סגור

מה אוהדי הספורט החדשים רוצים?

מחקר של חברת נילסן מראה שינוי באופן צריכת הספורט בקרב הצעירים. כ-40% מהאוהדים מעדיפים לראות ספורט בסטרימינג ולא בשידור טלוויזיוני, בעוד כ-47% מדור ה-Z, שנולדו אחרי שנת 2000, משתמשים במסך שני בזמן הצפייה

השבוע פורסם מחקר של חברת נילסן על אוהדי הספורט העתידיים וחלק מהמגמות מלמדות על שינוי דרמטי באופן צריכת הספורט בקרב צעירים.
לפי נילסן, כ-40% מהאוהדים מעדיפים לראות את הספורט שלהם דרך סטרימינג ולא בשידור טלוויזיוני - עלייה של מאות אחוזים מלפני כמה שנים. זו הסיבה העיקרית לעלייה העצומה בשווי זכויות שידור ב-OTT (שירות המאפשר לצפות בתכני סטרימינג או VOD, שאינם מועברים באמצעות טכנולוגיות השידור המסורתיות). בשנתיים האחרונות עלה שווי זכויות הסטרימינג ושיעורם בהכנסות הכלליות. בחמשת הליגות הגדולות, למשל, חתמו על חוזי סטרימינג שערכם שווה ערך לכ-23% מכל הכנסות זכויות השידור שלהן - עלייה מ-4% לפני שתי עונות.
כמו כן, הדור החדש (דור Z) משתמש יותר במסך שני בזמן צפייה בספורט. כ-47% מבני דור Z קוראים מיילים, משחקים בסלולרי, מדברים בטלפון, משתמשים באפליקציות של מדיה חברתית ועוד בזמן צפייה במשחקים. בקרב האוכלוסייה הכללית שיעור המשתמשים במסך שני עומד על 33%.
1 צפייה בגלריה
ספורט פיקסלוט צפייה
ספורט פיקסלוט צפייה
ספורט פיקסלוט צפייה
(צילום: מיכה לובטון)
תוכן ספורטיבי שאינו בלייב נצרך יותר על ידי הצעירים. מאפריל 2020 ועד אוגוסט 2021 חלה עלייה של 30% בצריכת תוכן ספורטיבי בטיק-טוק, עלייה של 21% בצריכת תוכן ספורטיבי בטוויץ' ועלייה של 6% באינסטגרם. בפייסבוק (8%-) וביוטיוב (4%-) חלה ירידה.
בנילסן בדקו גם את רמת האמון של הצופים בחברות שמפרסמות בספורט, וגילו ש-89% סומכים על המלצות ועצות של חברים וקרובי משפחה, אבל לא פחות מ-81% סומכים על חברות שמעניקות חסות לאירועי ספורט (לשם השוואה, רק 64% סומכים על פרסומות במדיה החברתית ו-71% על משפיענים). חסות לאירוע ספורט עשויה להעלות את את הסיכוי של לקוח לרכוש מחברה בכ-10%. זו אחת מהסיבות שתעשיית המטבעות המבוזרים נכנסה חזק לתעשיית החסויות. מ-2019 חלה עלייה של 1,110% במספר החסויות של תעשיית הקריפטו לגופי ספורט. לשם השוואה, תעשיית הרכב העלתה את מספר ההסכמים ב-81%, תעשיית התעופה ב-28% ותעשיית הביטוח ב-27%. בנילסן מעריכים שההשקעות של תעשיית הקריפטו יגדלו ב-778% עד 2026 - בערך פי 18 יותר מכל הערכה לגידול הספונסרשיפ של תעשייה אחרת. זה מלמד למה בקרב אוהדי הספורט חלה עלייה גדולה בעניין ובמודעות לתעשיית הקריפטו.
החסות הכי טובה לפי האוהדים היא לספורטאים - 26% חושבים שזו הדרך הכי טובה להתחבר אליהם אישית; 24% חושבים שדווקא חסות לקבוצות ומועדונים יעילה יותר. 19% בלבד חושבים שהדרך הטובה ביותר להתחבר אליהם היא דרך חסות לליגות או גופי ספורט.
חסויות לספורט נשים צמחו במאות אחוזים מ-2018. עלייה של 159% בין 2018-2019, עלייה של 27% נוספים בין 2019-2020 ועלייה מאסיבית נוספת של 146% בין 2020-2021. כמו כן, שידורי הליגה האנגלית הבכירה בכדורגל נשים עלו ב-542% ברייטינג בין עונת 2020/21 לעונה הנוכחית.
למרות התחזקות הסטרימינג, הטלוויזיה עדיין תלויה בספורט בשביל להישאר רלוונטית בקרב הצופים הצעירים. למשל, 13% מהצעירים (18-34) צופים בטלוויזיה רק בשביל הספורט, בעוד שרק 7% מהאנשים בני 55+ צופים בטלוויזיה רק בשביל הספורט. כמו כן, לפי נילסן, פרסומות בזמן שידורי ספורט שוות פי 4 מאשר בזמנים רגילים.
הנתונים על הרייטינג מלמדים עד כמה הספורט דומיננטי וחשוב לטלוויזיה המסורתית. באוסטרליה 100% מהתוכניות הכי נצפות בכבלים היו שידורי ספורט, 66% מהתוכניות הכי נצפות בערוצים הפתוחים היו שידורי ספורט. בגרמניה, 100% מהתוכניות הנצפות ביותר בכבלים היו שידורי ספורט ביחס ל-35% משידורי הטלוויזיה בערוצים הפתוחים. בבריטניה, שם כמעט ואין ספורט בערוצים הפתוחים, רק 14% מהתוכניות הכי נצפות היו שידורי ספורט ו-80% מהתוכניות הנצפות ביותר בכבלים היו שידורי ספורט. ובארה"ב, שם נערכים משחקים רבים בערוצים הפתוחים, 98% מהתוכניות הכי נצפות בערוצים הפתוחים היו שידורי ספורט, בכבלים 72%.
המקורות למחקר הם סקרים ומחקרים של נילסן עצמה ב-2021 באוסטרליה, ברזיל, סין, צרפת, גרמניה, הודו, איטליה, יפן, רוסיה, דרום קוריאה, יפן, בריטניה וארה"ב.