סגור
חיתולים האגיס חוגלה קימברלי
חיתולי האגיס (צילום: כלכליסט)

משרד הכלכלה מקדם: הרחבת רפורמת היבוא גם לחיתולים

המשרד פרסם אתמול טיוטת צו לשימוע ציבורי להכנסת תקן חיתולים חד פעמיים לתינוקות למסלול יבוא על פי תקינה בין לאומית. התקווה היא כי המהלך ירחיב את מגוון החיתולים הקיימים בשוק ויוביל להורדת מחירים

משרד הכלכלה והתעשייה פרסם אתמול (ג') טיוטת צו לשימוע ציבורי להכנסת תקן חיתולים חד פעמיים לתינוקות למסלול יבוא על פי תקינה בין לאומית, זאת במסגרת רפורמת היבוא.
טיוטת הצו פורסמה לתקופה בת 21 יום, במהלכם המשרד קרא ליבואנים, יצרנים, צרכנים, קמעונאים ומעבדות להביע עמדתם. לאחר קבלת ההתייחסויות מכלל הגורמים בשוק, ייבחן המשרד את העמדות ויפורסם צו מעודכן.
כיום, היבוא לארץ מתאפשר בהתאם לתקן הישראלי, והשוק נשלט על ידי שתי שחקניות מובילות: קימברלי קלארק שמשווקת את המותג הבינלאומי האהוב בישראל האגיס, ופרוקטר אנד גמבל שמשווקת את המותג הבינלאומי פמפרס. אלא שהשליטה של היבואניות הבינלאומיות נובעת מביקוש קשיח של הצרכן הישראלי שנאמן לשני המותגים המובילים, על אף שיש על המדף גם מותגים מתחרים, כמו המותג הישראלי בייביסיטר של ניאופרם מוצרי צריכה ומותגים פרטיים של רשתות השיווק והפארם.
במשרד הכלכלה מסבירים כי גם באירופה מחויבות היצרניות ברגולציה ועמידה בדרישות בנוגע לחומרים מהם מיוצרים החיתולים, כך שהמעבר ליבוא על פי תקינה בינלאומית לא יהוה סיכון לבריאות התינוקות.
מסלול היבוא בהתאם לתקינה הבינלאומית יתווסף למסלול הקיים, לפיו היבואן מצהיר שהמוצר מתאים לתקן הישראלי. התקווה היא כי המהלך ירחיב את מגוון החיתולים הקיימים בשוק וישפיע על ירידת המחיר.
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, אמרה כי "שוק החיתולים החד פעמיים נשלט בידי מספר יצרנים ויבואנים מצומצם מאוד. בהיעדר תחרות, המחירים בארץ גבוהים בהשוואה לעולם. בחודש מרץ, לפני כניסת רפורמת היבוא לתוקף, העברנו את החיתולים ממסלול בדיקה למסלול הצהרה בלבד. אתמול עשינו צעד נוסף עם היציאה לשימוע ציבורי כדי לאפשר יבוא לפי סטנדרט אירופאי, במקביל נפעל להתאמת התקן הישראלי לרגולציה האירופאית".