סגור
פנאי סדרה הלוטוס הלבן עונה שנייה
הלוטוס הלבן (צילום: באדיבות YES)

חברת yes משיקה חבילת טלוויזיה ואינטרנט משולבת שתתחרה בסלקום, פרטנר ו-HOT

החבילות כוללות שירות yes פלוס או סטינג TV וחיבור סיבים עם ספק ותשתית. המחירים - החל מ-185 שקל לחודש שיעלו בהמשך ל-199 שקל ללקוחות סטינג TV או החל מ-265 לחודש למי שיעדיף את שירות הפרימיום yes פלוס

חברת yes השיקה היום (ד') חבילת דאבל חדשה במסגרתה היא תספק שירותי טלוויזיה ואינטרנט משולבים ותתחרה בסלקום ופרטנר ישירות ובהוט בעקיפין. החבילות של yes כוללות שירות yes פלוס או סטינג TV וחיבור סיבים עם ספק ותשתית. המחירים משתנים בהתאם לשירות שבוחר הלקוח.
בשלב זה החברה הסבירה שהיא תציע מחירים של החל מ-185 שקל לשנה הראשונה שיעלו ל-199 שקל לאחר מכן עבור חיבור של 300 מגה-ביט, וחבילת 1,000 מגה-ביט בעלות של 195 שקל לחודש לשנה ולאחר מכן 205 שקל לחודש למתחברים לסטינג TV. עבור לקוחות שיעדיפו את שירות yes פלוס העלויות יהיו 265 שקל לחודש לשנה הראשונה (299 שקל לחודש לאחר מכן) עבור חבילת 300 מגה-ביט ו-275 שקל לחודש בשנה הראשונה (309 שקל לחודש לאחר מכן) עבור חיבור במהירות 1,000 מגה-ביט. ביס אמנם לא מתייחסים לכך ישירות - אבל ההבדלים במחירי החבילות נובעים מהבידול בין סטינג TV שמתחרה בסלקום TV ופרטנר TV, ו-yes+ שמתחרה ישירות בחבילות של HOT.
לעלויות החודשיות מתווספות עלויות נלוות, 20 שקל לחודש לנתב ודמי התקנה חד פעמיים של 199 שקל לבניינים משותפים ו-399 שקל לבתים פרטיים. במסגרת המנוי החברה מציעה ללקוחות שני ממירי אנדרואיד חינם למנויי יס פלוס וממיר אנדרואיד אחד למנויי סטינג TV, כל ממיר נוסף יעלה 10 שקל בחודש. בחברה אמרו שיתחילו לספק ממירים חדשים שלהם גם תכונת הגדלת טווח קליטת האינטרנט. הנתב החדש של החברה מסוגל לתמוך בחיבור של עד 128 מכשירים במקביל ובחיבור אינטרנט אלחוטי בתקן WiFi 6.
המהלך של yes מגיע לאחר תקופה ארוכה שהחברה ראתה את היקף הנטישה שלה גדל. למעשה עד 2019 נטשו אותה עשרות אלפי מנויים בשנה. החל מ-2020 המגמה התהפכה וכיום לחברה יש כ-575 אלף מנויים בסך הכל לשירותי הטלוויזיה. בחברה מעריכים שהצעות התוכן שלה יספיקו כדי שהלקוחות יחזרו, אבל גם מחירי הכניסה שנמוכים במעט מאלה של שתי המתחרות העיקריות, פרטנר וסלקום אבל רק בשנה הראשונה.
yes קיבלה אישור רגולטורי ביוני שעבר לספק שירותי אינטרנט בנוסף לשירותי הטלוויזיה שלה. תנאי המגבלות על חברות קבוצת בזק מנעו מהחברות מלהציע שירותים שהן לא יכולות לספק בעצמן. כלומר פלאפון לא יכלה להציע טלוויזיה בנוסף למנוי סלולר ובזק לא יכלה לספק חיבור אינטרנט משולב עם שירותי פלאפון או yes למשל. אבל כעת האישור מאפשר ל-yes להפוך לספקית תקשורת אינטרנט בעצמה - כלומר היא הופכת ל-ISP מלא כמו המתחרות השונות. את תשתית האינטרנט תספק בזק ואת הציוד מספקת גילת תקשורת, כך לפי מנכ''ל החברה אילן סיגל. עבור לקוחות שלהם אין עדיין חיבור סיבים, yes יכולה לספק חיבור דרך תשתית בזק מסורתית. בחברה לא ציינו אם ישנה כוונה להוסיף חבילות משותפות לספקיות תשתית אחרות. מעניין לציין שבעבר הציעה בזק בינלאומי גם מנויים ל-סטינג TV בעת השקת השירות לפני כ-5 שנים, אך הפעם היא פועלת באופן עצמאי לחלוטין כספקית.
סיגל ציין שכל שירותי החיבור, התמיכה והתפעול מתבצעים ישירות על ידי yes ללא התערבות של בזק או בזק בינלאומי. גם ההתקנה מתבצעת על ידי טכנאי החברה עם זאת במקרים נקודתיים החברה מפעילה צוותים טכניים של בזק לסלילת קווי סיבים במקומות בהם היא נתקלת בבעיות. בחברה גם חשפו כי למשתמשי האפליקציה תהיה אפשרות לגשת לתכני שירותי הסטרימינג החיצוניים, נטפליקס, דיסני פלוס ודיסקברי פלוס, ישירות מתוך הממשק הפנימי. עם זאת מכיוון שהזרמת התכנים ב-yes מוגבלת למעט בערוצים ייעודיים לאיכות FHD בלבד, מנויי 4K של נטפליקס למשל ייאלצו להמשיך ולהשתמש באפליקציה החיצונית כדי לקבל את האיכות עליה הם משלמים.
המהלך של yes עשוי לדרבן גם את הוט וגם את סלקום ופרטנר לשפר את הצעותיהן ללקוחות. אמנם המחירים שלהן זולים במעט בחלק מהמקרים - אך הגידול שלהן במספר המנויים בשנה האחרונה נעצר ובמקרה של פרטנר אף ירד, כך לפי נתונים שפורסמו בכלכליסט לאחרונה (https://www.calcalist.co.il/shopping/article/hkst6kepo). הבעיה היחידה של yes היא חוסר היכולת שלה להוסיף גם מנוי סלולרי או טלפון קווי, זאת בניגוד למתחרות שממנפות את שירותי הסלולר והטלפוניה שלהן במסגרת חבילות טריפל וקוואטרו. מיס הוסבר שבחברה לא ראו ביקוש להוספה של שירותי טלפון וסלולר למרות שהחברה יכולה עקרונית להציע חבילות כאלה.
הבעיה העיקרית כיום עבור חברות התקשורת היא אינפלציית שירותי התוכן שזמינות כיום ללקוח הישראלי. כך למשל כדי לצפות בערוצים הציבוריים - כאן 11, קשת ורשת - ניתן להתקין בקלות את האפליקציות הייעודיות שלהן שזמינות בכל הפלטפורמות החל מאנדרואיד ואפל ועד טלוויזיות חכמות בחינם. נטפליקס, דיסני או אמזון פריים וידאו גם הם זמינים ללא צורך בהתחברות לספק חיצוני ובמחירים של החל מ-40 שקל לחודש לשירות בממוצע (פריים וידאו דורש מנוי פריים של אמזון בעלות של כ-140 דולר בשנה). בהתחשב בכך שבכ-86% מבתי האב בישראל יש לפחות טלוויזיה חכמה אחת ושעלותו של סטרימר מבוסס אנדרואיד עולה בין 40 ל-60 דולר ברכישה חד פעמית בחו''ל או כ-200 שקל בממוצע בישראל, עבור מי שמעוניין להסתפק בחיבור אינטרנט ובשימוש באפליקציות העלות תהיה נמוכה בכמה עשרות שקלים ממנויי חברות התקשורת.
בארה"ב יש כבר כינוי לאותם לקוחות שמעדיפים להתנתק מחברות הטלוויזיה - Cord Cutters - כלומר חותכי הכבלים. בישראל כפי הנראה זו עדיין אינה מגמה נרחבת - עם כי על פי הערכות ישנם עדיין כ-400 אלף בתי אב ללא מנוי לחברת טלוויזיה כזו או אחרת. המעבר לצריכת תכני מדיה דרך מסכים שאינם טלוויזיה גם היא מתרחבת וכיום לפי נתוני yes מדובר על כ-10 מכשירים בממוצע בכל בית, כך שהמאבק על כל צופה כנראה ידרוש עוד מהלכים מצד חברות התקשורת המסורתיות ויקשה עליהן לשמר את הדור הצעיר יותר שמפתח הרגלי צפייה שונים ממה שהמודל העסקי של החברות לוקח בחשבון.