סגור
נעם וימן
נעם וימן. דיפלומט מסבירה כי בשונה מהיו"ר מנדל, וימן יכהן כיו"ר פעיל ( צילום: דנה קופל)

התוכנית למנות את נעם וימן ליו"ר דיפלומט נתקלת בקיר המוסדיים

יבואנית המזון דחתה בעשרה ימים את אסיפת בעלי המניות שבה אמורים להצביע על מינוי נעם וימן ליו"ר. החברה רוצה להמשיך להעניק לו את תנאי התגמול שהוא מקבל כמנכ"ל, אך מתקשה לשכנע את בעלי המניות. כיום היו"ר לא מקבל שכר

התוכנית למנות את נעם וימן ליו"ר דיפלומט בתנאי השכר שהוא נהנה מהם היום נתקלת בקשיים. כחודש לאחר שזימנה אסיפת בעלי מניות ל־7 בינואר לאשר את מינוי וימן, מנכ"ל ומבעלי השליטה (13.05%) בחברה, ליו"ר – החליטה דיפלומט לדחות את מועד האסיפה בעשרה ימים, ל־17 בינואר. הדחייה הוסברה ברצון למצות את הדיונים עם בעלי המניות, ולתת להם שהות לבחון את הנושאים שעל סדר היום. דיפלומט מעוניינת לאשר את מינוי וימן ליו"ר, ולהמשיך להעניק לו את תנאי השכר שהוא מקבל כמנכ"ל, ואשר הסתכמו ב־2022 ב־4.1 מיליון שקל בשנה. זאת בעוד היו"ר המכהן ג'פרי מנדל, המחזיק 24.1%, אינו מקבל שכר, למעט גמול דירקטורים. דיפלומט ניסתה להסביר שבשונה ממנדל, וימן יכהן כיו"ר פעיל, וזה מצדיק את השארת התגמול כפי שהוא, אך היא התקשתה לשכנע את בעלי המניות, ובהם קופות הגמל של כלל. דיפלומט מקווה להגיע להבנות עד למועד האסיפה.
הכוונה המקורית של דיפלומט, הנשלטת על ידי משפחות וימן ומנדל (73.4%), היתה שבתום כהונה של 33 שנה כמנכ"ל וימן ימונה ליו"ר החברה ויחליף את מנדל, בעל המניות הגדול בחברה. במקביל המשנה של וימן, ירון בלום, אמור להתמנות למנכ"ל הבא של החברה.
דיפלומט אמנם ציינה כי המהלך למינוי וימן כיו"ר ובלום כמנכ"ל יבוצע ללא שינוי בתגמול של שניהם, אלא שהתגמול של וימן ניתן לו על תפקידו כמנכ"ל, בזמן שיו"ר לא זכה לתגמול. זאת ועוד, במהלך 2023 עודכן התגמול של בלום, כך שעלות שכרו הצפויה לאחר המינוי למנכ"ל תעמוד על 2.54 מיליון שקל. זאת לעומת 2.03 מיליון שקל ב־2022.
עם הנפקת החברה ב־2021 אישרו הדירקטוריון והאסיפה הכללית של בעלי המניות החזר הוצאות לדירקטורים הנמנים עם בעלי השליטה בחברה והם תושבי חוץ, כלומר מנדל, סטפני קלודין מנדל ואנדרו ריצ'רד מנדל. לכל אחד מהם אושרו הוצאות של עד 60 אלף דולר בשנה עבור טיסות לישראל לישיבות דירקטוריון החברה והוצאות לינה ושהייה.
כמו כן אישרו הדירקטוריון והאסיפה הכללית גמול דירקטורים לכל דירקטור בגובה הגמול לו יהיו זכאים הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים. זאת לתקופה של חמש שנים ממועד ההנפקה. עד תום 2022 שילמה החברה גמול שנתי וגמול השתתפות לישיבה לדירקטורים המכהנים בחברה, כולל לדירקטורים הנמנים עם בעלי השליטה או מי מטעמם, בגובה של 1.6 מיליון שקל.
עלות שכרו של וימן ב־2022 עמדה על 4.1 מיליון שקל, כש־1.8 מיליון שקל מהסכום רשומים כמענק. עלות השכר היתה אמורה להישאר ללא שינוי, אלא שרק לפני כשנתיים וחצי (פברואר 2021) קיבל וימן מענק הנפקה בגובה 11.5 מיליון שקל, ובאותו חודש חתם על הסכם העסקה חדש כמנכ"ל למשך חמש שנים.
לצד השינוי המרכזי הנוגע לראשי החברה, מבקשת כעת דיפלומט שאסיפת בעלי המניות תאשר גם את עדכון הסכם ההעסקה של אורן וימן, בנו של נעם, המכהן כמנכ"ל חטיבת הצמיחה. לפי העדכון, היקף משרתו ירד מ־70%, במקום משרה מלאה. זאת במקביל להפחתת הרכיב הקבוע בשכרו והמענק השנתי בהתאם להיקף המשרה. ב־2022 עלות שכרו עמדה על 1.48 מיליון שקל.
דיפלומט מעסיקה גם את רעייתו של נעם וימן, חתנו ואחיינו בתפקידי ניהול שונים, ועלות שכרם הסתכמה ב־2022 בכ־3.5 מיליון שקל. נוגה וימן, רעייתו, מכהנת כמנהלת תקשורת שיווקית ב־80% משרה, וב־2022 עמד התגמול השנתי שלה על 459 אלף שקל. החתן רביב איסרוביץ מכהן כמנהל פרויקט המרלו"ג, ושכרו הסתכם ב־757 אלף שקל. האחיין נתן גרשוני משמש כסמנכ"ל מיזוגים ורכישות בהיקף 85% משרה ושכרו עמד על 891 אלף שקל. בנוסף לכך זכאים השלושה למענק שנתי בגובה 0.2% מהרווח הכולל של החברה לפני מס וכן לרכב צמוד ולטלפון סלולרי ללא גילום מס.
את הרבעון השלישי של 2023 סיימה דיפלומט עם ירידה של כ־19% ברווח הנקי שהסתכם ב־21.5 מיליון שקל. מכירותיה בישראל צמחו ב־9.2% לסכום של כ־494 מיליון שקל, אך הרווחיות התפעולית נשחקה ל־3.6%. הפגיעה בשורה התחתונה נגרמה מזינוק בהוצאות המימון בשל העלייה בשיעור הריבית והלוואות לזמן קצר שנטלה החברה, וכן מהפרשי שער.