סגור

הדאטה עולה על המגרש: חמש תובנות על ספורט וטכנולוגיה

דותן לזר, מנכ"ל חברת הספורט־טק Lsports, שעוסקת באיסוף וניתוח נתונים, מספק תובנות על דאטה ככלי העזר המשמעותי ביותר היום בעולם הספורט

1. בלי דאטה, זה לא מדע, זה דעה
זה לא סוד שהעולם הולך לדאטה, אנחנו רואים את זה בכל תחום, בכל זירה עסקית ובטח בעולמות הספורט. סטטיסטיקות וניתוחים הפכו לחלק אינטגרלי מהמשחק בזמן אמת, התקשורת ניזונה מזה, הספורטאים נמדדים על פי זה והצופה ניזון מזה.


אם בעבר יכולנו לקבל "דעה" כפרשנות, היום אין כזה דבר דעה ללא ביסוס מידע ועדיף שהוא יגיע כמה שיותר בזמן אמת. אם ניגע רגע בשידור הספורט לדוגמה בטניס, שעליו אנחנו מבססים את הדאטה שלנו באמצעות מערכות בינה מלאכותית ולמידה עמוקה הרי שניתן להסיק בזמן אמת ובצורה אוטומטית מידע שיתן הרבה תובנות על התנהגות שחקן, החל מכמה נקודות הוא הרוויח במיקום אחד לעומת מיקום אחר עד רמת גובה הניתור של השחקן וכמה זה משפיע על מהירות הכדור בחבטה. כמות המידע שנאספת עולה משנה לשנה ונותנת אופציות רבות יותר לכל מי שנוגע בצורה כזו או אחרת בספורט.

2 צפייה בגלריה
דותן לזר מנכ"ל ומייסד אלספורט
דותן לזר מנכ"ל ומייסד אלספורט
דותן לזר, מנכ"ל ומייסד Lsports
(צילום: לירן אלבז)
לא רק שזה תורם לשוק ההימורים שנפתח עכשיו בארצות הברית ובכלל בעולם, זה גם תורם לצד המסקר, פרשן כבר לא מביע דעה לפי "ראות עיניו" הוא מבסס אותו בזמן אמת על ידי אלפי נתונים שזורמים אליו כל מה שהוא אומר מבוסס דאטה אמיתית.
2. הספורט שואף ל־100% דיוק
מעטים האנשים שיודעים, שכבר היום בעולמות הספורט־דאטה יש רמת דיוק שמתקרב ל־98%. זה נשמע נתון דמיוני, אבל זו המציאות היום בשוק. המהמרים והצופים מושכים את כל התעשייה קדימה לדיוק מקסימלי של נתונים מבוססי בינה מלאכותית בזמן אמת.
לכן המערכות מתקדמות בקצב מסחרר מידי שנה, לרוב מהר יותר מתחומים אחרים בהם המידע מבוסס בינה מלאכותית. כל המערכות, בתי ההימורים וענפי הספורט השונים מושכים את כל התעשייה קדימה כשהשאיפה היא להגיע לרמת דיוק של 99.5% בזמן אמת. עולם הדאטת-ספורט הולך לכמה שיותר מדויק, עם שאיפה ברורה לכמה שיותר קרוב ל־100%, כאשר אפשר להגיד היום בפה מלא שהדיוק הנדרש הוא למעשה גם בהרחקת מגע אדם שם תמיד אבל תמיד יש מקום לטעויות.
3. גולף בארצות הברית וחוצפה ישראלית
בהסתכלות לאחור על השוק הספורט שמתפוצץ לנו מול העיניים בשנת 2021 אני רק יכול להיזכר בראשית הדרך. כבר בראשית הדרך קבענו שעושים הכל כדי להיפגש באופן פרונטלי עם לקוחות הרי אין לזה תחליף. אחת מהפגישות הראשונות שלנו היו בארצות הברית עם לקוח קוריאני גדול מאוד. אני זוכר אותנו מגיעים מאשקלון לבית עצום והאמת שיותר נכון לקרוא למקום שהקוריאני גר בו אחוזה. בצמוד לאחוזה היה מגרש גולף פרטי לא פחות גדול מהבית. אני דותן מאשקלון, הגיע לטרוף את העולם בארצות הברית יחד עם המשפחה שלי כישראלי, באתי עם החוצפה החיובית שלי ראיתי מחבט מונח וכדור כשהגומה בערך קצת פחות מ-10 מטרים מהכלים. אני זוכר את עצמי בראש אומר "בוא נפגין יכולת" כל זאת למרות שאין לי רקע מיוחד במשחק. מפה לשם, אני מוצא את עצמי פוגע בול על המכה הראשונה ומכניס את הכדור לחור. היום בהסתכלות לאחור אין ספק בכלל שעצם זה שפגעתי (מודה שבפוקס) והכנסתי את הכדור גרם לנו להיפתח וגם לסגור עסקה, תוך כך שהחבטה שלי הפכה להיות הנושא הכי חם אליו חזרנו לאורך כל הלילה.
החוצפה הישראלית שיחקה לטובתי ולמדתי לקחת אותה גם למקומות אחרים. ובחזרה מהירה לשנת 2021 והשוק המתפוצץ בארצות הברית, האחות הגדולה מאמריקה פתחה את שוק ההימורים. על פי התחזיות השוק האמריקאי הולך להגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל תוך פחות מ־5 שנים וזו אכן בשורה לכל תחום הספורט.
בישראל כמו בישראל צריכים להסתכל וללמוד מהאחות הגדולה, דווקא במדינת ההייטק שמקדימה חלקים נרחבים מהעולם בקידמה וחדשנות, כל עולמות הספורט־דאטה וההימורים רחוקים שנות אור מהעולם בחוץ. אנחנו צריכים להתחיל להסתכל וללמוד מזה, איך דאטת ספורט עוזרת לנחש בשכלתניות, תורמת למיסוי המדינה ומשפרת את חווית צריכת הספורט עבור צופה הקצה. לא רחוק היום בו נראה בשידורי הספורט סטטיסטיקות רצות בלייב על המרקע ונותנות לצופה את האופציה לאינגייג'מנט בזמן אמת. לשם העולם הולך, כל הדרך מהחוצפה החיובית באשקלון ועד לבול פגישה בארצות הברית.
4. טיפים OUT - החלטה מושכלת - IN
העולם הולך לפרסונליזציה, בכל תחום יש דרישה הולכת וגוברת למידע אישי, מידע מותאם, מערכת אוטומטית שמשתמש הקצה מעוניין שתכיר אותו ותניב ממנו כמה שיותר. ככל שהמידע שנציע לצופה הספורט הממוצע גדל ויהפוך להיות ממוקד יותר ויותר אישי, כך היקף הפעילות שלו הן כצופה והן כמהמר או משחק (גיימבלר) תגדל בהתאם. אנשים רוצים להיות חלק ובזמן אמת, היום השיטה הרווחת בהימורי ספורט היא שמערכות הן אקטיביות והלקוח הוא פסיבי, הכל מגיע אלייך עד הבית מה שמעלה את רמת המעורבות של הצופה בלמעלה מ־30%, הן מבחינת ביטחון על "ניחוש מושכל", הן מבחינה כספית והן מבחינת הידיעה שקיבלת עד אלייך את המידע הכי מדויק ומהימן באופן אישי שיתן לך את האופציה לחשוב מהראש ולא מהבטן.
חיזוק הביטחון של הצופה טרם ביצוע הימור הינו הכרחי וחייב להיות מבוסס מידע ברמת דיוק מקסימלית, לכן גם כאן נבנות אצלנו וברחבי העולם מערכות תומכות החלטה מושכלת. עוד 5 שנים מהיום כל עולם הטיפים ישתנה לגמרי, על המסכים של הצופים, באתרים השונים ובכל פלטפורמת סטרימינג אפשרית בספורט. מי שחושב שבשנת 2021 הטיפים והסטטיסטיקות הן ברמה גבוהה יגלה שבעוד מספר שנים הצופה יקבל מידע מבוסס החלטה מושכלת של מערכת בינה מלאכותית לומדת שאוספת את המידע מכל רחבי העולם עד לרמת הנעליים של השחקן ואיך זה משפיע על גובה הקפיצה ב־NBA, כמה השחקן קופץ בממוצע ואיך זה ישפיע על המשחק האישי והקבוצתי.

2 צפייה בגלריה
יאניס אדטוקומבו NBA אליפות 4
יאניס אדטוקומבו NBA אליפות 4
יאניס אדטוקומבו, NBA
(AP)

5. אשקלון וציונות, ואיך מובילים חדשנות
זה לא סוד שגם אני וגם משפחתי מחוברים בכל רמ"ח אברינו לאשקלון. כשיצאנו לדרך אי שם באזור 2012, באנו עם חלום גדול, ציונות חדשה ורעיון טוב שכולנו האמנו בו מהרגע הראשון. היום עשור אחרי אנחנו מתבססים כחברה עם מסלול מיוחד על גבול ה"נס", למעלה מ־100 עובדים במרכז אשקלון, והיד עוד נטויה. דיברנו על דאטה לא מעט, אז על פי כל הסטטיסטיקות הכי מתקדמות שיש אנחנו באחוזון הקצה להצלחה, הן מבחינת חברה בדרום, הן מבחינת שוק שלא קיים בארץ לעשות עליו את "הניסוי הראשוני" והן מבחינת זה שאנחנו מתחילת הדרך חברה שלא גייסה הון בחייה.
הכותב הוא מנכ"ל ומייסד־שותף של חברת הספורט־טק Lsports