סגור

האם זה הזמן להשקיע בלה ליגה?

ההסכם שחתמה בשבוע שעבר ליגת הכדורגל הספרדית עם קרן ההשקעות CVC אולי נראה כ"בוסט", אבל הוא בעייתי מאוד מבחינתה

ביום חמישי האחרון אישרה לה ליגה מכירה של 10% ממנהלת הליגה הספרדית לחברת ההשקעות CVC תמורת 2.688 מיליארד יורו. חלק מהקבוצות הגדולות בספרד - כולל ריאל מדריד וברצלונה - התנגדו להסכם, אבל 32 מתוך 42 החברות בארגון הצביעו בעד "הבוסט" של CVC Capital Partners, שמנהלת הון ונכסים בהיקף של 111 מיליארד דולר.
יש שני דברים חשובים בנוגע לעסקה הזו: ראשית, הרכישה מוגדרת כרכישת אחוזים, אבל רק בגלל שלפי חוקי הפייר פליי הפיננסי של אופ"א הלוואות אינן נחשבות להכנסה (אלא לחוב). לכן הגדירו את ההסכם כ"רכישת אחוזים". 2.7 מיליארד היורו שנכנסו לליגה הספרדית הם הלוואה שהקבוצות יחזירו ב-50 השנים הקרובות. כמו כן, לפי הערכות, קבוצות הליגה הספרדית הפסידו 2 מיליארד יורו לפחות בגלל מגפת הקורונה, כך שהסכום הזה - 2.7 מיליארד יורו - נועד לכסות על הפסדים ולהעניק "בוסט" צנוע יחסית. כלומר, מרבית הסכום היא בעצם חבל הצלה.
בניגוד לספרדים, הליגה האיטלקית דחתה הסכם דומה עם CVC, שכן בגלל הקבוצות לא רצו לשעבד נתח מההכנסות שלהן למשך 50 שנים.
2 צפייה בגלריה
שחקני ריאל מדריד
שחקני ריאל מדריד
שחקני ריאל מדריד. הקבוצה התנגדה להסכם עם CVC
(צילום: איי אף פי)
הליגה הספרדית אישרה ביום חמישי כי תשמר את כל זכויות הניהול הספורטיביות ואת ניהול זכויות השידור שלה, אולם ההכנסות מההסכם הזה "צבועות" בצורה מאוד ברורה.
70% מהסכום שכל מועדון יקבל יצטרכו להיות מופנים ל"השקעות בפיתוח תשתיות וחדשנות טכנולוגית". 15% יוקצו להחתמה והרשמת שחקנים ו-15% למימון מחדש של חוב פיננסי. כל קבוצה תקבל סכום על פי גודלה, תקציב השכר שלה וההכנסות. קבוצות כמו ריאל מדריד וברצלונה היו אמורות לקבל בסביבות 250 מיליון יורו, אך לא יקבלו את הסכומים הללו, מאחר שלא אישרו את העסקה. המועדונים שאישרו את ההלוואה יקבלו סכום מסוים שיסייע להם להתמודד עם חובות הקורונה.
בלה ליגה היה חשוב מאוד להבהיר ש"ההחלטה על ההסכם היתה דמוקרטית", וזאת לאחר שבריאל מדריד האשימו את המנהלת בהסתרת מידע על ההסכם והגישו תלונה על שחיתות נגד נשיא לה ליגה חאבייר טבאס ונגד CVC. לא ברור עדיין מה יקרה - אבל מערכת היחסים בין הליגה לקבוצות הגדולות במצב רע.
לפי ההסכם, CVC תהיה שותפה של לה ליגה ותסייע לליגה "לגדול" ו"להפוך לחברת בידור דיגיטלית גלובלית". CVC גם תסייע לניהול הסכמי זכויות השידור של הליגה. בליגה הגדירו את ההסכם כ"בוסט הגדול ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הספרדי, שבר שיעזור להגדיל את החשיפה והצמיחה של הכדורגל הספרדי".
ומה, בעצם מקבלת CVC מהעסקה? הכנסה שנתית קבועה בתוספת ריבית ובמשך 50 שנה מ-20 קבוצות לה ליגה ו-22 קבוצות הליגה השנייה בספרד. זה חשוב למודל העסקי שלה, מתברר.
בראייה היסטורית, העסקה היא בעצם סוג של תחליף לשיטות הקודמות שהיו נהוגות בספרד - כיסוי חובות באמצעות הלוואות נוחות מבנקים מקומיים, והסכמי מכירת נכסים של המועדון למועצות מקומיות. שתי השיטות הללו כבר לא כל כך חוקיות מבחינת האיחוד האירופי, שאחראי להרבה מהכסף במערכת הפיננסית הספרדית. CVC, מן הסתם, לא הולכת לתת לכדורגל הספרדי תנאים נוחים להחזר ההלוואות, ואולי - כמו אליוט מנג'מנט, שרכשה את מילאן באמצעות הסכם הלוואה לבעלים הקודם, יונג הונג לי, או כמו Oaktree Capital, שיש לה הסכם דומה לזה של מילאן עם סונינג, הבעלים של אינטר - מתכננת CVC כניסה אגרסיבית יותר לתחום הכדורגל כשהוא בשפל כלכלי.
השפל הזה בא לידי ביטוי בכך ש-CVC בעצם גרמה לליגה הספרדית לאבד את הנכס היקר ביותר שלה: ליאו מסי.
2 צפייה בגלריה
ליאו מסי פריז סן ז'רמן
ליאו מסי פריז סן ז'רמן
ליאו מסי מצטרף לפריז סן ז'רמן. ברצלונה הפסידה אותו בלחץ לה ליגה ו-CVC
(צילום: רויטרס)
כשברצלונה הודיעה על כך שליאו מסי לא ימשיך בקבוצה - ביום חמישי, 6 באוגוסט - ההערכה היתה ש-CVC ולה ליגה לחצו עליה לחתום על ההסכם, ואם לא תעשה זאת, לא תקבל אישור מיוחד להחתים את השחקן שמשכורתו גרמה לברצלונה לשלם יותר מ-110% מהכנסותיה לשחקנים (תקרת השכר של לה ליגה היא 70% מההכנסות). מדבריו של חאבייר טבאס ביום חמישי האחרון נראה כי כך היה. "אם ברצלונה היתה מקבלת את הכסף (מ-CVC), ליאו מסי היה נשאר", אמר. "מכרנו את זכויות השידור לחו"ל לארבע העונות הבאות, ואין שום סעיף שמוריד את הסכום אם מסי עוזב. השחקנים חשובים ועוזרים, אבל אינם הכרחיים. שחקנים גדולים ימשיכו להגיע ללה ליגה".
טבאס, שבעצם מאשר כי לה ליגה ויתרה על מסי בשביל הכסף מ-CVC, חייב להפגין אופטימיות, אבל עזיבתו של הארגנטינאי עשויה לסמן דעיכה משמעותית במעמדה ובאיכותה של הליגה הספרדית - דבר שיקשה עליה בעתיד להחתים שחקנים גדולים. ברצלונה, לפי מחקר של Brand Finance, תאבד 77 מיליון יורו בשנה מההכנסות המסחריות שלה - 17 מיליון יורו מימי משחק שלה ו-43 מיליון יורו ממכירת חולצות ומרצ'נדייז. שווי המותג של ברצלונה ירד ב-10% לפחות, כי הרי למסי יש פי 2.5 יותר עוקבים באינסטגרם מאשר לבארסה. יש לו גם פי 6.8 יותר עוקבים מאשר ללה ליגה.
לא ברור כמה הליגה הספרדית בעצמה תאבד, אבל סביר להניח שאם מסי היה נשאר בליגה הספרדית 5 שנים נוספות, רמת העניין בליגה הספרדית היתה גבוהה יותר. וכעת, אחרי שניימאר, כריסטיאנו רונלדו ומסי עזבו בחמש העונות האחרונות, הליגה פשוט כבר לא אטרקטיבית לצופים ולנותני חסות כפי שהיתה בעבר. ולבטח לא לצעירים, העוקבים יותר אחרי אינדיבדואלים ופחות אחרי קבוצות - וזה לבטח יורגש בסבב הבא של הסכמי זכויות שידור והסכמי חסויות.
אפשר גם להניח שכוכבים גדולים ישקלו פעמיים אם לחתום בליגה הספרדית. הם עוד יצטרכו לוותר על הכסף שחייבים להם, כדי לעמוד בתנאי הפייר פליי הפיננסי הספרדי - כפי שאמש ג'רארד פיקה היה צריך לספוג "קיצוץ משמעותי בשכרו" (לפי הודעת ברצלונה), כדי ששחקנים חדשים יוכלו להירשם לסגל המשחק נגד ריאל סוסידאד היום.
לא לסופרליג
ההסכם גם אמור לכבול את כל קבוצות הליגה הספרדית להסכם שבמסגרתו נאסר עליהן לפתוח ליגה מתחרה (כמו הסופרליג). מלבד העובדה שמדובר בסעיף שיכול להתגלות כבעייתי מבחינה משפטית (בתי המשפט בספרד כבר פסקו לטובת מועדוני הסופרליג במאבק המשפטי שלהם נגד אופ"א), יש כאן ניסיון לקבע את המעמד של חברה (מנהלת הליגה) כמונופול אנטי תחרותי - וזה, כאמור, גם בעייתי מאוד מבחינת בתי המשפט האירופיים.
בינתיים, בזמן שמנהלת הליגה בספרד מסוכסכת עם המותגים הגדולים ביותר שלה, הליגה האנגלית מתחמשת בעוד ועוד שחקנים. הקבוצות האנגליות השקיעו הקיץ יותר ממיליארד יורו ברכש, ואילו הליגה הספרדית רכשה שחקנים בפחות מ-200 מיליון יורו. מה שמפחיד יותר מבחינת הליגה הספרדית והליגות האירופיות האחרות, זו העובדה שבשנים האחרונות הרכישות של קבוצות הפרמיירליג חכמות יותר, והכסף מושקע בשחקנים מתאימים וצעירים, שיקחו את המושכות מליאו מסי ומכריסטיאנו רונלדו. כמו כן, הרכישות הגדולות מתפזרות על פני 7-6 ואפילו 8 קבוצות. בשאר הליגות רק 3-2 קבוצות פעילות בשוק העברות השחקנים הגדולים.
הקיץ, למשל, הליגה האנגלית הביאה את אחד הכוכבים הגדולים של הבונדסליגה, ג'יידון סאנצ'ו, ואת הכוכב הגדול של הסריה A, רומלו לוקאקו, ולא נראה שיש מי שיעצור את מסע הרכש של הקבוצות, שממומנות בידי מיליארדרים מרחבי העולם ונהנות מהכנסות אדירות מזכויות שידור, ימי משחק וחסויות.
האם ריאל מדריד תוכל בכלל לרכוש את קיליאן אמבפה? האם בכלל ירצה להגיע אליה? ומה עם ארלינג הולאנד? ומתי ברצלונה - שיש לה חובות של 1.2 מיליארד יורו - תוכל בכלל להיכנס מחדש לשוק השחקנים? למרות ההסכם הגדול של CVC עם לה ליגה, כרגע לא נראה שהשקעה בליגה הספרדית היא הדבר הנכון.