעבוד על המעמד שמבחינתו משפיע על המנטליות והפסיכולוגיה של השחקנים. הוא יודע שבתוך הארגון מעמדו בטוח אבל מחוץ לארגון "ישפטו" אותו על ההצלחה או אי ההצלחה בליגת האלופות. "אני לא מסכים עם זה אבל אני יודע שישפטו אותי על מה אני בליגת האלופות העונה", אמר לפני המשחק בשמינית הגמר נגד לייפציג.
מילאנו היא אחת הערים המשפיעות ביותר על ההיסטוריה של הטקטיקה של הכדורגל. אינטר זכתה עם הקאטנצ'ו המפורסם שהפך, במובנים רבים לזהות של הכדורגל האיטלקי. מילאן של המאמן אריגו סאגי היתה הקבוצה הלוחצת הטובה ביותר בעולם — היא עשתה מהפכה של ממש באופן שבו קבוצות רואות ומתייחסות לגיאומטריה של המגרש. לא סתם פפ גווארדיולה, בכל פעם שהוא מבקר במילאנו, קובע צהריים עם סאקי. הרבה מהאלמנטים שהוא מכניס לקבוצותיו הם "איטלקיים" אבל הסיפור בגמר הזה לא יהיה טקטי כמו שהוא יהיה על פערים כלכליים בין היריבות.

2 צפייה בגלריה
אינפו הפערים הכלכליים בין היריבות
אינפו הפערים הכלכליים בין היריבות
אינפו הפערים הכלכליים בין היריבות

אינטר מילאן עלתה לגמר ליגת האלופות אחרי ניצחון על השכנה מילאן. במהלך המשחקים נגד מילאן, אינטר הציגה את העומק האדיר שלה ביחס לזה של יריבתה. לאינטר יש תקציב שכר גדול יותר בכמעט 60% מזה של מילאן וזה איפשר לאינטר לעלות כמחליף את רומלו לוקאקו, הכוכב של נבחרת בלגיה, לעומת מילאן שעל ספסלה נמצא דיבוק אוריגי, שהוא אפילו לא טוב מספיק כדי להיות מחליף בנבחרת בלגיה. כסף קונה שחקנים איכותיים ואם פערים כלכליים ישחקו תפקיד גם בגמר — לאינטר אין שום סיכוי לנצח.
מנצ'סטר סיטי מכניסה כמעט פי 2.4 יותר מאשר אינטר ומשלמת לשחקניה כמעט 70% יותר מאשר אינטר. כמו כן, מנ'צסטר סיטי שילמה על רכש השחקנים בסגל 1.1 מיליארד ליש"ט בעוד שאינטר הוציאה סכום של כ־505 מיליון ליש"ט על הסגל שלה.
כאמור, הסיפור הוא לא רק הכסף. הסיפור הוא איך הופכים חבורה של מיליונרים צעירים לקבוצה מגובשת שמשחקת כדורגל ברמה הכי גבוהה בהיסטוריה.
"הדבר הקשה ביותר עבורי זה להוציא את הכי טוב מאנשים" סיפר גווארדיולה לפני מספר שנים. "השקר הכי גדול בספורט הוא שצריך להתייחס לכולם באותה צורה. זה למדתי ממאמן הכדורעף חוליו ואלסקו, שעשה מהפכה בספורט באיטליה. הוא אמר לי: כולם שונים, והם לא צריכים להיות אותו דבר. כולם צריכים לקבל כבוד אבל כדי להוציא את הטוב ביותר מכל אחד, צריך להתנהג לכל אחד בצורה אחרת. לכן, יש מצב ששחקן אחד אני אקח לארוחה ועם אחר אף פעם לא אדבר על טקטיקה או על היריבים, ועם השלישי אני אדבר רק בצורה פרטית במשרד שלי. מה שאתה אומר להם, איך אתה מייצר את הקשר ביניהם, איך אתה מביא אותם למגרש... זה הדבר הכי מרגש ומעניין בעבודה שלי. זה להוציא את הטוב ביותר מאנשים".
כמובן שפפ לא הצליח להוציא את הטוב ביותר מכל השחקנים שעבד איתם. זלאטן איברהימוביץ' היה בזבוז כסף משווע של ברצלונה, אבל פפ כן מצליח לבנות קבוצות פשוט היסטוריות, ששוברות יריבות ומנפצות שיאים עם כדורגל התקפי היסטורי. "הדבר היפה ביותר שיכול לקרות עבור מאמן כדורגל זה לדעת איך לתקשר לאנשים שלך את הדרך שבה אתה רוצה שהם ישחקו", אמר פעם. "והדבר הכי יפה שיכול לקרות במשחק זה להעביר להם משהו שהולך לקרות בדקה העשירית ואז זה באמת קורה. זה הרגע שבו אני מרגיש הכי שלם עם עצמי". ואם יזכה בליגת האלופות בפעם השלישית, בפעם הראשונה בלי מסי, הוא ירגיש טיפה יותר שלם עם עצמו.