סגור

פרשנות
עולם הטניס לא יכול להתעלם מפשעי המלחמה של הרוסים באוקראינה

מארגני טורניר ווימבלדון החליטו בשבוע שעבר שטניסאים וטניסאיות רוסים ובלארוסים לא יורשו להשתתף במשחקים הקרובים. זו החלטה "שערורייתית" רק עבור מי שלא מבין איך פוטין ניצל את הספורט ואת הספורטאים שלו כדי לקדם אג'נדה רצחנית

מעשי זוועות שחיילים רוסים מבצעים באוקראינה נחשפים מדי יום. מאות עדויות על אונס שיטתי, רצח חפים מפשע, עינויים ופשעי מלחמה הם רק חלק מהדיווחים על מה שנעשה במדינה. לפי סוכניות ביון, האימה והטרור הם האסטרטגיה של פוטין.
עשרות ספורטאים אוקראינים נהרגו במהלך הלחימה, אלפי ספורטאים אחרים לא יכולים לחזור לביתם, מועדוני כדורגל אוקראינים הפסידו מאות מיליוני יורו לאחר ששחקנים עזבו והרוסים השמידו תשתיות ספורט ואפילו אצטדיון כדורגל (בעיר צ'רניהיב).
בזמן שזה קורה, כמעט כל גופי הספורט החליטו למנוע מספורטאים רוסים להתחרות במסגרת טורנירים ומשחקים.

1 צפייה בגלריה
דניל מדבדב שחקן טניס ווימבלדון
דניל מדבדב שחקן טניס ווימבלדון
דניל מדבדב. שחקן הטניס הרוסי שלא יגיע להתחרות בווימבלדון
(צילום: AP)
אופ"א ופיפ"א זרקו את רוסיה מהכדורגל הבינלאומי; היורוליג העיפה קבוצות רוסיות וספורטאים רוסיים לא יכולים להתחרות בענפים יחידנים. רק במגרש הטניס הרוסים עדיין משחקים - ואפילו אם הם לא מייצגים את רוסיה כיחידנים - הם עדיין מקבלים את הלגיטימציה להיות רוסים במסגרת בינלאומית - מה שנוגד לחלוטין את הסנקציות הרבות והמוצדקות שהופעלו על רוסיה.
מארגני וימבלדון החליטו לשים לזה סוף בשבוע שעבר. המארגנים החליטו שטניסאים וטניסאיות רוסים ובלארוסים לא יורשו להשתתף בטורניר הקרוב. הדבר נעשה בניגוד לדעת ארגוני הטניס (ה-ITF, ה-ATP וה-WTA) שקבעו שתינתן אפשרות לרוסים והבלארוסים להשתתף, אך ורק תחת דגל ניטרלי (אך אסרו על ההשתתפות של נבחרות רוסיה ובלארוס בגביע דייויס ובגביע בילי ג'ין קינג).
"לאור החשיפה הגבוהה של הטורניר בבריטניה ובעולם כולו, מוטלת עלינו האחריות להיות חלק מהמאמצים של הממשלה, התעשייה, הספורט ומוסדות האומנות כדי להגביל את השפעתה הבינלאומית של רוסיה בכל אמצעי שניתן", נמסר ממארגני ווימבלדון. "תחת הנסיבות של אגרסיביות צבאית לא מוצדקת, זה יהיה בלתי מתקבל על הדעת שהמשטר הרוסי יוכל ליהנות מרווח כלשהו על ידי השתתפות של טניסאים רוסים ובלארוסים בטורניר".
יש שיצקצקו שהספורטאים לא אשמים במה שפוטין עושה אבל ספורטאים בעלי שם עולמי כגון השחיין האולימפי ייבגנו רילוב כבר הביעו תמיכה ציבורית בפוטין. ספורטאים רוסים הופיעו עם ה-Z המשוקץ על בגדיהם והיה אף ספורטאי רוסי שהתחרה תחת דגל איטליה ועל הפודיום הצדיע במועל יד.
ולו רק בשל החשש שטניסאי רוסי יקדיש את הניצחון לצבא הרוסי או יגן בפומבי על ה"מבצע באוקראינה" צריך למנוע מספורטאים רוסים להתמודד בתחרויות בינלאומיות. בטורניר ווימלבדון הקרוב, הטניסאי הרוסי הבכיר מדבדב - לא ייקח חלק. אם הטניסאים מוכנים לבקש מעמד פליט ולזנוח את האזרחות הרוסית, אז אפשר לשקול לתת להם להתחרות. כל עוד הם לא עושים את זה, הם חלק ממכונת הפרופגנדה של פוטין.
הספורט העולמי טען במשך שנים "שהספורטאים לא אשמים" ואיפשר לרוסים להתחרות ולממשלתם לנצל אותם כדי לקדם את האג'נדה המסוכנת שלה. במשחקים האולימפיים האחרונים רוסיה לא הורשתה להתחרות בגלל שנים של רמאות ושימוש שיטתי וממשלתי בסמים ממריצים. ואולם, כ-300 ספורטאים רוסים התחרו בטוקיו תחת הדגל של "הוועד האולימפי הרוסי" - במה שהתברר כסנקציה מגוחכת. עונש שאינו עונש על פשעים שכללו מימון רחב של סימום ספורטאים, הסתרת הממצאים, שקרים לעולם, חוסר שיתוף פעולה עם חוקרים ואפילו רצח של חושפי שחיתויות (וגם כאלו שהיו חלק מהשחיתות ורצחו אותם כדי להעלים ראיות).
פוטין הוא דיקטטור רצחני עוד לפני הפלישה לאוקראינה ונהנה מוועד אולימפי בינלאומי שמאפשר לספורטאים רוסים להתחרות ולנצח באולימפיאדה כנציגי המשטר שלו. המדליות לא נחשבו "של רוסיה", אבל משטרו של פוטין השתמש בזכיות (וגם בהפסדים) כפרופגנדה והעצמת הנרטיב של "המערב נגד רוסיה" וש"המערב לא הוגן כלפי הרוסים".
עם תמיכה עממית נרחבת והתפיסה שלא משנה מה יעשה, אף אחד לא באמת יעניש אותו - תחושות שהתחזקו בגלל רשויות הספורט העולמיות, שבמשך שנים שיתפו פעולה עם הממשל הרוסי, ולדימיר פוטין שלח את צבאו לעשות פשעי מלחמה נגד אוקראינים. רק מי שלא מבין את את הקשר הזה, יתנגד להרחקת הטניסאים הרוסים מווימבלדון.