סגור
ד"ר ישי מישור מייסד ומנכ"ל meat the end
ד"ר ישי מישור. "אנחנו עובדים בשלבי פיתוח עם אחת מחברות המזון הגדולות באירופה" (צילום: אוראל כהן)

ראיון
סוף עידן הבשר מגיע לברגר קינג העולמית

חברת הפודטק הישראלית Meat. The End קיבלה אישור לשווק את הקציצה הצמחית שלה לזכייני הרשת בעולם: "הבעת אמון יוצאת דופן של חברת ענק"

אחרי שיתוף הפעולה עם ברגר קינג ישראל, קיבלה חברת הפודטק הישראלית Meat. The End אישור מברגר קינג העולמית לשווק את הקציצה מן הצומח לזכייני הרשת בעולם, כך נודע ל"כלכליסט". ד"ר ישי מישור, מנכ"ל ומייסד החברה, אמר ל"כלכליסט" כי חברת הפודטק שלחה לברגר קינג העולמית את המוצרים המבוססים חלבון סויה שפיתחה עבור הרשת בישראל, וכך הורחב השת"פ עם החברה הבינלאומית: "האור הירוק מהרשת העולמית בעל חשיבות גבוהה כי יש לנו אפשרות למכור עכשיו את המוצרים שלנו לכל זכיין של ברגר קינג בעולם".
מישור מסביר כי "ברגר קינג ארה"ב משווקת כבר מספר שנים קציצה טבעונית שמייצרת לה חברת אימפוסיבל, וברוב מדינות אירופה הקציצה הטבעונית שלהם היא פיתוח של חברת יוניליוור. אנחנו חברת סטארט־אפ מנס ציונה שאף אחד לא שמע עליה, ובתקציב של פחות מ־3 מיליון דולר הבאנו מוצר שבברגר קינג אהבו. ההסכם שלנו הוא בישראל, אבל האור הירוק שקיבלנו מהם מאפשר לנו להציע את המוצר שלנו לכל זכיין של הרשת בעולם. "החברה מאפשרת לכל זכיין שלה לעבוד עם איזה ספק של תחליפי בשר שהוא רוצה, בתנאי שהוא עבר את האישורים שלה. יש פה הבעת אמון יוצאת דופן של חברת ענק שלוקחת חברת סטארט־אפ קטנה שמעולם לא מכרה את המוצרים שלה. אנחנו קיימים שנתיים וחצי וגייסנו 4 מיליון דולר. אנחנו חברת סיד בתחילת הדרך. ברגר קינג העולמית בחנה מעל 20 חברות ובחרה בנו".
Meat. The End נוסדה בינואר 2020, רגע לפני פרוץ מגפת הקורונה, וב־2021 רשמה את הפטנט הראשון שלה. ב־2020 היא נבחרה על ידי המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה כאחת מחברות הסטארט־אפ המבטיחות של השנה. בחברה עובדים 12 מדענים וקבוצת יועצים בחצי משרה.
את החברה ייסד מישור, ואליו הצטרפו דוד בנסל, הטכנולוג ראשי של חברת שטראוס קפה; ומשה נשר, שהיה הטכנולוג הראשי של אסם־נסטלה ושל טבעול. לאחר מכן הצטרפו בכירים נוספים, כמו פיני קמרי, מנכ"ל זוגלובק לשעבר; ושלמה בן שימול, שותף לשעבר בדלויט ומבקר פנים ראשי בקונצרנים מובילים בישראל.
לדברי מישור, החברה נמצאת בשלבי פיתוח עבור חברות המזון הגדולות באירופה: "אנחנו עובדים בשלבי פיתוח עם אחת מחברות המזון הגדולות באירופה, בדיוק סיימנו פיילוט ועסקה גדולה מאוד. אנחנו שונים מחברות פודטק אחרות שמייצרות בשר מן הצומח בכך שאנחנו בעצם פונים לעסקים, B2B, וזה אחד הבידולים החשובים שלנו. אנחנו מתמקדים בחומרי גלם, והלקוחות שלנו הן חברות מזון, בעוד רוב חברות הפודטק פונות לצרכן הסופי ועובדות במודל של B2C. אותי מעניין לספק לחברות מזון את חומרי הגלם. יותר נכון לקדם טכנולוגיה חדשה על ידי זה שאתה נותן לחברות מזון להתנסות ולרוץ איתה".
לדבריו, החברה האירופית שאיתה חתמו על שיתוף פעולה היא קמעונאית גדולה באירופה, "שתמכור מוצרים שמבוססים על הטכנולוגיה שלנו בסופרמרקטים שלה. אנחנו עמוק בשלב הפיתוח, ובניסוי פיילוט. בנוסף התחלנו פיתוח של דגים מן הצומח יחד עם עוד חברת ריטייל בינלאומית. פונים אלינו כל הזמן ואני בקשר עם חברות המזון הגדולות בישראל. יש חברות שמשחקות בביצה הזו ומאוד מתעניינות בחדשנות וחשוב להן ולנו להיות בקשר. יש לנו שת"פ פורה עם IFF שקנתה את פרוטרום, אנחנו מפתחים איתם תבלינים, ואנחנו בקשרים קרובים עם תנובה ושטראוס".
Meat. The End מפתחת חלבון שמעניק לתחליפי הבשר מרקם של בשר אמיתי. המוצרים שמפתחת החברה מחקים את מוצרי הבשר לא רק בטעם אלא גם במרקם, ונותנים לצרכן תחושה שהוא אוכל בשר אמיתי. "המוצרים שלנו יותר טעימים משל המתחרים כי יש לנו טכנולוגיה שמתרכזת במרקם, שזו הבעיה מספר אחת בבשר מן הצומח. טעם זה אחד מהגורמים הכי חשובים בהנאת הצרכן, וזו אחת הבעיות של תחליפי הבשר.
"האתגר הטכנולוגי בלהפוך צמח ומוצר שירגיש בפה כמו ביס בבשר הוא אתגר גדול. כולם מנסים להפוך חלבונים חדשים להזדמנויות ייצור. יש 15 חברות בעולם שעוסקות בחומוס והופכות חומוס למקור חלבון לתעשיית תחליפי הבשר. אחד האתגרים שם זה המרקם, ואנחנו בקשר עם כמה חברות כאלה כדי לעזור להן להתמודד עם האתגר הזה".
בשבוע שעבר השיקה החברה קציצת וופר ונאגטס מבוססים חלבון סויה בסניף דיזנגוף סנטר של רשת המזון המהיר, והודיעה כי הסניף ימכור מוצרים מן הצומח בלבד למשך שבוע ימים. לאור הדרישה הגבוהה הוחלט ברשת להמשיך את הפעילות במשך חודש, והשבוע מושקים המוצרים הטבעוניים בכל סניפי ברגר קינג בארץ.