סגור
קניות סופר קרפור רעננה 9.5.23
סניף קרפור ברעננה. העלתה את מחירי המותג הפרטי ב-7% (צילום: JACK GUEZ / AFP)

ניתוח
היחלשות השקל מאיימת לייצר גל חדש של עליות מחירים בשוק המזון

יבואני המזון ומוצרי הצריכה, שקונים את המוצרים מהספקים בחו"ל, מתמודדים בשבועות האחרונים עם עלייה מתמשכת של הדולר והיורו. חולשת השקל עלולה לייקר את המזון הטרי המיובא לישראל, כשיתר המוצרים עשויים להתייקר פעם נוספת אחרי החגים. ההערכות הן שבשלב זה תבוא העלאת המחירים לידי ביטוי בצמצום מבצעי החגים

התחזקות הדולר, שחצה אתמול רף ה־3.8 שקלים במהלך המסחר, מבשרת על גל נוסף של עליות מחירים. יבואני המזון ומוצרי הצריכה שקונים את המוצרים מהספקים בחו"ל, מתמודדים בשבועות האחרונים עם עלייה מתמשכת של הדולר והיורו, ומעריכים כי אם המגמה לא תתהפך, יאלצו להעלות מחירים פעם נוספת השנה.
ההערכות הן שבשלב זה תבוא העלאת המחירים לידי ביטוי בצמצום עומקם של מבצעי החג, שיוצעו לקראת ראש השנה ואם לא תהיה היחלשות משמעותית בשער הדולר, אחרי החגים יעלו היבואנים את המחירים לצרכן.
"הספקים ניסו לצמצם את המבצעים לחג והיה צורך להיאבק בכך, כדי שהפגיעה בצרכן לא תהיה משמעותית". מסר קמעונאי ל"כלכליסט". לדבריו, "אני לא זוכר מתי נדרשתי להיאבק כל כך בספקים על המבצעים לחג".
צמצום המבצעים לחג נרשם למרות שהספקים העלו מחירים בשיעור חד במחצית הראשונה של השנה. "כשבנינו בנובמבר 2022 את התקציב השנתי, עמד שער היורו על 3.5 שקלים, אז גם כשלקחנו טווח ביטחון והתייחסנו אליו כאל 3.65 שקלים ליורו, לא יכולנו לשער שנגיע לשער הנוכחי, של 4.12 שקלים ליורו. מדובר בעלייה של כ־18% בשער המטבע, שיש לה השפעה דרמטית על הפעילות שלנו", מסר יבואן מקומי. לדבריו, בהעלאות המחירים האחרונות שנרשמו בחודש מאי, כבר עלה שער היורו ל־4 שקלים, כך שיבואנים שהעלו מחירים כבר לקחו בחשבון גם את ההשפעה השלילית של שערי המטבע. לכן אין צפי לגל התייקרויות מיידי, למעט בסחורות טריות כמו דגים ובשר מיובאים מחו״ל, ושמחירם משתנה בתדירות גבוהה.
"אנחנו נושכים שפתיים, כי מבינים שכרגע, כשאנחנו שבועות ספורים לפני החגים, לא ניתן להעלות מחירים, אבל את התוצאות של ההתאפקות שנכפית עלינו, נראה בהרעה בתוצאות הרבעון השלישי שיתפרסמו בנובמבר. התיקון, באמצעות העלאות מחירים, יבוא לידי ביטוי רק ברבעון הרביעי ובתחילת השנה הבאה", העריך יבואן אחר.
לדברי אחד היבואנים, הקושי נוגע לכך שהתחזקות הדולר לא עוצרת. "אם היה פיחות נקודתי, אז היינו עוצרים, מתקנים מחירים והשוק יכול היה לסבול את זה. מה שהשוק לא יכול לסבול זה תיקון מחירים אחת לחודש ואת זה אף אחד לא יתן לעשות". לדבריו, התחזקות הדולר יצרה בעיה לספקים שאין להם גב כלכלי חזק: "ספקים שלא יוכלו לספוג את ההתייקרות ומצד שני לא יוכלו להעלות מחירים, עומדים בסכנת קריסה". היבואנים חוששים להעלות מחירים לנוכח הירידה במכירות שנרשמה בעקבות גל ההתייקרויות האחרון.
לפי נתוני סטורנקסט לסיכום שבעה החודשים הראשונים השנה, שנחשפו ב"כלכליסט", מדד המחירים שעורכת החברה עלה בקטגוריית המזון ב־6.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והמכירות עלו ב־6.3% בלבד, ל־23.1 מיליארד שקל, מה שמשקף ירידה ריאלית של 0.1%, לפני ההשפעה של הגידול הטבעי באוכלוסיה.
מי שעוד סובלות מהתחזקות הדולר והיורו הן הקמעונאיות הגדולות המחזיקות מותג פרטי, שחלקו מיובא. מדובר על שופרסל, רמי לוי ויינות ביתן שמצויה בעיצומה של הסבת הרשת למותג הצרפתי קרפור. למרות שהתחייבה בעת השקת הרשת במאי כי המחירים אינם "מחירי השקה", העלתה החברה בתחילת החודש את מחירי חלק ממוצרי המותג הצרפתי. על פי נתוני פרייסז, העלתה הרשת את מחירי 243 מתוך 316 מוצרים שנבדקו בסניפי הרשת העירונית קרפור סיטי, בשיעור ממוצע של 7%. כך לדוגמה מחירי קפסולות הקפה וחליטות התה עלו ב־14.5% ל־7.9 שקל. מחירי הקונפיטורות עלו ב־42% ל־8.5 שקלים, תבלינים ופסטה של קרפור עלו ב־28%–34%, והשוקולד של קרפור עלה ב־10%–40%. מקרפור נמסר כי "המחירים המוצגים בכתבה מייצגים את סיום המבצע, לאחריו חזרו למחיר המקורי, שגבוה בשקל אחד בלבד".
צעד זה של קרפור מראה שגם הפתרונות של שר הכלכלה ניר ברקת לעידוד יבוא על חשבון יצור מקומי, באמצעות הסרת חסמי יבוא, תחת הסלוגן "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", כמו גם הפתרון של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לטיפול במחסור בחלב באמצעות יבוא בפטור ממכס, הופכים פחות אטרקטיביים, ככל שהשקל נחלש.