סגור
סאדיו מאנה בצהוב שחקן קבוצת א-נסר מ סעודיה מול קבוצה מעיראק

כמעט מעל כולן: הקבוצות הסעודיות הוציאו 430 מיליון יורו על שחקנים בקיץ

מדובר בהוצאות הגבוהות מאלו שנרשמו בליגות באירופה, פרט לפרמיירליג; מאמן מנצ'סטר סיטי, פפ גווארדיולה: "סעודיה שינתה לגמרי את השוק"

מועדוני הכדורגל של הליגה הסעודית הוציאו הקיץ על שחקנים יותר מאשר הקבוצות במרבית הליגות האירופיות, מהלך המדגיש את השאיפות של הממלכה להפוך לכוח משמעותי בענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם.
ההוצאות נטו – נתון הכולל גם רווחים ממכירת שחקנים – של הקבוצות בליגת העל הסעודית עמדו על סביבות 430 מיליון יורו בחלון ההעברות של הקיץ, כך לפי הנתונים שאספו בחברת transfermarkt.co.uk, שעוקבת אחר החתמות של שחקנים.
ההוצאות הללו של סעודיה בחלון ההעברות הנמשך מיוני עד ספטמבר, הן שניות רק ל-640 מיליון יורו שהוציאו הקבוצות בפרמיירליג האנגלית, הליגה העשירה בעולם, לאורך העשור האחרון.
הליגה הסעודית אמנם פועלת כבר מספר עשורים, אך היא לכדה את תשומת הלב העולמית רק בדצמבר כשקבוצת אל-נאסר החתימה את כוכב נבחרת פורטוגל כריסטיאנו רונאלדו. ההוצאות של הקבוצות המובילות זינקו מאז יוני, אז השתלטה קרן ההון הריבונית של סעודיה בשווי 650 מיליארד דולר על אל נסאר וארבע קבוצות נוספות – אל איתיחאד, אל אהלי ואל הילאל.
בשבוע שעבר החתימה אל-נאסר את חלוצה לשעבר של ליברפול, סאדיו מאנה שעבר אליה מבאיירן מינכן עבור סכום מוערך של 30 מיליון יורו, ובכך הצטרף זוכה נוסף בליגת האלופות להרכב שלה. ג'ורדן הנדרסון, לשעבר הקפטן של ליברפול, הפל לשחקן האנגלי המרוויח ביותר שגויס לליגה הסעודית, זאת לאחר שחתם באל אטיפאק עבור 14 מיליון יורו.
עם זאת, הסכום הכולל של הוצאות מצד המועדונים קרוב לוודאי שיהיה גבוה בהרבה בשל המשכורות הגבוהות המוצעות שעוזרות למשוך כוכבים מאירופה, בהם את זוכה פרס כדור הזהב כרים בנזמה, שעבר הקיץ לאל אתיחאד מריאל מדריד בהעברה חופשית.
לפי Transfermarkt, רק ארסנל מתהדרת בהוצאות נטו גבוהות יותר עד כה מאל הילאל, שההוצאות שלה על שחקנים עומדות בינתיים על 176 מיליון יורו. השחקנים שהיא החתימה כוללים את הקשר הפורטוגלי רובן נבס מוולברהמפטון וונדרס עבור 40 מיליון יורו. עם זאת, על אף הצעה בגובה 300 מיליון יורו לא הצליחה הקבוצה לגייס לשורותיה את הכוכב הצרפתי קיליאן אמבפה המשחק בפריז סן ז'רמן.
קבוצות הפרמיירליג, ששלטו בחלון ההעברות בשנים האחרונות, נאלצות כעת להתאים עצמן במהירות לכניסתם של הסעודים.
"סעודיה שינתה לגמרי את השוק", אמר מאמן מנצ'סטר סיטי פפ גווארדיולה. "לפני מספר חודשים כשכריסטיאנו (רונאלדו) היה הראשון שעבר לשם, אף אחד לא העלה על דעתו כמה שחקנים בכירים ואיכותיים ישחקו בליגה הסעודית".
"בעתיד יהיו שם עוד שחקנים מובילים, ולכן הקבוצות צריכות להיות מודעות למה שקורה".
ההוצאות הגבוהות של הקבוצות הסעודיות הובילו להאשמות מצד ארגוני זכויות אדם שהמאמצים הללו לשפר את הליגה הם למעשה "ספורט וושינג" (sports washing), וחלק מהשחקנים אף ספגו ביקרות על כך שחתמו בקבוצות הסעודיות.
אולם סעודיה, שתארח בדצמבר את טורניר גביע העולם למועדונים של פיפ"א, טוענת שהשקעה בספורט היא חלק מרכזי בתוכנית שלה להפוך את המדינה למודרנית יותר ולגוון את הכלכלה שלה מעבר לתלות בנפט. "אין מה לחשוש ממספר מוגבל של שחקנים איכותיים שמגיעים לשחק בליגה הסעודית. המועדונים הסעודים משקיעים במשחק, וזה טוב לכולם, יוצר הזדמנויות חדשות והופך את המשחק לעולמי יותר", אמר באדר עלקדי, סגן השר הסעודי לספורט, לפייננשל טיימס.
על אף הכוח הפיננסי של הליגה הסעודית, בכיר באחד ממועדוני הפרמיירליג חושב שהחששות שהליגה תסחוף מספיק קהל ותתחרה בליגות האירופיות "הם מעט מוגזמים", והטיל ספק ביכולת הליגה הסעודית למצוא מודל עסקי יציב.