סגור
שיין SHEIN
שיין SHEIN (צילום: AFP)

שיין: ההכנסות יוכפלו עד 2025 בזכות הפרימיום

במצגת למשקיעים לקראת הנפקה, ציינה ענקית האופנה המקוונת כי היא צופה הכנסות של 58.5 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים, בזכות קולקציות פרימיום והפחתת עלויות. עם זאת אנליסטים מזהירים: "ההתלהבות נשחקת"

ענקית האופנה המקוונת שיין מעריכה כי ההכנסות שלה יוכפלו עד 2025 ויעמדו על קרוב ל־60 מיליארד דולר. התחזית פורסמה כחלק מהניסיונות של החברה הסינית לשכנע את המשקיעים שהיא במסלול הנכון לספק הנפקה רווחית במיוחד בהמשך השנה.
ב"מצגת הנהלה" שהוצגה לאחרונה למשקיעים והגיעה לידי הפייננשל טיימס, בשיין טענו כי הם הציבו יעד הכנסות של 58.5 מיליארד דולר ב־2025, עלייה מהכנסות של 22.7 מיליארד דולר שרשמו בשנה שעברה. הנתון הזה יהיה גבוה מההכנסות השנתיות המשותפות של ענקיות הקמעונאות H&M וזארה.
לפי תחזיות החברה, היקף הסחר הכולל (GMV) – השווי הכולל של הסחורה שנמכרת בפלטפורמה — יטפס ל־80.65 מיליארד דולר ב־2025, עלייה של 174% לעומת השנה שעברה.
היעדים השאפתניים נקבעו בעוד החברה מתכוננת להוציא לפועל בהמשך השנה את אחת מההנפקות הגדולות אי פעם של חברה סינית בארה"ב, זאת לאחר שהפכה ליעד הקניות המועדף על צרכני דור ה־Z המערביים.



שני משקיעים אישרו את הנתונים מהמצגת. אולם, על מנת לעמוד ביעדים תידרש שיין לשנות משמעותית את דפוסי המכירות שלה, זאת על ידי שמירה על יותר לקוחות חוזרים ואולי אפילו על ידי מכירה של קולקציות מגוונות ויקרות יותר.
האנליסטים מזהירים כי מדובר באתגר לא פשוט עבור שיין, שהמטה שלה שוכן כעת בסינגפור, שכן קהל היעד שלה הוא קונים צעירים יותר שעד כה לא הפגינו נאמנות גדולה מדי למותגים. היעדים הוצבו גם בתקופה שבה משקיעים עולמיים בוחנים מחדש את הערכות השווי הגבוהות של חברות הסטארט אפ הטכנולוגיות, על רקע ההאטה הכללית בסקטור. משיין נמסר כי בהיותם "חברה פרטית, איננו מגיבים על ספקולציות בשוק".
בחודש שעבר דיווחו בפייננשל טיימס כי שיין, בהובלת המייסד והמנכ"ל שו יאנגטיאן, מנהלת מגעים לגיוס 3 מיליארד דולר, שיעניקו לחברה הערכת שווי מופחתת של 64 מיליארד דולר. בסבב גיוס ההון האחרון של החברה באפריל 2022 הערכת השווי עמדה על מעט מעל 100 מיליארד דולר, שהפכו אותה לחברה הפרטית בעלת השווי השלישי הגבוה בעולם.
המצגת מעניקה הצצה נוספת למצב הפיננסי של שיין. לפי המסמך, היא הגיעה לרווחיות במשך 4 שנים רצופות, וב־2022 הרווח עמד על 700 מיליון דולר. עם זאת, מדובר בירידה מרווח של 1.1 מיליארד דולר ב־2021, על רקע עלויות התעופה והייצור הגבוהות יותר שנגסו בשורה התחתונה.
בחברה מעריכים עוד כי הרווח יטפס ל־7.5 מיליארד דולר ב־2025, על ידי פנייה ללקוחות עם תקציבים גבוהים יותר באמצעות קולקציות פרימיום יקרות ובמקביל עליה להפחית את עלויות המחסנים והמשלוחים. "עד כה שיין נהנתה מסיפור צמיחה פנומנאלי, והעובדה שעשו זאת תוך השגת רווחיות היא מרשימה", אמר אחד המשקיעים שתודרך על המצגת, וביקש להישאר בעילום שם.
כדי לעמוד ביעד המכירות, בשיין רוצים להפוך יותר קונים ללקוחות חוזרים. ב־2022, כ־60% מתוך כלל 142 מיליון הלקוחות רכשו בפלטפורמה בפעם הראשונה, כך לפי המצגת. עד 2025, בחברה מקווים להפוך את מרבית הקונים ללקוחות נאמנים, וחוזים ש־60% מתוך מספר מוערך של 261 מיליון קונים יהיו לקוחות חוזרים.
אולם, האנליסטים מזהירים שייתכן וההתלהבות של הצעירות משיין נשחקת. שיעור בנות דור Z האמריקאיות, כלומר נשים שנולדו בין 1997–2013, ששוקלות לבצע רכישה בשיין נפל משיא של 54% במאי 2022 ל־39% בספטמבר, כך לפי חברת המחקר Morning Consult Brand Intelligence.
"הפופולריות של שיין בקרב דור ה־Z היא חרב פיפיות", אמרה קלייר טאסין, אנליסטית קמעונאות ומסחר מקוון בחברת הייעוץ מורנינג קונסולט. "בנות דור ה־Z פתוחות יותר למותגי ביגוד חדשים מכל דור לפניהן: קל יותר למשוך את תשומת הלב שלהן, אך קשה יותר לשמור על הנאמנות שלהן". בשיין אמרו למשקיעים גם כי בכוונתם להשיק פלטפורמת מסחר עולמית למכירת מוצרים חיצוניים באתר ובאפליקציה שלה, כך שתתחרה בפלטפורמות מבוססות כמו אסוס ואמזון.
הצמיחה המטאורית של שיין יצרה לא מעט חיקויים, שעלולים לשבש את מסלול הצמיחה העתידי שלה. כך למשל בספטמבר השיקה קבוצת המסחר המקוון הסינית פינדואודואו את טמו (Temu), פלטפורמת מסחר המוכרת בגדים זולים לנשות דור ה־Z. החברה גייסה משפיעניות אמריקאיות ואף שידרה פרסומת במשחק הסופרבול. "אותם גורמים שהפכו את שיין לפופולרית יקלו גם על המותג הבא למשוך את תשומת הלב", סיכמה טאסין.