סגור
השקת ניו פארם חנות תמרוקים
תמרוקים בניו פארם. הסכמות אחרי עשור (צילום: אוראל כהן)

המחירים ירדו? ועדת הבריאות של הכנסת אישרה את רפורמת התמרוקים

הוועדה אישרה התקנות ליישום הרפורמה שתיכנס לתוקף ב-1 באפריל. מטרתה צמצום הרגולציה והגדלת התחרות על יבוא התמרוקים לפי התקינה האירופית, וכך תוריד את מחירם לצרכן

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום את התקנות ליישום רפורמת התמרוקים לאחר עשור של דיונים, דחיות ונסיונות להעביר את הרפורמה שמטרתה צמצום רגולציה וכך לסייע בהורדת מחירי התמרוקים.
יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו, אמר כי "לאחר כמעט עשור הצלחנו לצמצם בוועדה ככל שניתן את הפערים בין משרדי הכלכלה והבריאות". הרפורמה צפויה להוריד חסמים רגולטוריים, להגביר את התחרות עם יבואנים חדשים שייכנסו לשוק, ולהוריד את יוקר המחיה. אישור הרפורמה יאפשר יבוא במסלול מקל של תקינה אירופית.
משרד הבריאות הסכים להסיר 4 מתוך 7 החמרות ביחס לרשימת החומרים האסורים באירופה, בהם מגבלה על ריכוז של אלכוהול בתמרוקים. בנוסף הסכים לוותר על הדרישה לציין על גבי המוצר את מדינת הייצור הספציפית באיחוד האירופאי ולהסתפק בציון ייצור באיחוד האירופאי.
לאחר התיקונים, מספר החומרים המוגבלים שבנוגע להם יהיה הבדל בין התקינה האירופאית לתקנות בישראל יעמוד על שלושה בלבד, מתוך כ-2,500 חומרים. סעיף זה וסעיף נוסף שנותר במחלוקת אושרו כהוראת שעה עד יוני 2024.
מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב התייחס להגבלות שנותרו ואמר לנציגי משרד הבריאות: "הטיעון שאתם מצילים את הציבור בישראל ממוות בטוח לא מקובל עלינו. לא הוצגו בפנינו שום נתונים שיכולים לתמוך בהחמרה של התקנות הישראליות אל מול האירופאיות ולא הונחה על השולחן שום הערכת סיכונים מפורטת לגבי מוצרים שיישארו בחוץ. אני לא השתכנעתי בסיכון לציבור, אלא בזהירות ושמרנות יתר. כל החרגה כזאת גורמת ליצרנים להדיר את מוצריהם מהשוק הישראל וזה מעלה כאן את המחירים שלנו מיידית".
מנ"כל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הגיב לדברים ואמר: "היו דיונים רבים של אנשי מקצוע ואנחנו לא מוכנים לקחת את אחריות על דברים שעומדים בניגוד להערכות המקצועיות שלנו. אם יבואו ויראו לנו שהוראה שלנו חוסמת טווח רחב של מוצרים אני מתחייב להגיע לוועדה וליזום שינוי. אנחנו לא מקלים ראש ביכולת שלנו לתרום לסחר חופשי, אבל שלא יחשבו שמחר תהיה פה דרמה. גם אם היינו מאמצים את התקן האירופי באופן מלא, חסמי הייבוא בישראל ברובם לא נובעים מרגולציית הבריאות. ראינו את זה גם בתחום המזון".
לדברי ליאור לוי, יו"ר פורום התמרוקים בהתאחדות התעשיינים: "הקלות הרגולציה שאושרו היום לכל השחקנים בשוק, אינם מספיקים לידי הורדת מחירים משמעותית במוצרי הקוסמטיקה שהצרכנים בישראל רוכשים ביום-יום. הורדת המחירים הרצויה, נעוצה בפתירת סוגיית הריכוזיות בשוק הקמעונאי, כאשר נכון להיום כבר למעלה 60% מהצריכה הוא יבוא".