סגור
עסקים סגורים בתל אביב, בשבוע שעבר
עסקים סגורים בתל אביב, בשבוע שעבר (שאול גולן)

מאזעקה להצלחה: התמודדות עסקית בזמן מלחמה

מעבר לנזקים לרכוש או הפסקת הפעילות, המלחמה גורמת לעסקים להתאים את עצמם למצב כלכלי מורכב ושוק בלתי יציב. הצורך להבטיח את ביטחון העובדים, הקשיים בהבאת סחורות ושירותים, והבעיות בתקשורת עם לקוחות וספקים, הם רק חלק מהאתגרים בזמן מלחמה

חיים במצב של חירום בזמן מלחמה הם חוויה דרמטית השונה באופן מוחלט מהשגרה הרגילה. במצב כזה האי-ודאות היא הגורם המרכזי: לא ניתן לדעת מתי תתקבל התרעה, אילו אזורים יהיו בסכנה או מהם ההשלכות המיידיות לחיי היום-יום. כצוער בבה״ד 1 אי שם ב-2006 טרום מלחמת לבנון השנייה למדתי משפט של התיאורטיקן הצבאי הפרוסי קרל פון-קלאוזביץ (1780–1831), שאמר: "שדה הקרב הוא ממלכת אי הוודאות, המקריות והאקריות".
השגרה הרגילה, שבה האדם מכיר את הקצב והתיאום של ימיו, מתהפכת לכאוס. פתאום, פעולות פשוטות כמו ללכת לקניות בסופרמרקט, ללכת לעבודה או אפילו להזמין אוכל יכולות להפוך לאתגרים מורכבים, כאשר הסכנה היא חלק בלתי נפרד מכל פעולה. ההבדלים בין שגרה בזמן מלחמה לבין שגרה רגילה אינם רק במימד הפיזי, אלא גם בהשפעה הנפשית: המתח, הדאגה ואי-יציבות מופיעים ביתר שאת, והם מצריכים התאמות רבות באורח החיים.
עסקים בזמן מלחמה מתמודדים עם אתגרים בלתי רגילים שמסתירים בתוכם סיכונים אך גם הזדמנויות. המלחמה משנה את האופן שבו העסק פועל, משפיעה על קווי האספקה, הפעלת הצוות והתקשורת עם לקוחות. אף על פי שהסחורה היא אותה הסחורה והשירות הוא אותו השירות, הסביבה בה העסק פועל היא שונה: אווירה ירודה, הפסקות חשמל, אזעקות, מרחבים מוגנים, או אי-סבירות להגיע למקום העבודה. ובנוסף לכך, המצב הכלכלי יכול להשתנות באופן דרמטי, ולהשפיע על הביקוש וההיצע בשוק. הכוח של העסק להמשיך לפעול בתקופות כאלה תלוי ביכולתו להתאים את עצמו למצבים שונים, לתכנן מראש ולשרוד בתקופת אי וודאות ממושכת.
המלחמה משפיעה על העסקים ברמות רבות ומגוונות. מעבר להשלכות הישירות כמו נזקים פיזיים לרכוש או הפסקת הפעילות, המלחמה גורמת לעסקים להתאים את עצמם למצב כלכלי מורכב ושוק בלתי יציב. הצורך להבטיח את ביטחונם של העובדים, הקשיים בהבאת סחורות ושירותים, והבעיות בתקשורת עם לקוחות וספקים, הם רק חלק מהאתגרים המונחים בפתח העסקים בזמן מלחמה. כל אלו יכולים להוביל להפסדים כלכליים גבוהים, אבל גם לספק הזדמנות לחידוש והתאמה, כאשר העסקים המצליחים להגיב במהירות ובגמישות למצב הנוכחי עשויים להוביל את השוק בסיום המלחמה.
ב-2009 מוניתי למפקד פלוגה בחטיבת הצנחנים בגדוד 101, השם שנבחר לפלוגה הוא שרף על שם נחש שרף עין גדי המצוי באזור בקעת ים המלח, מדבר יהודה, סיני, ירדן ובצפון ערב הסעודית. הוא נחשב לארסי ביותר מבין תשעת הנחשים הארסיים המוכרים בישראל, השם לא נבחר בגלל הקטלניות שלו אלה בזכות תכונה ייחודית שיש לו, לוכדי נחשים מנועים מלאחוז שרף עין גדי בצווארו או בראשו, כמו שנוהגים ברוב הנחשים, כיוון שהוא מכיש הצידה ואחורה, ועלול להכיש את לוכדו באמצעות שליפת שן הארס שלו, בפה סגור, בעת הכשה הוא שולף שן ארס אחת היוצאת הצידה מפיו ב-90 מעלות.
כאשר הנחש נמצא במצוקה/משבר הוא מסוגל לתקוף בדרך שונה, הוא שומר על גמישות מחשבתית וזאת אחת משתי תכונות שהיה חשוב לי כמ״פ להנחיל בפלוגה, התכונה השנייה הייתה זריזות שחשובה מאוד לארגון גמיש.
1 צפייה בגלריה
מוטי הרוש שותף ומנכ״ל בחברת הייעוץ וקרן הגידור פלקון קפיטל
מוטי הרוש שותף ומנכ״ל בחברת הייעוץ וקרן הגידור פלקון קפיטל
מוטי הרוש שותף ומנכ״ל בחברת הייעוץ וקרן הגידור פלקון קפיטל
(צילום: יונתן בן חיים)
גמישות וזריזות הן כמו רקדן בלט, הראשונה היא היכולת להתפתל ולנוע על פי המוזיקה, והשנייה היא הקצב בו הוא עושה זאת. כאשר אנו מדברים על גמישות, אנו מתייחסים ליכולת להתמודד עם שינויים ולהתאים את הפעולות לפי המצב, אך הזריזות היא זו שמגדירה את המהירות והזריזות בהם אנו עושים זאת. אם הגמישות היא היכולת להתנגד ללחצים ולשנות את הכיוון בלי להישבר, הזריזות היא המהירות בה מתבצע המהפך הזה. בעולם העסקים, לדוגמה, גמישות יכולה להיות ההבנה שהשוק השתנה, אך הזריזות היא זו שתקבע אם העסק יצליח להגיב בזמן הנכון ולנצל את ההזדמנויות שמוצעות לו.
יצירת שגרה תחת חירום היא תהליך שיכול להיות מורכב אם לא מאמצים את הגמישות והזריזות. על מנת ליצור שגרה תחת חירום בראש ובראשונה יש להרים את עצמנו בצד המנטלי, כמובן שפעילויות כמו מדיטציה, ספורט ויצירת ״שעון לחימה״ הן מהדרכים ליצור וודאות בעולם ללא וודאות ובכך להתרכז במטרות הבאות של העסק ולעבור לשלב הבא שהוא הפעילות תוך כדי המלחמה עם מחשבה צופה פני עתיד ליום שלאחר המלחמה.
בזמן מלחמה, תקשורת ושיווק הופכים למשימה מורכבת אך קרדינלית. קהל המטרה נע בין חוויות רגשיות ומתחים, ולכן ההודעה והתוכן המועברים דורשים רגישות ואמפתיה. תקשורת אפקטיבית בתקופות כאלה דורשת הבנה מעמיקה של הצרכים והחששות של הלקוחות, וכיצד המוצר או השירות יכולים לספק מענה להם. מאידך, זו גם הזדמנות לעסקים להדגיש את הערכים והאמונות בהם הם עומדים, להתבטא בסולידריות ולבנות קשר עמוק ואמין עם הקהל שלהם. השיווק בתקופות כאלה דורש איזון עדין: להציע פתרון לבעיות אך לא לנצל את המצב, להיות נוכח במודעות הציבורית אך לא להישאר עיוור לכאבים ולדאגות שהם חווים.
לאחר המלחמה, ההתאוששות היא תהליך המחייב תכנון קדימה והתארגנות מדויקת. ההכנה לשלב זה דורשת מאמץ מרוכז בשביל להבטיח שהמעבר מהמלחמה חזרה לשגרה יתבצע באופן חלק ומהיר ככל האפשר. זה הזמן לבחינה עמוקה של הנזקים וההשלכות שהמלחמה הותירה אחריה, כדי לגבש אסטרטגיות לגיבוי ושחזור. באופן כללי, ההכנה לאחר המלחמה כוללת חיזוק קהל המטרה, שיקום התשתיות הפיזיות הארגוניות והתרבותיות, והשקעה בפרויקטים שיכולים לסייע בשיקום העסק. זו ההזדמנות ללמוד מהשגיאות וליישם, למשל תשאלו את עצמכם מה הלקח המרכזי שלמדתם בתקופת הקורנה שיכול לעזור לכם בתקופה זאת, לבנות מחדש ולחזק את הקשרים עם לקוחות, שותפים וספקים, ולהאיר את הדרך לעתיד בהיר יותר עבור הלקוחות, הספקים וכל בעלי העניין.
התמודדות עם מלחמה והשפעותיה על עסקים היא משימה מורכבת הדורשת תכנון מראש, גמישות וזריזות. תקשורת יעילה, התאמה למצב והבנה של הצרכים המשתנים של הקהל המטרה הם קרדינליים בהבטחת ההמשך הפעילות והתאוששות מהזעזועים.
המלצות לצעדים פרקטיים:
תכנון מראש: הכנה של תוכנית חירום עסקית המפרטת את הצעדים הדרושים במצבי חירום, כולל אמצעי תקשורת ומקורות מימון מראש.
הכשרות: הכשרת הצוות להתמודדות עם מצבים בלתי צפויים ולספק את השירותים באופן מהיר ויעיל. התקשרות לקהל: שמירה על קשר תדיר ופתוח עם הלקוחות, הספקים והשותפים במהלך המלחמה ולאחריה, כדי להבטיח שיתוף פעולה ותמיכה.
גבייה ופיננסים: בדיקת אפשרויות גבייה והתאמה מחודשת להתמודדות עם אתגרי התזרים המזומנים בתקופות משבר.
התאמה טכנולוגית: הבנת הצורך במעבר לפתרונות דיגיטליים, בין אם בשיווק, במכירות או בתפעול, על מנת להגיב במהירות לשינויים.
שחזור והתחדשות: ייעוץ עם מומחים לאחר המלחמה לגבי שחזור העסק ובניית תוכנית להתחדשות באמצעות השקעה בחידושים ובינות.
על העסק להמשיך ולשקול את השינויים המרכזיים בסביבה העסקית שבה הוא פועל, ולהיות מוכן להתאים את עצמו באופן מתמיד לצרכים השונים של הקהל המטרה שלו.
ההתמודדות עם מצבי חירום כמו מלחמה היא אתגר אדיר לעסקים. התגובה לכך דורשת גמישות, זריזות ותכנון מראש. התאמה מתמידה למציאות המשתנה, תקשורת יעילה עם הלקוחות והשותפים, והכנה לאחר המלחמה הם רק חלק מהמנגנונים הדרושים להבטחת הישרדות העסק. בסיומו של יום, ההתאמה המהירה לסביבה, הגמישות במצבי לחץ, והשמירה על קשר עם הלקוח הם המפתח להמשך פעילות מוצלחת גם בזמנים אתגריים.
מוטי הרוש הוא שותף ומנכ״ל בחברת הייעוץ וקרן הגידור פלקון קפיטל