סגור
טונה סטארקיסט קפה ג׳ייקובס עוגיות לוטוסטונה סטארקיסט קפה ג׳ייקובס עוגיות לוטוס דיפלומט
מותגי מזון שמייבאת דיפלומט (צילומים: מירב קריסטל, שאטרסטוק)

דיפלומט מעריכה שתייקר את מוצריה ב-2024: "עושים מאמץ להימנע מכך בזמן המלחמה"

יבואנית המזון סיימה את הרבעון השלישי עם צמיחה של 13.9% במכירות אך הרווח הנקי ירד ב-19.1% ל-21.5 מיליון שקל; עליית המחירים שתוכננה לאוקטובר נדחתה בעקבות המלחמה, אך בחברה מעריכים שאם לא יעלו את המחירים, תהיה לכך השפעה מהותית על התוצאות הכספיות

העלאת מחירים מצד ספקיה בחו"ל, במקביל להיחלשות השקל ועליית הריבית הכבידו על דיפלומט ברבעון השלישי של 2023. יבואנית המזון בניהולו של נעם וימן סיכמה את הרבעון עם עלייה במכירות, לצד שחיקת הרווחיות התפעולית וירידה של 19.1% ברווח הנקי ל-21.5 מיליון שקל.
דיפלומט מייבאת מזון ומוצרי צריכה שונים, בין היתר של המותגים קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס, עוגיות אוריאו, דגני הבוקר קלוגס, אבקות כביסה אריאל וטייד, מוצרי הגיינה נשית של אולוויז, נוזל כלים פרי, מברשות שיניים חשמליות ומוצרי ג'ילט.
מכירות דיפלומט צמחו ברבעון ב-13.9% ל-863.7 מיליון שקל. בנטרול הפרשי תרגום חיוביים בגובה של 24 מיליון שקל, הייתה מציגה החברה עלייה של 82 מיליון שקל, הודות לצמיחה אורגנית בגובה 47 מיליון שקל ומאיחוד לראשונה של פעילות חברות שרכשה בישראל, שתרם כ-35 מיליון שקל.
בחודש ספטמבר האחרון הודיעה דיפלומט על העלאת מחירים של חלק ניכר ממוצריה, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף מיד אחרי חג הסוכות, אך בעקבות מלחמת חרבות ברזל הקפיאה החברה את תוכנית העלאת המחירים.
דיפלומט ציינה בדוחותיה כי במהלך הרבעון השלישי התמודדה עם עליות מחירי המוצרים אותם היא מייבאת. ובשל החלטתה לדחות את העלאות המחירים לצרכן ברבעון הרביעי בעקבות המלחמה שפרצה בישראל, רווחיותה הגולמית של החברה על חלק ממוצריה נשחקה. שחיקה זו קוזזה בזכות רכישות חברות חדשות בתחום פעילתה.
בדיפלומט מסרו עוד כי למיטב ידיעתה של החברה חלק מספקיה מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים במהלך 2024. בחברה אמרו כי בעקבות כך ולנוכח היחלשות השקל אל מול היורו והדולר, דיפלומט צופה שתיאלץ להעביר התייקרויות אלה ללקוחותיה, כדי שלא תהיה לכך השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות.
גורמים בחברה אמרו לכלכליסט לאחר פרסום הדוח: "עשינו ונעשה כל מאמץ להימנע מעליית מחירים בזמן המלחמה".
מכירותיה של דיפלומט בישראל צמחו ברבעון ב-9.2% ל- 494.4 מיליון שקל, אך הרווחיות התפעולית בישראל נשחקה ל-3.6%, לעומת 4.7% ברבעון המקביל אשתקד. זאת בשל שחיקה ברווח הגולמי של חלק ממוצרי החברה וכן מעלייה בהוצאות התפעול השוטפות כתוצאה מהתייקרויות.
העלייה במכירות הקבוצה, הפועלת גם בדרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין, חלחלה לשורת הרווח הגולמי שצמח בשיעור דומה לזה של המכירות והסתכם ב-187.2 מיליון שקל, כך שהרווחיות הגולמית נותרה על 217% מהמכירות, כפי שהיה ברבעון המקביל אשתקד.
עלייה בהוצאות השכר והפרסום ועלייה בהוצאות האחסנה שנבעה מהגדלת מלאים בטרם העלאת מחירים על ידי הספקים בחו"ל, הובילו לזינוק של 23.3% בהוצאות מכירה ושיווק, שהסתכמו ב-107.3 מיליון שקל.
כך, עלה שיעור הוצאות המכירה והשיווק ל- 12.4% מהמכירות, לעומת 11.4% ברבעון המקביל אשתקד.
הזינוק בהוצאות המכירה והשיווק, לא אפשר לעלייה במכירות לבוא לידי ביטוי ברווח התפעולי, שנותר בגובה 36.1 מיליון שקל, כמו ברבעון המקביל אשתקד.
מה שפגע ברווח הנקי היה זינוק חד של פי שניים וחצי בהוצאות המימון שהסתכמו ב-12.6 מיליון שקל, לעומת 4.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
הזינוק בהוצאות המימון נגרם בעיקר מעלייה בהוצאות ריבית בגובה 4.2 מיליון שקל - הן בשל העלייה בשיעורי הריבית והן בשל עלייה בהלוואות לזמן קצר שנטלה החברה - וכן מהפרשי שער בגובה של 2.9 מיליון שקל.