סגור

הכדורגל הישראלי מציג: סוף עונה מביך שעשוי לעלות ביוקר למנהלת הליגה

ביטול המשחק בין מכבי חיפה לבני סכנין שעתיים לפני שריקת הפתיחה הוא ביזיון נוסף בשורת ביזיונות ארוכה שידע הכדורגל בישראל. האם מישהו ייקח אחריות? בינתיים, כבר הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית

אמש התרחש ביזיון נוסף בשורת ביזיונות ארוכה של מנהלי הכדורגל בישראל. המשחק בין מכבי חיפה לבני סכנין, שהיה אמור להיות משחק האליפות של הירוקים, בוטל שעתיים לפני שריקת הפתיחה, בזמן שאוהדים מכל רחבי הארץ - בעיקר של חיפה - גודשים את אזור האצטדיון בפתח תקווה. זה משהו שפשוט לא יכול לקרות בתעשיית כדורגל שמכבדת את עצמה. האמת, אין לכך תקדים היסטורי בליגה כלשהי שמכבדת את עצמה.

במנהלת הליגה מיהרו להתנצל, אבל גם בהודעת ההתנצלות זרקו את האחריות לביזיון לפתחה של קבוצת בני סכנין; זו מצידה טענה כי בשל דרישות המשטרה, לא הצליחה להעמיד מספיק מאבטחים כדי לקיים את המשחק.
"אוהדים יקרים, סליחה", נכתב בחשבון הטוויטר של מנהלת הליגה. "סליחה מאלו שיצאו מוקדם מהעבודה. סליחה מאלו שסגרו בייביסיטר לילדים, סליחה מאלו שסידרו משמרות, סליחה מאלו שהזמינו חברים לצפייה, סליחה מאלו שרצו ליהנות מערב של כדורגל על הספה, סליחה מאלו שברכב, סליחה מהילדים שציפו לחוויה, סליחה מהחיילים שעשו הכל כדי להגיע מהבסיס...."
קצת כמו בעל מסעדה שמתנצל על כך שהוגשה מנה עם שערה ארוכה בתוך הפולנטה אבל לא מציע פיצוי או אפילו ארוחה חדשה, המנהלת המשיכה את ההתנצלות בהאשמת הטבח או המלצרית. "בימים האחרונים עסקנו ללא הפסקה בתיאומים בין קבוצת בני סכנין למשטרת ישראל על מנת לוודא שהמשחק יתקיים כסדרו" נמסר מהמנהלת. "לצערנו הרב, קבוצת בני סכנין לא עמדה בהתחייבויותיה מול משטרת ישראל ואילצה את כל הגורמים לבטל את המשחק".
הבעלים של רשת המסעדות שמגישה מזון עם שערות, יו"ר המנהלת ארז כלפון, הוסיף: "אנו מתנצלים בפני ציבור אוהדי הכדורגל על עוגמת הנפש האדירה שנגרמה להם. אנו רואים בחומרה רבה את ההתנהלות הלקויה של הקבוצה, שגרמה לביטול המשחק וננקוט באמצעים קשים כנגדה. המנהלת תפעל בחומרה נגד הקבוצה, כדי שהתנהלות מסוג זה לא תחזור וזאת בנוסף על ההליכים המשמעתיים שייפתחו בנושא".

2 צפייה בגלריה
ארז כלפון יו"ר מנהלת ליגת העל בכדורגל
ארז כלפון יו"ר מנהלת ליגת העל בכדורגל
ארז כלפון
(עוז מועלם)
זה, כמובן, לא יפצה את אלפי האוהדים שהגיעו למשחק. עוד משחק, בשורה ארוכה של משחקים, שהפכו את הכדורגל הישראלי לסיוט עבור האוהדים.
לעו"ד גיא אלון ממשרד עוה"ד גיא אלון, זה הספיק, והבוקר הוא הגיש בקשה לתביעה ייצוגית לבית המשפט המחוזי שבחיפה. התביעה היא נגד בני סכנין, מכבי חיפה, מנהלת הליגות וההתאחדות לכדורגל. סכום התביעה הכולל עומד על 12 מיליון שקל.
הסכום הזה עושה הרבה שכל, ואולי ילמד את כל הגורמים המעורבים בביזיון הזה, שאי אפשר לקחת את האוהדים כמובן מאליו - לבטל להם את אחד מרגעי השיא של השנה בגלל מאבטחים או סיבה בירוקרטית אחרת. בדיוק כפי שאי אפשר לבטל הופעה בהתרעה של שעתיים מבלי לספוג הפסדים עצומים.
"הנזק האישי בבקשה לכל אוהד מכבי חיפה עומד על 1,320 שקל", אומר אלון. "70 שקל עלות כרטיס ששולם ולא ניתנה עבורו כל תמורה. 250 שקל סכום גלובלי של ההוצאות הנלוות לצורך הגעה לאצטדיון - זמן, דלק, בייביסיטר, וכיו"ב. ו-1,000 שקל - עוגמת נפש בגין תחושת ההחמצה האדירה שנגרמה לכל אחד מהאוהדים: הזכות להיות במשחק האליפות של הקבוצה שלך".
לדברי אלון, "מנהלת הליגה היא האחראית לפקח שהקבוצות עומדות בהתחייבויות שלהן. כמו כן, ההתנצלות שלה מלמדת על מעין הכרה באחריות שלה לתאונה שקרתה כאן.

2 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדים של מכבי חיפה (ארכיון)
(צילום: עוז מועלם)
"ודבר אחרון, מנהלת הליגה היתה מודעת לכך שבני סכנין אינה ערוכה לקיום המשחק, וחרף זאת לא הורתה על ביטול המשחק מבעוד מועד".
יש לציין כי במנהלת ידעו שלסכנין אין מספיק מאבטחים. אין כאן איזשהו "פורס מז'ור". היה ידוע שלסכנין יהיה קושי אובייקטיבי לעמוד בהתחייבויות שלה, ולפי אלון, "לא הייתה להם כל אינדיקציה לחשוב אחרת" בעקבות הדיווחים הרבים על הדרמה המתרחשת והביזיון המתקרב.
אז מה, בעצם, מנע מהמנהלת להורות על ביטול המשחק 10 שעות מראש? "למה לחכות שכל האוהדים ישקיעו ויגיעו לאצטדיון כדי להודיע על ביטול המשחק בסמוך לפתיחתו", תוהה עו"ד אלון. "גם אם האחריות רובצת לפתחה של בני סכנין, למנהלת הייתה אפשרות לפעול, לכל הפחות, למזעור הנזק. משלא עשתה כן אין לראות בה אלא כמעוולת נוספת האחראית על חלק מהנזק שנגרם לחברי הקבוצה בתביעה הייצוגית, לכל הפחות".
השורה התחתונה העצובה היא שמכבי חיפה חגגה אמש אליפות ללא אוהדים וללא משחק. סיום עגום לעונה שהיתה עמוסה באירועים מביכים עבור הכדורגל הישראלי והמארגנים שלו. מעונשים פרימיטיביים, דרך שעות רבות ששוחקו ללא קהל שנותר מחוץ למגרשים בגלל תורים בכניסה, ועד קשיים כלכליים וצפויים לחלוטין של חלק מהקבוצות הבכירות.
בכל מסעדה אחרת כבר היו לוקחים אחריות, מתנצלים ונותנים למישהו אחר לנהל אותה. אבל הכדורגל הישראלי לא התברך במנהלים שלוקחים אחריות על משהו. במסעדה הזו תמשיכו לקבל שיערות ארוכות בפולנטה.