סגור

יש הייטק ויש הייטק: קיומה של משמעות בעבודה כערך עליון

הקמפיין שהעלתה התעשייה האווירית לאחרונה הציב תמונת מראה אמיצה מול עובדי ההייטק - לא כל עבודה בהייטק היא משמעותית

האם בעידן הציני של 2022 קיומה של משמעות בעבודה הוא ערך עליון? האם למרות העשורים שחלפו מאז הקמת המדינה וימי עידן החלוציות והפרחת השממה, יש עדיין מקום לשיח אמיתי על הצד הערכי של העבודה ולא רק על נושא התגמול? ועד כמה כל זה רלוונטי למול הביקוש האדיר לעובדים בהייטק והמשכורות שחצו כל רף הגיוני?
ההגדרה המילונית למילה "משמעות" היא "חשיבות, רלוונטיות, מהות, תכלית, טעם וערך ממשי". בהקשר של עבודה, תרומתה לא תסולא בפז והענקת תחושת משמעות לעובדים היא חלק בלתי נפרד מעולם העבודה החדש.
בימים אלה ממש אתגרה התעשייה האווירית אנשים רבים במדינה כשהציבה מראה מול העיניים ובאומץ וקבעה: לא כל עבודה בהייטק היא משמעותית. יש הייטק ויש הייטק. ואכן, השיח הציבורי געש והקמפיין הפך לוויראלי. תרמו לכך, מן הסתם, "הסערה המושלמת" שנגרמה בשל חוסר הוודאות בשווקים בעולם, עליות הריביות, ירידה בגיוסי העתק של חברות ההייטק. והרי בני דור ה-Z וה-Y מלכתחילה שואלים: what's in it for me יותר מכל דור אחר לפניהם.

1 צפייה בגלריה
גילי מאי סמנכ"ל ממשלה, קהילה ותקשורת בתעשייה האווירית
גילי מאי סמנכ"ל ממשלה, קהילה ותקשורת בתעשייה האווירית
גילי מאי סמנכ"ל ממשלה, קהילה ותקשורת בתעשייה האווירית
(צילום: אלון רון)

לא השלינו את עצמנו וחשבנו שלמחרת בבוקר תהיה עזיבה המונית מבנייני המשרדים השוכנים על נתיבי איילון. המטרה הייתה לעורר מודעות לנושא קריטי וכבד משקל אצל מיטב בנותינו ובנינו. לחשיבות הקיימת לקום בבוקר, להביט על עצמך במראה ולדעת: אני עושה משהו טוב וחשוב. לא עשינו זאת רק עבור התעשייה האווירית אלא עבור חברות רבות שפועלות למען מטרות נעלות: חברות שנלחמות במשבר המזון, חברות אנרגיה חדשה, חברות העוסקות באתגרים בחינוך, ועוד.
השיח על משמעות אינו זר לתעשייה האווירית. הוא הדלק שמניע את עובדינו והבסיס לפעילות החברה בה מתייצבים לעבודה כל יום כ- 15,000 איש ואישה שיחד מפתחים מערכות טכנולוגיות מתקדמות בתחומי האוויר, היבשה, הים והחלל שמספקות ביטחון לאזרחי ישראל.
בחודשים האחרונים, ערכנו מחקרים על הגורמים שמניעים עובדים. נושאי המשמעות האישית, התרומה למדינה, העומק והגיוון הטכנולוגי עלו כייחודים לחברה וחשובים עבור מועמדים פוטנציאליים. שאפנו להוביל את הקמפיין היצירתי ביותר בידיעה שאנחנו פונים לאנשים היצירתיים ביותר, אלה שיודעים ליצור את הבלתי יאומן ולאתגר את גבולות הפיזיקה.
לצד חברות הייטק רבות, בארץ ובעולם, מתמודדת התעשייה האווירית על ההון האנושי שבלעדיו, לא נוכל לפתח את המוצרים המתקדמים ביותר. בימים אלו אנו מחפשים עוד 600 מהנדסים שיצטרפו ל-10,000 המהנדסים וההנדסאים שכבר מועסקים בחברה.
בשולי הדיון הציבורי עלתה גם השאלה איך חברת נשק מעיזה לדבר על כך. התשובה ברורה, חד משמעית ואינה מתנצלת - התעשייה האווירית מפתחת את מערכות ההגנה המתקדמות ביותר לטובת ביטחון המדינה. יכולת הרתעה באמצעות מערכות תקיפה מתקדמות היא חלק בלתי נפרד מההגנה על מדינת ישראל.
האמת חשוב כי תיאמר: כדי להצליח נדרש אומץ, צריך לצאת מאזורי הנוחות. אף אחד לא ציפה למהלך כזה מהתעשייה האווירית, הבועט במוסכמות ומאתגר את הנחות היסוד. ואמנם, עשרות אלפי הפניות שהגיעו אלינו בזכות הקמפין מוכיחות שיש מקום לשיח הזה בישראל.
ההון האנושי בישראל הוא הטוב מסוגו בעולם וכאשר הוא יתועל לעשיית טוב - הערך המצרפי יהיה גבוה שבעתיים לישראל ולעולם. כדי שזה יקרה, חשוב שבמרכזו של השיח הציבורי ניצבת גם הסוגייה של "איזה סוג הייטק", המאתגרת – ועוד תמשיך כנראה לאתגר – את חלומה של האימא הישראלית על עתיד בהייטק לבנה או לבתה.
גילי מאי הוא סמנכ"ל ממשלה, קהילה ותקשורת בתעשייה האווירית