סגור
מטבח של מסעדה ווק אוכל תאילנדי טבח שף
מטבח במסעדה. "הענף בקריסה בגלל עיכובים בירוקרטיים ושלטוניים" (צילום: זאפ רסט)

"הענף בקריסה": מחלוקת בממשלה על מכסת העובדים הזרים למסעדות

בעוד שמשרד הכלכלה דורש להביא 7,000 עובדים לעבודות ניקיון ושטיפת כלים, באוצר מוכנים לאשר רק 2,000 עובדים זרים שיחליפו את העובדים הפלסטינים שהיו מאושרים לעבוד בענף לפני ה-7 באוקטובר. המסעדנית רותי ברודו: "אין ישראלים שעושים את העבודה הזאת"

משרדי הממשלה חלוקים בנוגע לגובה המכסות לעובדים זרים לענף המסעדנות. משרד הכלכלה דורש להביא 7,000 עובדים - אם בהסכמים בילטרליים או באופן פרטי על ידי המעסיקים - אך במשרד האוצר מוכנים לאשר רק 2,000 עובדים זרים שיחליפו את העובדים הפלסטינים שהיו מאושרים לעבוד בענף לפני ה-7 באוקטובר, ואינם מורשים להכנס כיום לישראל.
היום (א') קיימה הוועדה המיוחדת לעובדים זרים דיון נוסף במחסור בעובדים זרים בתחום המסעדנות. יו"ר הוועדה, ח"כ אליהו רביבו, אמר כי המכסה של 2,000 עובדים פלסטינים אינה ממומשת כעת, ואלפי עובדים נוספים הועסקו לפני המלחמה ללא היתר, כולל פלסטינים שהיו בגדר שב"חים. "היום זה משמש בעוכרינו. הענף בקריסה בגלל עיכובים בירוקרטיים ושלטוניים ואנחנו רוצים שתצא הצעת מחליטים מהר ככל הניתן", אמר רביבו.
הקושי לגייס עובדים ישראלים לעבודות של ניקיון ושטיפת כלים מקשה על המסעדנים לפתוח את המסעדות לפעילות מלאה ולהרחיב את העסקים. לאחר הדיון הקודם שקיימה ועדת העובדים הזרים, ולאחר שהתקבלה הסכמת משרד האוצר, קיימה לשכת התעסוקה פיילוט לגייס עובדים ישראלים בתור שוטפי כלים. הממצאים העלו קושי לגייס עובדים ישראלים לתפקידים הללו, אלא שבלשכת התעסוקה טענו בדיון היום כי חלק מהמעסיקים "לא הגיעו בידיים נקיות" ומסרבים להעסיק עובדים ישראלים.
כך, משה יפרח, סמנכ"ל השמה ומעסיקים בשירות התעסוקה, אמר כי "הגיעו אלינו בקשות ל-726 משרות מהתחום. הפנינו כ-1,400 דורשי עבודה למעסיקים ועד היום בוצעו 45 השמות של עובדים שכבר התחילו לעבוד ועוד 11 שנקלטו לעבודה וטרם התחילו. יש לא מעט אנשים שעדיין מחכים לתשובה מהמעסיק. שללנו דמי אבטלה מכ-110 מבקשי עבודה שנשלחו, והמעסיק כתב שלא רוצים לעבוד וזה לא עניין של מה בכך. עדיין אנחנו חושבים שחלק מהמעסיקים לא הגיעו בידיים נקיות ושיש לא מעט אנשים שמתאימים והיו רוצים לעבוד ולא נקלטו".
המסעדנים שהשתתפו בדיון זעמו על דבריו של יפרח. המסעדנית רותי ברודו אמרה: "למה אתה חושב שיש לנו התנגדות לעובדים ישראלים? אם היה לנו פתרון אחר לא היינו כאן. אין ישראלים שעושים את העבודה הזאת ואנחנו צריכים עובדים כדי שהעסקים שלנו יעבדו וימשיכו לשלם מסים למדינה הזאת. בואו נאמין אחד לשני".
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות: "חשוב להבהיר שמכסת הפלסטינים היא 2,000 רק למסעדות, ללא גני אירועים. יש בקשות רבות שלא אושרו כי המכסה הייתה תמיד במיסוי עד המלחמה. יש שונות גדולה בין המסעדות לאולמות האירועים שעובדים עונתי. צריך ללכת על 7,000 עובדים בפעימות, זה עושה שכל ומסתדר עם המצוקה האמיתית והחוסר".
לאחר הפיילוט הסיר משרד האוצר את התנגדותו והסכים לאשר לענף המסעדנות 2,000 עובדים זרים מיידית, אלא שבמשרד הכלכלה והתעשיה דורשים אלפי עובדים נוספים. לדברי מנכ"ל משרד הכלכלה, אמנון מרחב: "כרגע אי אפשר להביא הצעת מחליטים כי אין הסכמה בין המשרדים. לדעתנו יש צורך ב- 7,000 עובדים לענף, ניתן לחלק את זה לפעימות אבל לא להזחיל את המסעדנים כל פעם לממשלה כדי לבזבז את זמנם בלשכנע שצריך להגדיל בעוד 2,000. תנו להם לעבוד. התפיסה שאם נביא עובד זר, הישראלי יישאר ללא עבודה, היא לא נכונה. כבר הוכח שעל כל שני עובדים זרים נוצר מקום עבודה נוסף לישראלי. הם לא דוחקים את הישראלי החוצה אלא להיפך, הם מייצרים עוד מקומות עבודה לישראלים ולרוב בשכר גבוה יותר. זה WIN WIN לכולם".
יו"ר הוועדה קרא לצדדים לתמוך באישור המכסה הראשונית של 2,000 עובדים: "אני יודע שהענף זקוק ליותר ושאם ניישם את אותה כמות ראשונית באופן מהיר ויעיל זה רק יבהיר את הצורך בהגדלת המכסה. אני מבקש מנציגי המשרדים השונים ומרשות האוכלוסין שנחתור יחד באופן מיידי לכך שבישיבת הממשלה הקרובה תוכל להיות מונחת הצעת מחליטים להבאת 2,000 עובדים זרים לענף חלף הפלסטינים המדווחים. לפחות בעת הזאת נראה לכולם שאנחנו יודעים לא להיות תמיד צודקים אלא גם חכמים".