$
עסקי ספורט

החשש הגדול של תעשיית התעופה בברזיל: מונדיאל 2014

לא רק העבודות על האצטדיונים החדשים מתעכבות, גם שיפוצי שדות התעופה טרם החלו. ההערכות הן שהמונדיאל יגדיל את מספר התיירים בשישה מיליון

רויטרס 15:4928.07.10

תעשיית התעופה של ברזיל מתחילה לחשוש שתפוסת שדות התעופה במדינה לא תספיק לקראת מונדיאל 2014 שייערך בברזיל, לנוכח האטה בהרחבות ועלייה בביקוש לנסיעות.

 

אשראי מרווח ועלייה בהכנסות משקי הבית הובילו לצמיחה בתעופה האווירית, והקשו על שדות התעופה במדינה לעמוד בביקוש. בכירים בתעשייה מדגישים כי יש צורך בהרחבות על מנת להתמודד עם התנועה הנוכחית, ומזהירים שהנסיעות בין 12 הערים שיארחו את המשחקים עשויות להיתקל בקשיים במהלך הטורניר.

 

"המונדיאל הוא הזדמנות ייחודית לברזיל להציג עצמה בבמה העולמית, ושדה התעופה מהווה את הרושם הראשון שנותר על התיירים", אומר קונסטנטינו דה אוליבירה ג'וניור, מנכ"ל חברת התעופה השנייה בגודלה בברזיל, גול לינהאס (Gol Linhas Aereas). "בהתחשב ברמות ההיסטוריות של ההשקעות הממשלתיות", הוא הוסיף, "הסיטואציה מדאיגה".

 

במשך שנים, צווארי בקבוק בתשתיות היו אחת הבעיות הגדולות של ברזיל, שחוותה עלייה במכירות של מכוניות ובטיסות שביחד עם התרחבות משמעותית בתעשיית הסחורות, גרמו לעומסים בנמלים, במחלפים ובשדות התעופה.

 

ברזיל כבר עכשיו נמצאת תחת התקפה על כך שהיא מתעכבת בבניית האצטדיונים ותשתיות נוספות לקראת המונדיאל. על פי דו"ח שפרסמה חברת הייעוץ מקינזי בסוף 2009, 7 מתוך 20 שדות התעופה בברזיל נאלצו להתמודד עם צפיפות יתר באזורי הנוסעים והמטוסים שהובילה לעיתים קרובות לעיכובים וביטולי טיסות.

 

חוף הים בריו דה ז'נרו חוף הים בריו דה ז'נרו צילום: בלומברג

 

על פי הדו"ח, התפוסה בשדות התעופה בברזיל עומדת על 126 מיליון נוסעים בשנה, כשהביקוש הנוכחי עומד על 11 מיליון, נתון זה צפוי לעלות ל-146 מיליון עד 2014. במהלך המונדיאל בלבד, מקינזי מעריכה שיתווספו 6 מיליון נוסעים שיעברו בשדות התעופה בברזיל.

 

הבעיות בשדות התעופה נעות ממחסור בחנייה, הן עבור המטוסים והן עבור מכוניות, ועד לצפיפות באזורי ההמתנה של הנוסעים לפני הטיסות.

 

אינפרארו (Infraero), הסוכנות הממשלתית שאחראית לניהול שדות התעופה, לא הגיבה לידיעה.

 

הממשלה צפויה להשקיע 6.5 מיליארד ריאל (3.7 מיליארד דולר) בשדות התעופה עד 2014, כולל כ-5.5 מיליארד ריאל עבור אלו הממוקמים ב-12 הערים המארחות.

 

"נכון, אנחנו מודאגים לגבי ההשקעות הממשלתיות, אבל אנחנו בטוחים שהמימון יושקע במסגרת זמן שתאפשר צמיחה", מסר פדרו ז'אנוט, מנכ"ל חברת התעופה אזול - השלישית בגודלה בברזיל.

 

ההשקעה המתוכננת תצטרך לפצות על שנים של הזנחה. ההשקעות בשדות תעופה עמדו על 42 מיליון ריאל ב-2003, ו-270 מיליון ריאל ב-2007, כך על פי נתוני הממשלה.

 

תנאי הבטיחות בשדות התעופה בברזיל השתפרו מאז 2007, לאחר התרסקות שגרמה למותם של קרוב ל-200 אנשים כשמטוס החליק ממסלול ההמראה בשדה התעופה קונגונהס בסאו פאולו.

 

אולם, על פי הטענות, ההשקעות עדיין לא עומדות בביקוש. תנועת הנוסעים זינקה ב-28% במחצית הראשונה של 2010 בהשוואה לשנה שעברה. "שדה תעופה טוב הוא כזה שבאופן תמידי נמצא בשיפוצים", אומר פאולו קסטלו ברנקו, סגן נשיא חברת TAM, חברת התעופה הגדולה בברזיל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x