סגור

השם שכמעט נתנו למכללת תילתן והסטארטאפ שלקח השראה מהתנ״ך

האם שם מוצלח, קליט או ייחודי יכול להוביל גם להצלחה עסקית וכלכלית? יזמים מובילים מסבירים איך בחרו שם לעסק שלהם

האם שם מוצלח, קליט וייחודי יכול להוביל גם להצלחה עסקית וכלכלית? כשיזמים מקימים חברות חדשות, הם לא רק בוחרים שם לחברה כסימן זיהוי. הם מחפשים סיפור בעל השראה שישקף את המטרות והערכים שלהם. הסיפורים שנקשרים סביב שמות של חברות וארגונים חושפים את המחשבה והרעיונות שעומדים מאחורי המודל העסקי.
״קיבלנו רעיונות לשמות כמו ׳מק-ולמד׳, ׳מק-וצא׳״, משתף ארז ישכרוב, מנכ"ל תילתן, המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית. ״בזמנו עולם הגרפיקה היה נחלתו של מחשב המק של אפל. זו גם הסיבה שהציעו לנו כל מיני שמות מעולמות ה׳מק׳, אך אף אחד מהם לא היה ׳זה׳. עשינו חשיבה מחודשת, הפעם בכיוון אחר. ידענו שאנחנו אוהבים את הצבע הסגול, אז פתחנו מגדיר צמחים וחיפשנו צמחים עם פרחים סגולים. כך הגענו לתלתן״.
5 צפייה בגלריה
ארז ישכרוב מנכ"ל תילתן
ארז ישכרוב מנכ"ל תילתן
ארז ישכרוב
(צילוםף מיכל וונג)
במקרה של תילתן, ישכרוב התקשר לרשם החברות כדי לוודא שאין בעייתיות עם השם, וגם ביקש לדעת כמה חברות רשומות תחת השם הזה כדי לוודא שהוא מרגיש שהפעם זה ׳זה׳. ישכרוב מספר שהיו בערך 13 חברות שקרויות בשם תלתן ונאמר לו שכדי להשתמש, צריך לקבל אישור מכולן. ״שאלתי אם יש להם את האות י׳ בשם ונאמר שלא. אז אמרתי לרשם החברות ישר שאנחנו נהיה תילתן עם י׳. בתחילת הדרך פעלנו תחת השם ׳תילתן - המרכז לאומניות ומחשוב׳ ואחרי כמה גלגולים שינינו את השם שאנחנו מזוהים איתו עד היום״.
בחברת Pery, שעוסקת בתחום הבריאות הדיגיטלית, התהליך היה הפוך. בתחילה, החברה נקראה Periapt ("קמע" בתרגום מאנגלית), בהשראת פרשנות מתוך הספר ״עקדת יצחק״ של יצחק עראמה לרפואה. כשמייסדי החברה חיפשו במקורות התייחסות לעולם הרפואי, הם גילו שבעבר צמחים ועשבים היו תרופות של ממש. ואולם כאשר החלו לעבור תהליך מיתוג מחדש, הוחלט גם על קיצור השם במטרה להפוך אותו לקליט יותר, שיתאים לשוק ושעדיין ישמור על המשמעות שלו. ״ידענו שאנחנו רוצים לשמור על המשמעות מהתנ״ך ולאחר כמה סיעורי מוחות, החלטנו לקצר לשם קליט יותר – פארי - תוך שימוש באותיות פ.א.ר ו-פ.ר.י - סימן לפאר האדם, לפרי היצירה, כאות לרפואה וכן ׳פותח את ידך׳״, מסביר זיו אלול, מייסד-שותף ומנכ״ל החברה.
"בנוסף, הבנו ש-Pery הוא מעין קיצור למילה 'הורים' באנגלית (Parents) שזהו גם קהל היעד שלנו", אומר אלול. "המטרה הייתה לאפשר לראות את החיובי בילד, ליהנות מהפאר שלו".
5 צפייה בגלריה
זיו אלול מייסד שותף ומנכ"ל חברת pery
זיו אלול מייסד שותף ומנכ"ל חברת pery
זיו אלול מייסד שותף ומנכ"ל חברת pery
(צילום: טל שחר)
היזם שלומי ליפשיץ, לעומת זאת, החליט ללכת על שם שמשדר עוצמה. הסטארט-אפ שהקים מאפשר חיבור בין מטופלים לאחים ואחיות. כדי להדגיש את החוזק, האמפתיה והכוח שנמצא בידי הצוותים הרפואיים – הוא בחר בשם Wonder, שמעורר השראה וכוח. "דמיינו איך אחים ואחיות המגיעים הביתה יכולים לעזור לאנשים עם משימות הקשות להם ואפילו להציל אותם על ידי רפואה מונעת וראייה לטווח רחוק", הוא אומר. ״קמנו מתוך הכרה בחשיבות של גישה מהירה לטיפול בריאותי, תוך דגש על קידום מעמד האחיות והאחים במערכת הבריאות״.
5 צפייה בגלריה
שלומי ליפשיץ מנכ"ל חברת Wonder
שלומי ליפשיץ מנכ"ל חברת Wonder
שלומי ליפשיץ מנכ"ל חברת Wonder
(צילום: גיא הכט)
׳מוח׳ באיטלקית וההשראה מהמיתולוגיה היוונית
נדב אבידן, מייסד-שותף וסמנכ״ל תפעול בחברת Cervello, מסביר שמשמעות השם ׳סרבלו׳ היא מוח באיטלקית. ״כשהקמנו את החברה,חיפשנו שם ייחודי וקצת שונה ממה שאנחנו מכירים בשוק הסייבר, על מנת להתבלט ולשקף את הנחיצות של מוח טכנולוגי שיאבטח את שירותי הרכבות ברחבי העולם. המוח הוא האיבר הכי חשוב בגוף, הוא צרכן אנרגיה מרכזי וטבעת של עורקים וכמוהו החשיבות של הגנת סייבר בכלל והגנת סייבר בתחום הרכבות בפרט. רועי און מנכ״ל החברה, שקד קפצן סמנכ״ל הטכנולוגיות ואני, חובבי הסדרה X-MAN מגיל צעיר. בסדרה פרופסור אקסבייר משתמש במחשב על ששמו ״סרברו״ והוא נותן לו את את היכולת לזהות סכנות מבעוד מועד. משמעות המילה Cerebro היא מוח בספרדית וכדי להתכתב עם הדמות בסדרה בחרנו ללכת על השם Cervello״.
5 צפייה בגלריה
נדב אבידן מייסד שותף וסמנכ"ל תפעול ב Cervello
נדב אבידן מייסד שותף וסמנכ"ל תפעול ב Cervello
נדב אבידן מייסד שותף וסמנכ"ל תפעול ב-Cervello
(צילום: סרבלו)
חברת הסטארט-אפ aporia, שעוזרת לשלוט בהתנהגות ה-AI בזמן אמת, תוך אבטחת אמון המשתמשים ושמירה על מוניטין המותג, שאבה השראה מהמיתולוגיה היוונית (ἀπορία). משמעות השם הוא מצב של בלבול ומבוכה הנובע מסתירות בטיעונים לוגיים, סתירה פנימית בלתי פתירה או ניתוק לוגי בטקסט, טיעון או תיאוריה. הוגים מסוימים בפילוסופיה היוונית אף השתמשו במונח זה כדי לתאר מצב שבו אין פתרון לבעיה או שאלה פילוסופית.
5 צפייה בגלריה
שי אלעני סמנכ"ל תפעול ב אפוריה
שי אלעני סמנכ"ל תפעול ב אפוריה
שי אלעני סמנכ"ל השיווק באפוריה
(צילום: עדן גבאי)
"המילה ׳אפוריה׳ אינה מסמלת ייאוש, אלא מאתגרת למצוא פתרונות אחרים ולהביע ספק ומכאן גם המשמעות של בחירת המילה הזו לשם החברה שלנו", אומר שי אלעני, סמנכ"ל השיווק. "בינה מלאכותית היא מעין קופסא שחורה, שמרכזת בתוכה ידע רב ואינספור תועלות, אך גם יכולה לייצר בלבול רב אם לא יודעים לעבוד איתה. ליבת העבודה שלנו היא לעשות סדר בבלבול הזה ולמנוע את הספק שפלטפורמות AI עלולות לייצר. אנחנו למעשה עוזרים לשלוט בהתנהגות של הבינה המלאכותית בזמן אמת, תוך אבטחת אמון המשתמשים ומוניטין המותג ומאפשרים להפחית את סיכוני ה-AI במקביל לכך שאנחנו גם חוקרים ובודקים מדוע הם קרו והתרחשו, זאת בשביל למנוע את הישנותם. השם שבחרנו למעשה משקף את הבעיה שהחברה פותרת וגם מתחיל באות A, ככה שהפתרון אותו אנו מציעים עולה גם ראשון ברשימות אלפבתיות".