סגור
אסדת מאגר גז כריש של אנרג'יאן
אסדת מאגר גז כריש של אנרג'יאן (צילום: AFP)

מהחגיגות על הפקת הגז ועד לאיום של חיזבאללה: כשאסדת כריש הופכת למטרה

בזכות היכולת להגיב ולשנות תוכניות מהר, לתקשר בין הגורמים בארץ ובחו"ל בגמישות ובפתיחות, לנהל סיכונים ולקבל החלטות בזמן אמת, אנו באנרג'יאן יכולים להסתכל על התוצאה הסופית בסיפוק ולראות שניהלנו זירה ציבורית מורכבת באופן התומך בהשגת המטרות העסקיות של החברה

היה מי שחשב ש-2022 תהיה השנה בה העולם ינשום קצת לרווחה. הרי שיאה של מגפת הקורונה והסגרים מאחורינו, העסקים והשווקים חוזרים לפעילות סדירה, ולכל הפחות נזכה לתכנן קצת קדימה, ברמה העסקית והשיווקית. אלא שאז באה המציאות, שחשבה קצת אחרת.
אירופה נזכרה לפתע בטעמה הישן והמר של המלחמה, השווקים הגלובליים נזכרו איך נראית תקופה תזזיתית וסוערת, החברה הישראלית נזכרה (שוב) איך נראים חילופי שלטון וכולנו נזכרנו (כאילו מישהו בכלל הספיק לשכוח) עד כמה תוכניות הן דבר נחמד, אך מוטב שלא נתאהב בהן יותר מדי.
ובעולמנו, עבור כל העוסקים בפרוייקט כריש, היה ברור כבר מראשית 2022 שלפנינו שנה של עשייה מרוכזת, מאומצת וקדחתנית, במטרה להגיע לתחילת הפקת הגז הטבעי מהמאגר.
כשהתחלנו את השנה, אני זוכרת שעוד נדרשתי להתמודד, בתפקידי כאחראית על הממשקים הציבוריים והתקשורתיים של אנרג'יאן, עם שאלות על עצם המשך נחיצותו של הגז הטבעי, והאם בכלל יש מקום וצורך להמשיך לפתח את מקורות הגז של ישראל. היו אלו צרותיהם של אחרים שעזרו לכולם לקבל תשובה ברורה וניצחת לשאלות הללו.
מדינות אירופה סובלות בשנה האחרונה ממשבר אנרגיה חריג בהיקפו. אם לא די בכך שמאגרי הגז הטבעי הגיעו לשפל היסטורי, הרי שמלחמת רוסיה באוקראינה טרפה את הקלפים ויצרה משבר אנרגיה אותו מרגישים תושבי אירופה על בשרם. לאור התלות הגבוהה בגז הרוסי, ממשלות של מדינות מובילות באירופה נדרשות למצוא פתרונות יקרים במיוחד שיאפשרו לתושבי המדינות הללו לעבור את החורף בשלום.
1 צפייה בגלריה
אליענה פישלר ראש מערך תקשורת וקיימות ב חברת אנרג'יאן
אליענה פישלר ראש מערך תקשורת וקיימות ב חברת אנרג'יאן
אליענה פישלר ראש מערך תקשורת וקיימות בחברת אנרג'יאן
ובאותה העת, עבורנו באנרג'יאן, 2022 הייתה שנת מפנה מבחינות רבות. בעוד מדינת ישראל נהנית מיציבות אנרגטית, כזו שבמדינות רבות יכולים רק לחלום עליה, הייתה זו גם השנה שבה הבשילה העת להגשמת הציפיות, והאסדה הצפה (FPSO) של אנרג'יאן השלימה סוף סוף את מסעה לישראל והחלה בהפקה המיוחלת משדה הגז הטבעי כריש, זאת לצד גילויי גז חדשים המייצרים אופק נוסף של פעילות משמעותית.
אלא שכמו רבים וטובים בעולם כולו, גם אנחנו חווינו ביתר את משמעותה של מציאות דינמית ובלתי צפויה. בעודנו מתכננים ברמה העסקית, התפעולית והשיווקית את כל האופרציה המורכבת סביב הגעת האסדה, את אינספור ההיבטים הלוגיסטיים והתקשורתיים, ואת נקודת הציון החגיגית שבהפקת גז ראשון, פתח ארגון חיזבאללה במהלך של איום על האסדה ועל המאגר.
לפתע מצאנו את עצמנו מככבים בכותרות מדי יום, ובתוך כך, מעבר למאורע המכונן ברמה העסקית, עסקנו בניהול זירה ציבורית מורכבת (ומרתקת) במיוחד: כזו הכוללת משקיעים, לקוחות ושותפים מצד אחד, גורמי ממשל ורגולציה מצד שני, וכמובן השדה התקשורתי והציבורי מן הצד השלישי. בזירה המורכבת הזו טמונים פערי תרבות ומנטליות, בתור חברה גלובלית שזרועותיה פרוסות ברחבי אירופה ואגן הים התיכון, ומשקיעיה נמצאים בכל רחבי העולם. מה שעבורנו כישראלים הוא עניין מוכר, עבור חלקם מהווה סיפור יוצא דופן ולא ברור כלל.
היכולת להתנהל בהצלחה בתוך המערכת המורכבת הזו נובעת משילובם של שלושה גורמים: הכוח של חברה שהיא אמנם גלובלית, אך קטנה יחסית ומתנהלת בגמישות ניהולית ותוך קבלת החלטות מהירה ויעילה, שיתוף פעולה מצוין של החברה עם גורמי הממשלה, והתנהלות תקשורתית נכונה בזמן אמת, תוך שקיפות מלאה מול כלל בעלי העניין הנוגעים בדבר.
בסוף, שבה ומתחדדת התובנה עד כמה קריטי הוא מרכיב האמון. במיוחד בחברה ציבורית ובמיוחד בסביבה מורכבת כמו האזור בו אנו חיים, היכולת של הנהלת החברה לנהל שיח אחראי מול הממשל, ולתקשר מידע מהימן ומרגיע למשקיעים ולבעלי העניין – הם אלו שיצרו את האמון, הסבלנות והתמיכה עד לרגע המיוחל של תחילת ההפקה.
בזירת ניהול המוניטין והתקשורת שתחתיי, נדרשה גם יכולת קבלת החלטות ושינויים אינסוף בזמן אמת, לעתים ברמה שעתית. לאלו מצטרפים גם לא מעט סבלנות, דחיית סיפוקים מידיים ואחריות רבה. כמי שחיים בעולם בו כל אתגר הוא הזדמנות, והתפיסה הרווחת היא ש"כל חשיפה היא טובה" – הקפדנו מאוד להתנהל בשיקול דעת ובזהירות רבה, ולדחות (תוך התמודדות עם לחץ רב) אינספור פניות, בקשות ותחינות לפרסומים הקשורים באסדה ובפעילותה. התנהלות כזו דורשת גם יכולת לשאת לא מעט דיווחים מבוססי שמועות ותדרוכים, חלקם אינם מדויקים, אך להמשיך להיות מחויבים ולפעול באחריות רבה לתהליך ולתוצאה המעשית הכל-כך חשובה - תחילת הפקת הגז ממאגר כריש.
לדעתי, בזכות כל אלו, ובזכות היכולת להגיב ולשנות תוכניות תוך זמן קצר, לתקשר בין הגורמים בארץ ובחו"ל בגמישות ובפתיחות, לנהל סיכונים ולקבל החלטות בזמן אמת, אנו יכולים להסתכל על התוצאה הסופית בסיפוק ולראות שניהלנו זירה ציבורית מורכבת באופן התומך בהשגת המטרות העסקיות של החברה.
בסיומה של שנה זו, כבר ברור לכל עד כמה ביטחון אנרגטי הוא תנאי הכרחי לפעילת התקינה של הכלכלה, ולחוסנה הגאו-הפוליטי של מדינה. זו זכות גדולה מאוד להיות חלק מחברה שהיא שחקנית מפתח בהבטחת עתידה האנרגטי והכלכלי של ישראל, ולאחר שנה כזו - אני כבר סקרנית מאוד לראות מה טומנת בחובה שנת 2023.
אליענה פישלר היא ראש מערך תקשורת וקיימות בחברת אנרג'יאן